توصیه‌های نشریه کارآفرین برای ادامه تجارت در دوران شیوع

برای تمام سناریوها آماده باشید

تاريخ 1399/04/10 ساعت 12:46

برای داشتن استراتژی موثر و به کار بردن آنها، یک نقطه شروع خوب این است که چالش‌هایی را که تجارتتان ممکن است با آنها روبه‌رو شود فهرست کنید.

«نگرانی‌های مستقیم مربوط به سلامت را هم که به کناری بگذاریم، حالا دیگر روشن شده است که کرونا قرار نیست بدون گذاشتن اثری بلندمدت بر روی برخی جنبه‌های کسب‌وکار و اقتصاد عبور کند. هرچند ممکن است این وسوسه وجود داشته باشد که در لحظه فعلی شناور بمانیم و وقتی تهدید مستقیمی متوجه ما شد به فکر خاموش کردن آتش بیفتیم اما بسیار ضروری است که برای آینده کسب‌وکارتان برنامه‌ریزی کنید و کاملا برای آنچه در پی می‌آید آماده باشید.» این آغاز مطلبی است که در نشریه کارآفرین آمریکا به چاپ رسیده است و نویسنده در چند گام سعی می‌کند صاحبان کسب‌وکار را برای به دست آوردن این آمادگی راهنمایی کند از اینکه یادتان نرود همچنان به مشتریان نشان دهید که شرکتتان زنده است و فعالیت می‌کند تا اینکه خودتان را برای بدترین سناریوی ممکن هم آماده کنید. ترجمه بخش‌هایی از این مطلب را در ادامه می‌خوانید.

مشتریانتان را زودتر پیدا کنید
حالا که بسیاری از کسب‌وکارها دارند بر روی زمان حال و همین مرحله‌ای که هستند تمرکز می‌کنند و در تلاش‏اند تا جریان عادی تجاری‌شان را سرپا نگه دارند، ممکن است این فرصت در اختیار شما قرار گرفته باشد که بتوانید شبکه‌ای از مشتریان بالقوه تشکیل دهید. صرف کردن وقت و تلاش برای پیدا کردن سرنخ‌های تازه به شما اطمینان خواهد داد که مجموعه‌ای از مشتریان آماده را در اختیار دارید که وقتی اوضاع آرام شد می‌توانید روی آنها حساب کنید. به علاوه، این سرنخ‌ها اعتماد به‏نفس شما را به عنوان یک واحد تجاری بالا می‌برد. وقتی درست در زمانی که اغلب رقبایتان در حال گذر از بحران هستند، در پی مشتریان تازه باشید، به مخاطبتان نشان می‌دهید که اوضاع را در کنترل دارید.

خدماتتان را با شرایط فعلی مطابقت دهید
در بسیاری از نقاط دنیا، توصیه عمومی به ماندن در خانه سبب دشواری‌هایی جدی برای کسب‌وکارها شده است. اگر کار شما مبتنی بر برخوردهای چهره به چهره و حضور مشتریان در فروشگاه است یعنی که دچار تهدیدی جدی هستید، به خصوص در درازمدت. برای همین است که باید دست به خلاقیت بزنید و به همه راه‌های مختلفی بیندیشید که همچنان ارائه خدمات یا محصولاتتان را امکان‌پذیر می‌کنند. یک مثال بسیار روشن رستوران‌ها و کافه‌هایی هستند که می‌توانند ارسال به منازل داشته باشند و پیشنهادهایی مثل ارسال رایگان، تخفیف، بستن قراردادهای کوتاه‏مدت هفتگی یا ماهیانه را برای جلو افتادن از رقبا در پیش بگیرند.

با توجه به کرونا راهکار دهید
از خودتان بپرسید که آیا محصول یا خدمات شما می‌تواند در میانه بحران کرونا استفاده مضاعفی داشته و یا به آن مرتبط باشد؟ و شیوه بازاریابی‌تان را با توجه به این موضوع تعیین کنید، به خصوص اگر سرویس ویژه‌ای را برای زمان شیوع پیشنهاد می‌کنید. تمرکز بر بازاریابی و داشتن بازاریابی منعطف در حال حاضر حیاتی است چرا که خیلی‌ها حتی مطمئن نیستند که این یا آن شرکت هنوز مشغول به کار است یا نه. مطمئن شوید که مخاطب هدف شما می‌داند که همچنان مشغول به کار هستید و با قدرت به جلو می‌روید.

چالش‌های کسب‌وکارتان را شناسایی کنید
برای داشتن استراتژی موثر و به کار بردن آنها، یک نقطه شروع خوب این است که چالش‌هایی را که تجارتتان ممکن است با آنها روبه‌رو شود فهرست کنید. ضروری است که برای سناریوهای مختلف استراتژی داشته باشید و برای این کار تمام احتمالات ممکن را محاسبه کنید. همه چیز را مد نظر داشته باشید؛ از اختلال در زنجیره تامین مواد لازم تا مشکلات ارتباطی، به دست آوردن مشتری و رقابت با سایر کسب‌وکارها در بازارتان. فارغ از اینکه فکر می‌کنید سرانجام دوران شیوع چه می‌شود و چه تاثیری ممکن است بر شما داشته باشد، برای هر سناریوی محتملی برنامه بریزید، از جمله برای بدترین سناریویی که می‌توانید تجسم کنید.

برای سناریوهای مختلف راهکار داشته باشید
وقتی فهرست چالش‌هایتان را تهیه کردید، وقت آن است که برای هرکدام راهکاری داشته باشید. تخمین زدن دقیق اینکه قرار است واقعا چه اتفاقی بیفتد ناممکن است پس بهتر است همین حالا وقتتان را صرف کسب آمادگی و چیدن استراتژی کنید تا اینکه ناغافل و بدون آمادگی گرفتار شوید.


 عضو کانال اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در تلگرام شوید

[صفحه چاپ]


ثبت نظر شما:

نام
پست الکترونیکی
تلفن
نظر