سو هوآ و ماجرای تولید نرم‌افزار ساخت ویدئو، مناسب انواع گوشی‌های هوشمند

هالیوود در دستان شما

تاريخ 1400/04/12 ساعت 11:24

سو هوآ (Su Hua) هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت کوایشو است، یک بستر تهیه ویدئوهای موبایلی که در چین به شهرت بسیاری رسیده است. او با 16.3 میلیارد دلار ثروت در رده 121 فهرست بلومبرگ قرار دارد.

آینده نگر

در عصر شبکه‌های اجتماعی، فرهنگ غالب بر عامه کاربران این است که آنچه را که در ذهن دارند و در دلشان می‌گذرد در قالب متن و تصویر با یکدیگر به اشتراک بگذارند. هریک از شبکه‌های اجتماعی یکی از این قالب‌های بیان خود را بیشتر و پررنگ‌تر در دسترس قرار می‌دهند: توییتر با متن، اینستاگرام با عکس و فیس‏بوک هم با ترکیبی از هردو. در سال‌های اخیر بسترهایی که تمرکز اشتراک‏گذاری ویدئو را پررنگ کرده‌اند هم مورد اقبال فراوان واقع شده‌اند. یکی از شناخته‌شده‌ترین آنها تیک‏تاک است که به خصوص در ایام قرنطینه و خانه‌نشینی دوران کرونا تبدیل به بستری پرهوادار برای ساخت ویدئوهای کوتاه شد. کوایشو یکی از همین بسترها است که در فاصله زمانی کمی به موفقیت بزرگی دست یافته است. اگر نام این برنامه را نشنیده‌اید به این خاطر است که فعلا بیشترین هوادار را در چین و هند و برزیل دارد. آنچه در این بخش می‌خوانید ماجرای این اپلیکیشن تولید و اشتراک‌گذاری ویدئوهای کوتاه است. این متن ترجمه و برگرفته مطالب دو سایت Synced و scmp است.
ژینگیان کارگر معدن است و در یک منطقه روستایی کوچک در چین زندگی می‌کند. او هرگز دوره‌ای برای یادگیری مهارت‌های تدوین ویدئو نگذرانده و قطعا با  فناوری‌های پرزرق و برقی مانند هوش مصنوعی و واقعیت افزوده (augmented reality) رابطه‌ای ندارد. اما همه اینها دلیلی نبود که جلوی خلق ویدئوی جذاب او را بگیرد؛ ویدئویی که در آن هیولای نامدار ژاپنی، گودزیلا را در حال دمیدن نفس اتمی‌اش به فضای دور و بر معدن در  دل کوه نشان می‌داد و بازدید بسیاری هم داشت و هزاران فالوئر در شبکه‌های اجتماعی برای ژینگیان به ارمغان آورد.
جلوه‌های ویژه خیره‌کننده هالیوود معمولا در استودیوهای تصویری مجهز به تکنولوژی‌های پیشرفته و توسط حرفه‌ای‌ها و هنرمندان با بودجه‌های میلیونی خلق می‌شوند. اما حالا به یمن اپلیکیشن ویدئویی کوایشو، حتی چینی‌های روستانشین با گوشی‌های ارزان هوشمند هم به سرعت و سهولت مشغول ساخت ویدئوهایی با جلوه‌های ویژه هالیوودی هستند.
کوایشو که سال 2011 بنیان گذاشته شد، یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارهای موبایلی مولتی مدیا در چین و در حوزه خلق ویدئوهای کوتاه سرگرم‌کننده است. رشد کابران شرکت در طول 5 سال گذشته سر به آسمان گذاشته و سال 2019 تعداد این کابران از 200 میلیون نفر گذشت. کوایشو تفاوت جندانی با سایر نرم‌افزارهای ویدئویی موبایلی ندارد؛ کاربران از خودشان سلفی می‌گیرند یا از حالت ویدئوی کوتاه نرم‏افزار استفاده می‌کنند و بعد جلوه‌های ویژه، فیلترهای واقعیت افزوده و کلیپ‌های ویدئویی رایگان به آن اضافه می‌کنند تا محتوایی بامزه و سرگرم‌کننده خلق کنند و دست آخر تولیداتشان را بر روی نرم‌افزار کوایشو منتشر می‌کنند تا همه ببینند. کوایشو موتور جست‏وجویی با طراحی بسیار خوب دارد که یک سیستم درک چندحالته که می‌تواند ویدئوها را بر اساس لایک‌ها، نوع فالوئرها و تاریخچه تماشا، با کاربران علاقه‏مند به اشتراک بگذارد.
کوایشو حالا یک اسب تک‏شاخ است که پشتش به غول حوزه تکنولوژی یعنی شرکت تنسنت (Tencent) گرم است. این شرکت 8 هزار کارمند دارد. نسخه بین‌المللی این اپلیکیشن که با نام Kwai معروف شده در برزیل، هند، ترکیه، کره جنوبی، روسیه و ویتنام پرهوادار است. بهترین بخش کوایشو، طیف وسیع فیلترها، استیکرها و جلوه‌های واقعیت افزوده آن است که با نام حالت «جادویی» شناخته می‌شود. کاربران می‌توانند ویدئوی رقص بسازند و جای کله‌های خودشان یکی از شکلک‌های ایموجی را استفاده کنند، می‌توانند صورتشان را با شخصیت‌های فیلم‌های هالیوودی مانند سزار یا میمون‌ هوشمند فیلم «سیاره میمون‌ها» عوض کنند و البته می‌توانند به سراغ خلق یک گودزیلای کامل بروند. روزانه حدود 15 میلیون ویدئو در اپلیکیشن کوایشو ساخته و منتشر می‌شود.

آقای سو
شاید تا به حال نام کوایشو را نشنیده باشید اما احتمالا به زودی این نام را هم مانند تیک‏تاک خواهید شناخت. در ماه فوریه سال جاری میلادی این اپلیکیشن ساخت و اشتراک‌گذاری ویدئو در بازار بورس هنگ‏کنگ رشدی 161 درصدی بابت هر سهمش را شاهد بود و حالا این شرکت 10 ساله 1.23 میلیارد دلار هنگ‏کنگ (159 میلیارد دلار آمریکا) ارزش دارد. برای فهم میزان هنگفتی این اعداد نه لازم است ریاضی‌دان باشید و نه کارشناس بورس.
با سو هوآ، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار کوایشو آشنا شوید. او از کارمندان سابق گوگل و شرکت بایدو است. او یک نرم‌افزار بی‌ادعا را که در وقاع برای خلق گیف خلق شده بود تبدیل به یکی از پرمخاطب‌ترین بسترهای اشتراک‌گذاری و تماشای آنلاین ویدئو کرد. اما او کیست؟
سو هوآ سال 1982 در استان هونان چین به دنیا آمد و فقط 12 سال داشت که شروع به آموزش کدنویسی کامپیوتر کرد. اشتیاقش به برنامه‌نویسی سبب شد که وارد دانشگاه چینهوا در پکن شود، یکی از بهترین دانشگاه‌های آسیا و از تراز اول‌ترین موسسه‌های پژوهشی در کل دنیا. در این دانشگاه او نزدیک به یک دهه مشغول به تحصیل در رشته برنامه‌نویسی بود. در طول دوران دکترا بود که به دنبال افزایش قمیت خانه در پکن، تصمیم گرفت دست از دانشگاه بکشد و مدتی را هم صرف پول درآوردن کند.
سو با کارنامه درخشانی که در زمینه تحصیلات آکادمیک داشت توانست به عنوان مهندس نرم‌افزار شغلی در شرکت گوگل دست و پا کند و به ایالات متحده برود. پس از دو سال و نیم کار در گوگل به دنبال اولین حرکت کارآفرینانه‌اش رفت و وارد دنیای تبلیغات ویدئویی آنلاین شد. با این حال در بحبوحه بحران مالی سال 2008 و وقتی او هم به مشکل تامین منابع مالی برخورد، به ناچار از پروژه‌اش دست کشید. در پی این تلاش استارت‏آپی، سو حدود 32 ایده دیگر را هم به نوعی دنبال کرد که هیچ‏کدام نشانی از موفقیت نداشتند. برای همین بود که او عاقبت از دنیای کارآفرینی دست کشید و باز به سراغ کارش به عنوان توسعه‌دهنده نرم‌افزار رفت. پس از گوگل حالا قرار بود با شرکت بزرگ دیگری مشابه با شرکت آمریکایی کار کند؛ شرکت بایدو، یکی از مشهورترین موتورهای جست‌وجوگر چینی که مانند گوگل خدمات جانبی دیگری را هم در فضای وب ارائه می‌دهد. در دو سالی که برای بایدو مشغول به کار بود توانست مهارت‌های مدیریتی‌اش را صیقل دهد. بعد از ترک این شرکت بود که او یک برنامه مبتنی بر جست‌وجو را که خودش نوشته بود به شرکت علی‏بابا فروخت. این‏گونه بود که توجه این غول حوزه تکنولوژی چین به سو جلب شد و به او پیشنهاد کار داد اما سو که دوباره در سودای کارآفرینی و راه‌اندازی استارت‏آپ خودش بود، این پیشنهاد کار را رد کرد.
تابستان سال 2013 بود که هوآ به چنگ ییشیائو معرفی شد. کسی که یک اپلیکیشن ساخت گیف به نام کوایشو خلق کرده بود. همین برنامه بود که در اواخر سال 2012 تبدیل به بستری برای ساخت و به‏اشتراک‌گذاری ویدئوهای کوتاه شد. این دو نفر یعنی هوآ و ییشیائو خیلی زود با هم ارتباط خوبی گرفتند و به همین سرعت هم سو به عنوان مدیرعامل شرکت استخدام شد و به محض آغاز به کار، روند ساده‌سازی عملکرد برنامه و طراحی‌های مربوط به آن را در دست گرفت. در اولین فاز از ارتقای اولیه پروژه، نتیجه از دست رفتن 90 درصد از کاربران آن برنامه اولیه بود.
ماموریت مرکزی شرکت عمل به شعار «دربرگیری همه سبک‌های زندگی» بود و سو با در نظر گرفتن همین شعار به ارتقای الگوریتم و محتوای بنیادین برنامه در سال‌های بعد پرداخت. همه اینها با این استراتژی بود که به جای جذب چهره‌های نامدار و اینفلوئنسرها برای به دست آوردن کاربران تازه، از همان اول به سراغ طیف وسیع‌تری از مخاطبان بروند. استراتژی کاملا جواب داد و سال گذشته این اپلیکیشن به فهرست پردانلودترین برنامه‌های موجود بر روی گوگل پلی و اپل استور در چندین کشور، راه یافت. امروز کوایشو بیش از 300 میلیون نفر کاربر فعال روزانه دارد که بسیاری از آنان ساکن مناطق روستایی چین هستند و به صورت میانگین روزی 85 دقیقه را صرف این اپلیکیشن می‌کنند. جلوه‌های ویژه بصری کوایشو قادرند بر روی گوشی‌های هوشمند نه‏چندان قدرتمند هم اجرا شوند، گوشی‌هایی که بیشتر از 120 تا 200 دلار قیمت ندارند و همین نکته بسیار مهمی است چرا که بخش مهمی از مخاطبان این برنامه ساکن مناطقی هستند که از پس خرید گوشی‌های هوشمند گران‏قیمت برنمی‌آیند.
سو که خودش نقش مهمی در تعریف الگوریتم‌ها دارد به‏جد بر این باور است که تکنولوژی هوش مصنوعی باید به نفع تمامی آدم‌ها مورد استفاده قرار گیرد. برای او آنچه کوایشو انجام می‌دهد تحقق این امکان برای کسانی مانند همان کارگر معدن در روستایی در چین است که بتواند ویدئوهایی خلاقانه و سرگرم‌کننده بسازد، آن هم بدون اینکه دانش خاصی در حوزه فناوری و یا دسترسی به سخت‌افزارهای ویژه داشته باشد. او می‌گوید: «فارغ از اینکه در چه حوزه‌ای از تکنولوژی فعال هستیم، زمان آن رسیده است که از آن برای تقویت شادی استفاده کنیم.»


با اتاق تهران همراه شوید

آپارات اتاق تهران
توئیتر اتاق تهران
اینستاگرام اتاق تهران
تلگرام اتاق تهران
پادکست و کتاب صوتی اتاق تهران
استودیوی اتاق تهران

[صفحه چاپ]

ثبت نظر شما:

نام
پست الکترونیکی
تلفن
نظر