روایت رئیس جامعه هتلداران از وضعیت مراکز اقامتی در دوران پاندمی کرونا

 زیان هتلداران به حدود 20 هزار میلیارد تومان می رسد

تاريخ 1400/06/24 ساعت 13:32

جمشید حمزه زاده، رئیس جامعه هتلداران می گوید که برخی هتلداران که بدهی های خود را به موجب مصوبه ستاد کرونا تقسیط کرده و حالا برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی مراجعه می کنند، با ده درصد جریمه از سوی سازمان امور مالیاتی برای دوره امهال مواجه شده اند.

 

 رئیس جامعه هتلداران، از زیان 20 هزار میلیارد تومانی هتل ها و مراکز اقامتی در دوران پاندمی کرونا خبر داد و گفت که بسته های حمایتی که دولت  برای جبران این خسارات پیش بینی کرد نیز عمدتا به ضد حمایت تبدیل شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، جمشید حمزه زاده با اشاره به اینکه از زمان شیوع ویروس کرونا وضعیت هتل ها به شدت نامساعد بوده است، گفت: نقطه آغاز تعطیلی هتل‌ها و مراکز گردشگری، نوروز 99 بود؛ در واقع، در برخی مناطق از جمله جزیره کیش، هتل ها در نوروز 99 کلا تعطیل شدند. پس از آن، این وضعیت استمرار پیدا کرد و ضرر و زیان هنگفتی متوجه صنعت گردشگری و هتلداری شد. به طوری که فقط هتل ها و مراکز اقامتی مجاز از اسفند  1398 تا پایان مرداد 1400 حدود 20 هزار میلیاردتومان خسارت دیده اند.

او با بیان اینکه، هتل ها علاوه بر زیان مالی، به دلیل تعدیل نیرو نیز متحمل خسارت شده اند، ادامه داد: هتل ها نیروهای تحصیل کرده و آموزش دیده خود را نیز از دست داده اند؛ یعنی حدود دو سوم کارکنان هتل ها تعدیل شدند که عمدتا از نیروهای متخصص در این حوزه  بوده اند. البته در حال حاضر هتل ها، جذب این نیروها را از سر گرفته اند. ضمن آنکه برخی از مراکز اقامتی تلاش کردند با فروش املاک و دریافت تسهیلات، هزینه های خود را جبران کنند و حتی المقدور از تعدیل نیرو بپرهیزند؛ به هر حال، یکی از هزینه های عمده در هتل ها و مراکز اقامتی حقوق و دستمزد کارکنان است.

حمزه زاده با اشاره به اینکه در دولت گذشته، دو بسته حمایتی برای جبران خسارت مراکز اقامتی در دوره پاندمی کرونا ابلاغ شد، گفت: البته هیچ یک به درستی اجرا نشد و در عمل به ضد حمایت تبدیل شدند. برای مثال در این بسته ها امهال بدهی های مالیاتی نیز در نظر گرفته شد. برخی هتلداران که بدهی های خود را تقسیط کرده و حالا برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی مراجعه می کنند، متوجه شده اند که سازمان امور مالیاتی برای آن دوره امهال، ده درصد جریمه نیز تعیین کرده است. یعنی اگر هتل دار می دانست که امهال هم مشمول جریمه خواهد شد، به دنبال استفاده از این  بسته حمایتی  نمی رفت. همچنین بیمه کارکنان نیز که امهال شده در برخی مناطق مشمول جریمه شده است. البته این مسایل مربوط به کل کشور نیست . در برخی استان ها به صورت سلیقه ای و جزیره ای عمل شده و این مشکلات را پدید آمده است.

او با بیان اینکه در شعب سازمان امور مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی، برخوردهای سلیقه ای حاکم است، افزود: اعمال این جرایم قانونی نیست؛ چرا که امهال بدهی ها با پشتوانه مصوبه ستاد کرونا انجام گرفته و مصوبات  ستاد  کرونا نیز در حکم قانون است. بر همین اساس ، تخطی از این مصوبات از طریق مراجع  قانونی قابل پیگرد است. نکته دیگر اینکه، هتلداران پرداخت هزینه های مربوط به حامل های انرژی را هم امهال کرده اند. حال آنکه پس از ارائه این تسهیلات، ادارات آب و برق شدید ترین برخوردها را با هتل ها دارند و اکنون چنانچه پرداخت این هزینه ها با سه روز تاخیر مواجه شود، آب و برق هتل ها قطع می شود. در حالی که پیش از این، پرداخت این هزینه ها تا یک ماه هم به تاخیر می افتاد.  

حمزه زاده گفت: این مشکلات حل نشده و در دولت جدید نیز هنوز راهکاری برای رفع  مشکلات هتل ها و مراکز اقامتی اندیشیده نشده است. با اوج گیری کرونا و منع آمد و شد در برخی شهرها نیز سفرها به حداقل رسیده و پذیرش مسافر  در هتل ها کاهش می یابد؛ به طوری که طی ماه های اخیر، میانگین ظرفیت اشغال هتل ها کمتر از 10  درصد  بوده است. البته در هفته های اخیر، پذیرش در هتل ها بهبود یافته اما همچنان میانگین ضریب اشغال حدود 15 درصد است . این در حالی است که پیش از شیوع کرونا ، این رقم حدود 40 تا 45 درصد بود.

او با بیان اینکه «مشکلات مراکز اقامتی با وزیر جدید گردشگری در میان گذاشته شده است و در انتظار اقدام این وزارتخانه هستیم» ادامه داد: خوشبختانه  واکسیناسیون کارکنان و پرسنل شاغل در هتل ها آغاز شده و احتمالا واکسیناسیون کارکنان مراکز اقامتی مجاز در آینده نزدیک به پایان برسد. اکنون به طور میانگین 40 درصد کارکنان واکسینه شده اند. انتظار این است که با پایان واکسیناسیون در مراکز اقامتی، کسب و کار هتل ها تا حدودی رونق بگیرد.   


 عضو کانال اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در تلگرام شوید

[صفحه چاپ]


ثبت نظر شما:

نام
پست الکترونیکی
تلفن
نظر