اختصاصی سایت خبری اتاق تهران: فرزین فردیس، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران

چرا صنعت شرکت های دانشگاهی را نمی شناسد؟

تاريخ 1398/02/16 ساعت 07:31

رویکرد شرکت‌های دانشگاهی به‌گونه‌ای است از دانش‌آموختگان مدیریت بازرگانی، فعالان رسانه‌ای یا مدیران روابط عمومی در هسته اصلی مدیران استفاده نمی‌کند درحالی‌که اضافه کردن این افراد به هسته مدیریتی می‌تواند قابلیت‌های فنی شرکت را چند برابر بهتر در جامعه صنعتی منعکس کند.

فرزین فردیس

بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی یا شرکت‌های برگرفته از فضای دانشگاهی کشور توسط کسانی تأسیس می‌شوند که از مهارت و دانش فنی صرف برخوردارند. این افراد با ادبیات بازاریابی، بازرگانی و فروش برای حضور مؤثر در بازار آشنایی ندارند و طبیعی است که نمی‌توانند در سال‌های اول فعالیت خود، قابلیت‌ها، محصولات و توانمندی شرکت‌ها را به صنایع بشناسانند.

دانشگاه‌های باکیفیت ایرانی مهندسان خوبی تربیت می‌کنند. در دانشگاه به دانشجویان صرفاً مهندسی یاد می‌دهند و آن‌ها مهارت‌های ارتباطی ازجمله ارتباط مؤثر با بازار، فروش و بازاریابی را فرانمی‌گیرند. از سوی دیگر رویکرد شرکت‌های دانشگاهی به‌گونه‌ای است از دانش‌آموختگان مدیریت بازرگانی،  فعالان رسانه‌ای یا مدیران روابط عمومی در هسته اصلی مدیران استفاده نمی‌کند درحالی‌که اضافه کردن این افراد به هسته مدیریتی می‌تواند قابلیت‌های فنی شرکت را چند برابر بهتر در جامعه صنعتی منعکس کند.

دراین‌بین، نمی‌توان همه تقصیر در عدم دسترسی صنعت به دانشگاه را به گردن شرکت‌های دانشگاهی انداخت چراکه صنعت هم طی سال‌های گذشته به‌اندازه‌ای گرفتار فضای متلاطم اقتصادی کشور و چالش با روزمرگی‌ها بوده که کمتر فرصت دیدن این شرکت‌ها را به دست آورده است. تعدد قوانین و تغییر دائم مقررات و دیگر مسائل بنیادی و زیرساختی در اقتصاد فرصت فکر کردن به دانشگاه و بررسی اینکه دانشگاه می‌تواند در چه حوزه‌ای به صنعت کمک کند را نداده است. این مشکلات باعث شده تا مدت‌ها صنایع  استفاده از مهارت و خدمات شرکت‌های دانشگاهی را به‌عنوان یک پدیده لوکس شناسایی کنند.

در بین صنایع مختلف می‌توان صنعت آی سی تی و دیگر صنایع مرتبط به این زمینه را از بنگاه‌های موفق در پیوند با دانشگاه در نظر گرفت. سرعت بالای رشد باعث شده نیاز متقابل این صنعت و  دانشگاه به یکدیگر شناخته شود. در صنعت آی سی تی سرعت تحولات بالاست و فعالان این صنعت درک کرده‌اند که می‌توانند از دانشگاه برای حل سریع‌تر و بهتر مسائل کمک بگیرند. شرکت‌های خوبی در زمینه آی سی تی و صنایع مرتبط در ایران توسط اساتید دانشگاه‌ها تأسیس شده که محصولات باکیفیت را به جامعه مصرف کنندگان کشور عرضه می‌کنند. در سندیکای مخابرات هم تعداد این شرکت‌ها کم نیست و از شرکت‌های بالنده و خوش‌نام در ایران به شمار می‌رود.


 عضو کانال اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در تلگرام شوید

[صفحه چاپ]


ثبت نظر شما:

نام
پست الکترونیکی
تلفن
نظر