توسعه بندر چابهار با سرمایه گذاری هندی اجرایی شد

تجهیزات هندی در راه بندر چابهار

تاريخ 1399/12/16 ساعت 09:21

هند علاوه بر سرمایه‌گذاری برای تجهیز پایانه شهید بهشتی، اپراتوری این مجموعه را در قالب برنامه 10 ساله بر عهده دارد

دومین مرحله ورود تجهیزات هندی به بندر چابهار در چند روز آینده اجرایی می شود و در فاز دوم توسعه، ظرفیت این بندر از 8.5 به 33 میلیون تن می ‌رسد. محمد راستاد، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادرو دریانوردی، در خصوص حضور هند در توسعه چابهار گفت:مهم‌ترین قرارداد با هند، راهبری پایانه بندرشهید بهشتی چابهار است که قراداد آن در قالب برنامه 10 ساله و به‌صورت قرارداد BOT است. علاوه بر این اجرای تفاهمنامه ترانزیتی 3جانبه بین ایران، هند و افغانستان که به «تفاهمنامه چابهار» موسوم است بستر دیگر همکاری ایران و هند و البته افغانستان است. هند به دنبال آن است که با بهره بردن از ظرفیت بندر اقیانوسی چابهار و با افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان به افغانستان و کشورهای آسیای میانه دسترسی پیدا کند. سرمایه گذاری و حضور فعال در بندر چابهار تاجایی برای هندی ها مهم است که هفته گذشته در هفته دریایی هندوستان یک روز به نام «چابهار» نامگذاری شد و مسئولان سازمان بنادر و اقتصاد هند در کنفرانسی درباره اهمیت و ظرفیت های ترانزیت بار از چابهار و اهمیت توسعه این بندر توضیح دادند.

راستاد مدیرعامل سازمان بنادرو دریانوردی با اشاره به اینکه وزرای کشورهای مختلف در روز چابهار حضور داشتند، گفت:« تعهد طرف هندی سرمایه گذاری 85 میلیون دلاری  تجهیزات اپراتوری در چابهار است. بخش اول تجهیزات شامل دو دستگاه جرثقیل ساحلی بوده که یکماه پیش وارد بندر شد و به بهره‌برداری رسید و بخش دوم تجهیزات که در تعهد طرف هندی است در چند روز آینده وارد بندر می شود.

به‌ گفته مسئولان سازمان بنادر تاکنون در مجموع یک میلیارد دلار سرمایه گذاری در چابهار انجام شده است. این هزینه‌ها شامل توسعه اماکن و زیرساخت‌های بندری در حدود ۳۷۰ میلیون دلار، سرمایه‌ گذاری شرکت‌های خصوصی معادل ۱۰۰ میلیون دلار، تأمین تجهیزات بندری بیش از ۴۳ میلیون دلار، تأمین تجهیزات استراتژیک دریایی و ارائه خدمات دریایی حدود ۴۱۳ میلیون دلار و ساخت و ساز محوطه‌های بندری به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار بوده است. در فاز یک از ظرفیت یک میلیون تن در چابهار به 8.5 میلیون تن رسیدیم. برنامه این است که در قالب فاز دو توسعه، ظرفیت چابهار به 33 میلیون تن برسد.

هند علاوه بر سرمایه‌گذاری برای تجهیز پایانه شهید بهشتی، اپراتوری این مجموعه را در قالب برنامه 10 ساله بر عهده دارد و طبعاً اپراتور بین‌المللی هند در جذب کالا و مخصوصاً ترانزیت بین ایران و افغانستان برای افزایش فعالیت بندر چابهار خیلی مفید خواهد بود. چون ایران یکی از اعضای کریدور شمال-جنوب است، بنادر و پایانه‌های مرزی در مسیر شمال -جنوب حلقه‌هایی از زنجیره کریدور شمال-جنوب تلقی می شوند و چابهار هم عملاً بخشی از کریدور شمال-جنوب است.

 از دیگر پروژه‌هایی که نقش راهبردی در تسریع توسعه چابهار دارد، راه‌آهن چابهار-زاهدان است. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به روند ساخت این خط آهن گفت: از نظر اجرایی، راه‌آهن چابهار -زاهدان با تزریق منابع از محل صندوق توسعه ملی، روند پیشرفت فیزیکی خوبی دارد و انتظار داریم در سال 1400 بخش مهمی از راه‌ آهن چابهار- زاهدان به بهره‌برداری برسد. معاون وزیر راه و شهرسازی یکی از مصادیق حضور بخش خصوصی در بنادر ایران را سرمایه‌گذاری و اپراتوری شرکت IPGL هندوستان در بندر چابهار عنوان کرد و اظهار داشت: در قالب این قرارداد که به‌صورت BOT و 10 ساله است، اپراتور هندی ۸۵ میلیون دلار برای تأمین تجهیزات بندری چابهار سرمایه‌گذاری می ‌کند.


با اتاق تهران همراه شوید

آپارات اتاق تهران
توئیتر اتاق تهران
اینستاگرام اتاق تهران
تلگرام اتاق تهران
پادکست و کتاب صوتی اتاق تهران
استودیوی اتاق تهران

[صفحه چاپ]

ثبت نظر شما:

نام
پست الکترونیکی
تلفن
نظر