مشاوره بیمه تامین اجتماعی

تعداد سوالات مطرح شده توسط کاربران 1044 عدد



با سلام و احترام بنده سابقه حدود 10 سال بیمه نیروهای مسلح دارم و الان هم یک ساله بیمه تأمین اجتماعی دارم، میخواستم بپرسم شرایط تبدیل بیمه نیروهای مسلح به تأمین اجتماعی به چه صورت هستش؟ و اینکه درسته که گفته میشه مبلغ زیادی باید پرداخت کنم؟
پاسخ:
باسلام
1) به استناد مصوبه سال 1365 مجلس شورای اسلامی امکان انتقال سوابق پرداخت حق بیمه از صندوق نیروهای مسلح (لشگری) به صندوق تأمین اجتماعی وجود دارد.
2) مابه التفاوت نرخ حق بیمه باید توسط متقاضی (بیمه شده) پرداخت گردد و مبلغ آن به میزان سابقه و حقوق و دستمزد زمان بیمه پردازی که تقاضای شما به منظور انتقال سابقه ثبت دبیرخانه شعبه محل پرداخت حق بیمه می باشد و یا آخرین حقوقی که از نیروهای مسلح دریافت نموده اید، بستگی دارد و هر کدام بیشتر باشد ملاک محاسبه قرار می گیرد.  
 

سلام من شخصیت حقوقی کارت بازرگانی فعالان مدیرعامل و پسرم رییس هیت مدیره و بیمه رد نمیکنیم البته شرکت دارای کد کارگاهی غیر فعال میباشد الان ما چه کار باید انجام بدیم زیرا در فرم تمدید تامین اجتماعی جز قرمز هاست .
پاسخ:
باسلام
به هنگام تمدید کارت بازرگانی استعلام از سازمان تأمین اجتماعی مبنی بر عدم بدهی قطعی در سازمان مذکور ضروری است و این استعلام از طریق سامانه فی مابین توسعه تجارت و تأمین اجتماعی انجام می پذیرد. قرمز شدن فرم تمدید به معنای این است که شرکت دارای بدهی است و ربطی به عدم بیمه پردازی مدیرعامل و یا اعضای هیأت مدیره ندارد، چرا که به استناد تبصره (5) الحاقی به ماده (4) قانون تأمین اجتماعی بیمه مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره اختیاری است. لذا به شعبه مربوطه مراجعه نمایید و علت قرمز بودن را جویا شوید. چنانچه شعبه مربوطه اصرار به این داشت که شما باید دارای پرسنل بیمه پرداز باشید تا قرمز نشود، این موضوع خلاف قوانین و مقررات است.  
 

بنده بصورت فری لنسری در منزل کار میکنم . آیا میتوانم بیمه مشاغل آزاد با حداکثر حقوق را برای خودم رد کنم ؟
پاسخ:
باسلام
1) شرط سنی برای انعقاد قرارداد بیمه حرف و مشاغل آزاد 50 سال است. چنانچه سابقه بیمه پردازی داشته باشید، میزان سابقه به سن مذکور اضافه می گردد.
2) چنانچه اصلاً سابقه ای نداشته باشید و یا زیر 10 سال سابقه داشته باشید و حائز شرایط بند (1) باشید، می توانید حداکثر حقوق را مبنای بیمه پردازی انتخاب نمائید. یا به عبارتی شما می توانید دستمزد و ملاک کسر حق بیمه را بین حداقل و حداکثر انتخاب نمائید.
3) چنانچه سابقه بیمه پردازی شما بیش از 10 سال باشد، متوسط دستمزد یک سال آخر بیمه پردازی ملاک عمل قرار می گیرد. در هر صورت دستمزد نباید کمتر از حداقل سال مربوطه باشد.  
 

با سلام؛ از طریق پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار اقدام به تاسیس شرکت با مسئولیت محدود کرده ایم و الان در مرحله در انتظار صدور آگهی روزنامه رسمی هستیم. طبق روال ظاهرا الزامی، برای دریافت کدکارگاهی در باجه تامین اجتماعی نیز اقدام کرده ایم. موردی که داشتیم اینه که نشانی اعلامی، مسکونی هست. طبق برنامه ریزی های ما شروع کار شرکت و کارکنان از حدود 2 ماه دیگر در محل دیگری خواهد بود که از اون زمان در اونجا مستقر می شویم. همان موقع نیز برای اعلام رسمی درخواست تغییر آدرس اقدام خواهیم کرد. سئوالی که داشتیم اینه که با توجه به طی کردن روال دریافت کدکارگاهی در پنجره آیا ممکنه که بازرس بیمه الان مراجعه کنه؟ اگر اینطور هستش آیا می توان صدور کدکارگاهی را به تعویق انداخت و پس از استقرار در محل جدید برای دریافت اون اقدام کرد؟
پاسخ:
با سلام
نشانی شرکت چنانچه مسکونی لیکن چیدمان آن اداری و امکان بازرسی وجود داشته باشد، مشکلی ایجاد نمی کند. اما در صورت استفاده مسکونی از محل ثبت شرکت، به دلیل اینکه امکان بازرسی وجود ندارد، تأمین اجتماعی تشکیل پرونده را موکول به زمانی می نماید که تغییر آدرس دهید و در آدرس جدید، محل موقعیت اداری داشته باشد.  
 

سلام و عرض ادب آیا امکان ثبت شرکت برای کسی که در شرکت دیگری فعالیت دارد و بیمه برایش رد می شود وجود دارد و این دو تداخلی با هم طبق قانون ندارد ممنونم
پاسخ:
با سلام
بلی، امکان ثبت شرکت برای کسی که در شرکت دیگری فعالیت دارد و لیست بیمه برایش ارسال می شود، وجود دارد. لیکن فردی که عضو هیأت مدیره و یا مدیرعامل شرکت و حتی بازرس شرکت است، مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری نمی شود.  
 

حین روند درخواست تمدید کارت بازرگانی ، از سمت کارشناس مربوطه ، پیام عدم همخوانی کد کارگاه و کد شعبه اعلام شد. با توجه به مراجعه به سازمان تامین اجتماعی ، این مورد توسط کارشناس بیمه بررسی گردید و اعلام کردند چنین ایرادی وجود ندارد. لطفا جهت ادامه روند تمدید کارت بازرگانی راهنمایی لازم را اعلام بفرمایید. با تشکر
پاسخ:
باسلام
نظر به اینکه سوال مطرح شده دارای ابهام می باشد، جهت ارائه توضیحات تکمیلی با شماره تلفن 88714472 الی 73 تماس حاصل فرمایید.  
 

سلام 1. ظاهرا رد کردن بیمه برای مدیرعامل و هیات مدیره اختیاری است. چون کارفرما هستند.لازم است که قرارداد کارفرمایی با شعبه منعقد شود.حقوق آنها با چه فرمولی تعیین می شود؟ 2. چگونه می توان از چارچوب قرراداد کارفرمایی با اعداد پایین رها شد و به اعداد واقعی با دریافتی بالا رسید؟ 3. از طرفی در معمول شرکتهای کوچک و متوسط اعضای هیات مدیره کارهای اصلی دیگری دارند و این سمتها صورت و ظاهر قانون تجارت است.در عمل اثبات اینکه مدیر عامل و اعضای هیات مدیره موظفند و کار فنی یا اداری می کنند و حقوق دریافت می کنند، چگونه است؟ 4. آیا می توان سمت آنها را مطابق آن کاری که واقعا انجام می دهند درج کرد یا حتما در لیست بیمه شرکت وجود سمت مدیرعامل اجباری است؟ یعنی ملاک روزنامه رسمی است یا کار واقعی و سمت در لیست بیمه؟
پاسخ:
باسلام
1) طبق تبصره (5) الحاقی به ماده (4) قانون تأمین اجتماعی، مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره به اختیار خود می توانند بیمه شوند (بیمه در مورد کارفرمایان اجباری نیست)
2) بیمه کارفرمایان از جمله بیمه مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره از نوع بیمه حرف و مشاغل آزاد است. لکن می توانند با نرخ 27% به همراه لیست کارکنان و یا لیست های ارسالی ماهانه اقدام به پرداخت حق بیمه نمایند.
با چه دستمزدی؟ طبق بخشنامه شماره 9، به هنگام عقد قرارداد بیمه حرف و مشاغل آزاد، چنانچه زیر 10 سال سابقه داشته باشند، دستمزد به انتخاب آنان (مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره) بین حداقل و حداکثر دستمزد سال انعقاد قرارداد می تواند در لیست درج گردد. چنانچه به هنگام انعقاد قرارداد سابقه بیش از 10 سال باشد، میانگین دستمزد یک سال آخر بیمه پردازی لحاظ و چنانچه دارای بیش از 10 سال سابقه و در سال آخر بیمه پرداز نبوده باشد، دستمزد را سازمان انتخاب می نماید که نزدیک به حداقل است.
3) درج شغل در لیست بیمه اجباری است. چنانچه مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره هستند باید عناوین مذکور ذکر شود. چنانچه علاوه بر سمت مدیرعامل و یا اعضای هیأت مدیره بودن، مسئولیت دیگری را پذیرفته اند مثل مدیریت یک پروژه، می تواند شغل مذکور در لیست ثبت گردد.  
 

باسلام ما یک پیمانکار داشتیم که مفاصا حساب اورده است بعد از چند سال یکی از کارگران آن پیمانکار مشمول مشاغل سخت شده است حالا تامین اجتماعی از شرکت ما که کارفرمای آن پیمانکار هستیم حق بیمه مشاغل سخت را مطالبه کرده است آیا این کار قانونی هست؟
پاسخ:
باسلام
در حالت کلی خیر، لکن می توان راجع به مسائل مشروحه ذیل بحث نمود:
1) پیمانکار حقیقی بوده یا حقوقی؟
2) محل انجام پروژه پیمانکار در کارگاه واگذارنده (شرکت شما) بوده یا خیر؟
3) رأی کمیته استانی علیه کدام شخص صادر گردیده؟
4) آیا دسترسی به قرارداد کار بیمه شده با پیمانکار دارید یا خیر؟
شما می تواند با تعیین وقت قبلی از طریق تلفن های 3-88714472 به واحد معاونت کسب و کار-امور بیمه و تأمین اجتماعی واقع در خیابان خالد اسلامبولی (وزراء سابق)، خیابان بیست و یکم، پلاک 10، طبقه 4 مراجعه نمایید تا موضوع دقیقاً بررسی گردد.
در ضمن به هنگام مراجعه مستندات سؤالات 1 الی 4 را همراه داشته باشید.  
 

با عرض سلام و ادب و احترام بنده کارت بازرگانی حقیقی دارم ولی بیشتر از دوسال است که تمدید نکرده ام . الان تصمیم دارم که تمدید کنم .در سامانه جامع تجارت که رفتم قسمت گواهی تامین اجتماعی ستاره قرمز نداشت که الزامی باشد برای دریافت گواهی تامین اجتماعی . آیا به نظر شما این گواهی را بگیرم یا اینکه الزامی نیست ؟ با تشکر فراوان
پاسخ:
با سلام
چنانچه سامانه جامع تجارت از شما استعلام تأمین اجتماعی را مطالبه نمی نماید، لزومی به اخذ آن نیست.  
 

21 سال سابقه بیمه تامین اجتماعی دارم . میخواهم سوال کنم الان خودم را بازنشسته کنم و به ره اندازی کسب و کار فکر کنم یا بیمه خویش فرما رد کنم و در 25 سال یا 30 سال کارم بازنشسته کنم.
پاسخ:
باسلام
افراد با شرایط متفاوت می توانند بازنشسته شوند:
1) به استناد ماده 76 قانون تأمین اجتماعی: مردان با حداقل 60 سال سن و 20 سال سابقه، زنان با حداقل 55 سال سن و 20 سال سابقه
2) مردان با 50 سال سن و 30 سال سابقه، زنان با 45 سال سن و 30 سال سابقه
3) زنان شاغل در کارگاه های مشمول قانون کار می توانند با 42 سال سن و 20 سال سابقه تقاضای بازنشستگی نمایند.
در خصوص اینکه درخواست بازنشستگی نمایید و یا بیمه پردازی را ادامه دهید، در صورت احراز شرایط مذکور بسته به دستمزدی است که بر اساس آن لیست ارسال می نمایید و در نهایت تصمیم با خود شما است.  
 

ثبت پرسش جدید



ارسال پیام