رشد نتفلیکس با آسان‌تر شدن شرایط کرونا در آمریکا کند شد

ورق برمی‌گردد

تاريخ 1400/04/14 ساعت 11:22

در اواخر ماه گذشته ارزش سهام این شرکت 8 درصد افت پیدا کرد. اتفاقی که سبب شد برخی‌ها در خصوص آینده این شرکت دچار تردید شوند، آینده‌ای که اگر رقبا قدرت بیشتری بگیرند، مردم عاقبت به زندگی بیرون از خانه‌ها بازگردند و مهم‌تر از همه اینکه میزان رشد مشترکان کاهش پیدا کند

درست 13 ماه پیش بود، درست زمانی که کرونا تازه سایه‌ سنگینش را بر کل جهان افکنده بود و کار به قرنطینه‌های گسترده در تمام زمین کشید. همان زمان بود که نتفلیکس را در شماره 96 آینده‌نگر به عنوان یکی از شرکت‌هایی که سود هنگفتی از دوران شیوع بردند معرفی کردیم: «در سه ماه اول سال جاری میلادی، درست از همان ابتدای شیوع کرونا در سراسر جهان، 15.7 میلیون نفر اشتراک نتفلیکس خریدند. این تعداد مشترک بنابر اعلام خود نتفلیکس رکوردی در تاریخ فعالیت این شرکت محسوب می‌شود. این شرکت با مجموع 182.8 میلیون مشترک، یکی از بزرگ‏ترین شرکت‌های سرگرمی در سراسر دنیا به حساب می‌رود. در سه ماهی که گذشت به تفکیک 2.3 میلیون نفر در آمریکا و کانادا به این شبکه پیوستند و 13.5 میلیون نفر از سایر نقاط دنیا. این عددها تصویری واضح از اینکه چگونه کرونا بر صنعت سرگرمی آنلاین تاثیر گذاشته ارائه می‌دهند. این صنعت همچنین تبدیل شده است به تنها علامت حیاتی هالیوود در زمانه‌ای که صنعت سرگرمی ناگهان متوقف شده است و تنها در دنیای مجازی ادامه می‌یابد.» حالا به نظر می‌رسد ورق دارد برمی‌گردد. ماه گذشته شبکه سی‌ان‌ان با نگاهی به کند شدن قابل توجه رشد مشترکان نتفلیکس نوشت که این شرکت با توجه به بازگشت مردم به زندگی بیرون از خانه و رشد سریع رقبای صنعت سرگرمی آنلاین باید فکری به حال آینده خود بکند. آنچه می‌خوانید برگرفته و ترجمه بخش‌هایی از این مطلب است.
نتفلیکس مترادف نام تماشای آنلاین است اما رقبایش مزیت متفاوتی دارند که جایگاه نخست این رهبر دنیای پخش آنلاین فیلم و سریال را تهدید می‌کند.
شرکت دیزنی سرویس دیزنی پلاس را دارد اما در کنارش پارک‌های دیزنی هم هست، آمازون، کام‌کست، ویاکام سی‌بی‌اس و وارنر مدیا و اپل همگی سرویس پخش آنلاین دارند اما علاوه بر این از شکل دیگری از محل کسب درآمد هم برخوردارند. اما به نتفلیکس که می‌رسیم کل منبع درآمدی‌اش تنها بر پایه مشترکانش بنیان گذاشته شده. این شیوه البته برای این شرکت به خوبی جواب داده است، دست‏کم تا حالا. اما به نظر می‌رسد که پادشاه عرضه پخش آنلاین به زودی به منابع جدیدی غیر از دل بستن به رشد مشترکان جدید نیاز پیدا خواهد کرد.
این شرکت اوایل ماه گذشته اعلام کرد که 208 میلیون مشترک بین‌المللی دارد و این رقم شامل 4 میلیون نفری می‌شود که در سه ماهه اول سال 2021 به این شبکه پیوستند. اما این رقم (میزان مشترکان سه ماهه اول) از میزان پیش‌بینی‌های قبلی پایین‌تر است و تخمین‌ها نشان می‌دهد که میزان جذب در سه‏ماهه دوم امسال هم پایین‌تر از این خواهد بود.
از این وضعیت بوی خوشی برای نتفلیکس به مشام نمی‌رسد، شرکتی که یک سال با رشد بسیار چشمگیر را پشت سر گذاشت که بخش عمده آن را باید مدیون همه‌گیری کرونا باشد. وال استریت هم به تغییرات این شرکت روی خوشی نشان نداده است. در اواخر ماه گذشته ارزش سهام این شرکت 8 درصد افت پیدا کرد. اتفاقی که سبب شد برخی‌ها در خصوص آینده این شرکت دچار تردید شوند، آینده‌ای که اگر رقبا قدرت بیشتری بگیرند، مردم عاقبت به زندگی بیرون از خانه‌ها بازگردند و مهم‌تر از همه اینکه میزان رشد مشترکان کاهش پیدا کند.
مایکل نیتانسون، یک تحلیلگر رسانه به سی‌ان‌ان گفت: «اگر در مورد مشترکان جدید به بن‏بست بخورید یعنی که به احتمال بسیار زیاد هیچ استراتژی رشد چشمگیر دیگری در این بازار ندارید. برای درآوردن پول بیشتر از این بازار دیگر باید چه کار کنند؟» راه دیگر این است که میزان رشد مخاطبان در سه ماهه قبلی را به عنوان نشانه‌ای در نظر بگیرند، شرکتی که حیات و مماتش به تعداد مشترکان بستگی دارد باید شروع به فکر کردن در مورد راه‌های دیگر کسب منابع مالی کند. به جز بالا بردن هزینه اشتراک و پیدا کردن مشترکان تازه، راه‌های دیگری هم برای پول درآوردن نتفلیکس هست. آشکارترین‌شان: فروش آگهی بازرگانی. نتفلیکس می‌تواند آگهی‌های 30 ثانیه‌ای را در برنامه‌هایش بگنجاند و یا برای مهم‌ترین فیلم‌ها و سریال‌هایش اسپانسر بگیرد. تلویزیون همیشه همین کار را کرده است پس چرا تنفلیکس نکند؟ این اتفاق احتمالا رخ نخواهد داد چرا که رید هستینگز، مدیرعامل این شرکت بارها در مورد بعید بودن این‏که نتفلیکس تبدیل به شبکه‌های آگهی‏محور شود صحبت کرده است. او قبلا به مجله ورایتی گفته است: «این تصمیمی است که گرفته‌ایم. باور ما بر این است که کسب‏وکار موفق‌تر و ارزشمندتری بدون آگهی‌های بازرگانی خواهیم ساخت. می‌دانید که آگهی به نظر کار ساده‌ای می‌رسد تا اینکه خودتان وارد این گود شوید. بعد خواهید دید که پول آگهی را باید از این ور و آن ور جور کنید چون بازار کلی آگهی‌های تجاری رو به رشد نیست و در واقع دارد آب می‌رود.»
در اواخر ماه گذشته ارزش سهام این شرکت 8 درصد افت پیدا کرد. اتفاقی که سبب شد برخی‌ها در خصوص آینده این شرکت دچار تردید شوند، آینده‌ای که اگر رقبا قدرت بیشتری بگیرند، مردم عاقبت به زندگی بیرون از خانه‌ها بازگردند و مهم‌تر از همه اینکه میزان رشد مشترکان کاهش پیدا کند.


با اتاق تهران همراه شوید

آپارات اتاق تهران
توئیتر اتاق تهران
اینستاگرام اتاق تهران
تلگرام اتاق تهران
پادکست و کتاب صوتی اتاق تهران
استودیوی اتاق تهران

[صفحه چاپ]

ثبت نظر شما:

نام
پست الکترونیکی
تلفن
نظر