استارت آپ اشتراک دوچرخه اوفو جهانی نمی شود؟

مرگ یک استارت آپ

تاريخ 1397/10/03 ساعت 11:36

استارت آپ اشتراک دوچرخه اوفو این گونه کار می کند که دوچرخه ها را می توان در هر نقطه ای از شهر با برنامه گوشی های هوشمند قفل کرد، یعنی کاربران مجبور نیستند دوچرخه ها را به ایستگاه های تعیین شده بازگردانند.

 زمانی نه چندان دور، شرکت اشتراک دوچرخه اوفو (Ofo) به عنوان یک استارت آپ حاضر شد و خدمات دوچرخه سواری را دگرگون کرد، اما حالا در تلاش است تا بتواند به زندگی ادامه دهد.  سی ان ان گزارشی درباره این استارت آپ منتشر کرده است.

این استارت آپ که توسط میلیاردها دلار از سرمایه گذاران برجسته ای از جمله علی بابا حمایت می شد، تبدیل به پیشگام در عرصه اشتراک دوچرخه شد که در سراسر چین فعالیت می کرد.

استارت آپ اشتراک دوچرخه اوفو این گونه کار می کند که دوچرخه ها را می توان در هر نقطه ای از شهر با برنامه گوشی های هوشمند قفل کرد، یعنی کاربران مجبور نیستند دوچرخه ها را به ایستگاه های تعیین شده بازگردانند.

اوفو در طول فعالیتش با ده ها رقیب مواجه شد، اما حالا خطر جدیدتری آن را تهدید می کند. این هفته، جمعی از مشتریان عصبانی در دفتر مرکزی آن در پکن جمع شدند و خواستار بازپرداخت پول هایشان بودند.

این شرکت و موسس آن برای عدم پرداخت بدهی ها در لیست سیاه دولت قرار داده شده است. اما چه اتفاقی افتاده است؟

 

*تلاش برای نگهداری

استارت آپ اشتراک دوچرخه در چین، از پول نقد برای راه اندازی خدمات در شهرهای سراسر کشور و خارج از کشور استفاده کرد. یک رشته ورشکستگی در شرکت باعث گسترش هرج و مرج شد و برخی دوچرخه ها توقیف شدند. البته که اوفو از آن جریان جان سالم به در برد، اما تلاش می کند که از رقبای خود جلو بزند.

این سرویس اشتراک دوچرخه، سال 2015 که راه اندازی شد، یک سرویس مستقل عالی بود. اما به گفته تحلیلگران، اتفاقات بیشتری در سیستم حمل و نقل باید بیافتد تا اوفو بتواند زنده بماند.

تحلیلگران می گویند: این روزها، مردم می خواهند از برنامه هایی استفاده کنند که هم بتوانند اسکوتر، هم دوچرخه و هم ماشین استفاده کنند. اتفاقی که توسط رقیبان اوفو اتفاق می افتد.

استارت آپ Mobike ماه آوریل سرمایه گذاری هایی توسط شرکت های بزرگ به دست آورد. این شرکت طیف گسترده ای از خدمات ارائه می دهد که توسط صدها میلیون چینی مورد استفاده قرار می گیرد. آنها خدمات مانند سواری یا تحویل غذا هم انجام می دهند.

البته تحلیلگران انتظار داشتند اوفو توسط شرکت تاکسی اینترنتی دیدی(DIDI)، بزرگترین حامی خود رونق بگیرد. اما این اتفاق نیافتاد. به جایش دیدی در شرکت اشتراک دوچرخه Bluegogo سرمایه گذاری کرد.

در واقع زمانی که دیدی به طور ناگهانی شرکت Bluegogo را خرید، سرویس خدمات اشتراک خودش را راه اندازی کرد.

اوفو در ماه جولای ضربه بزرگ دیگری هم خورد. شرکت رقیب او Mobike، اعلام کرد کاربرانش دیگر نیازی به پرداخت سپرده برای خدمات ندارند. این روند را Hellobike، رقیب دیگر هم به سرعت پیاده کرد.

اما اوفو بدون یک شریک نمی توانست چنین اقدامی را انجام دهد. شور و شوق سرمایه گذارها از بین رفت، پول نقد کاهش یافت و تامین کنندگان شروع به درخواست بازپرداخت پول هایشان شدند.

از طرف دیگر، این استارت آپ تلاش کرد دوچرخه های آسیب دیده را تعمیر کند. اتفاقی که باعث شد، مشتریان آن برای پیدا کردن دوچرخه جدید بهسمت رقبای او کشیده شوند. اوفو در حال حاضر با بحران اعتماد مصرف کننده مواجه است.


 عضو کانال اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در تلگرام شوید

[صفحه چاپ]


ثبت نظر شما:

نام
پست الکترونیکی
تلفن
نظر