ای نتورک چگونه شکل گرفت؟

تبلیغات در دنیای آنلاین

تاريخ 1397/10/01 ساعت 11:28

ای نتورک در سال 1389 تنها با 6 نفر نیرو کارش را شروع کرد و سال گذشته تعداد نیروهایش به 30 نفر رسید.

تبلیغات یکی از بخش‌های جدایی نشدنی از هر فعالیت اقتصادی محسوب می‌شود و به همین جهت استارت آپ ها هم که معمولاً در فضای وب و مجازی فعالیت دارند هم همچون هر کسب‌وکاری نیازمند تبلیغات هستند و دراین‌بین استارت آپ هایی شکل‌گرفته‌اند که کار انتشار آگهی در فضای وب را بر عهده‌دارند و یکی از مهم‌ترین آن‌ها در کشور ما ای نتورک است. استارت آپی که در گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت در آذرماه به‌عنوان یکی از 5 استارت آپ مؤثر در کشورمان معرفی‌شده است. در سایت این استارت آپ نوشته‌شده:« در اولین روزهای سال ۸۹ ضرورتی را تحت عنوان تبلیغات در فضای اینترنت احساس کردیم؛ درنتیجه به این فکر افتادیم که برای اولین بار در ایران سرویسی را به‌منظور مدیریت تبلیغات اینترنتی ایجاد کنیم. بنابراین با روش تبلیغات بنری شروع به فعالیت کردیم و پس از کسب تجربه و افزایش کیفیت، انواع مختلف تبلیغات آنلاین به روش‌های CPC,CPM,CPV را برای مشتریان عزیز در نظر گرفتیم. اکنون در سال ۹۷، ای‌نتورک به‌عنوان یک شرکت دانش‌بنیان مجموعه‌ی کاملی از سرویس‌های دیجیتال مارکتینگ را در جهت رشد کسب‌وکارها ارائه می‌دهد. ای‌نتورک با تکیه‌بر دانش فنی و مشتری‌مداری خود توانسته است افتخار همراهی با بیش از ۳۵۰۰ کسب‌وکار مختلف را داشته باشد و مجموعه‌ای از بهترین سرویس‌های آنلاین را برای مشتریان خود ارائه بدهد.»

همچنین شایان شلیله بنیان‌گذار این استارت آپ درباره شکل‌گیری آن گفته است:« ای‌نتورک در اواخر سال ۸۸ شروع شد. در آن زمان من کسب‌وکار «او.ال‌.سی» را داشتم، محسن ملایری کسب‌وکار رپید شیر و یکی و دو کسب‌وکار دیگر در حوزه آی‌تی داشت و پویا رجامند کسب‌وکار وبز را. در آن سال چون وضعیت اینترنت خیلی بد شده بود، ما سه نفر دورهم جمع شدیم و مجموعه خاورزمین را تشکیل دادیم. تا آخر سال ۸۹ بدون ثبت شرکت باهم کارکردیم و اواخر ۸۹ این فعالیت‌ها را تحت عنوان خاورزمین ثبت کردیم. ای‌نتورک هم اوایل ۸۹ از دل همین فضا بیرون آمد. چون ما تعدادی سایت محتوایی داشتیم، تعدادی فروشگاه اینترنتی، تعدادی سایت خدمات شارژ داشتیم و شروع کردیم تبلیغات سایت‌های محتوایی را در ای‌نتورک قراردادیم. کمی که جلو رفتیم، استقبال هم شد. بهمن سال ۸۹ بود که ما از ای‌ نتورک پول هم‌کسب کردیم؛ یک نفر ۵۰ هزار تومان داد و هزار کلیک خرید. رشد ای ‌نتورک در سال‌های ۹۰ و ۹۱ ‌خیلی بالابود. این رشد این‌قدر بالابود که ما همه کسب‌وکارهای دیگرمان را فروختیم و بعضی را تعطیل کردیم. درنهایت خاورزمین شد همین ای ‌نتورک. در ادامه از سر آوا سرمایه جذب کردیم و من تصمیم گرفتم که سهام بقیه شرکا را بخرم و من و محسن در خاورزمین ماندیم و بقیه سهام‌شان را فروختند. نزدیک ۲ میلیارد تومان در سال ۹۲ از سر آوا جذب سرمایه داشتیم که در آن زمان رقم بالایی بود. حدود ۲۴ ماه شرکت را با همین سرمایه اداره کردیم.»

او همچنین در مورد ایده‌ ای نتورک به هفته‌نامه شنبه گفته:« همان زمان هم تعدادی شرکت تبلیغاتی مبتنی بر کلیک وجود داشت. ایده ما این بود که مدل تبادل آگهی (اکسچینج) را بنا نهادیم و از اول که رفتیم به سمت پولی شدن، گفتیم مدل‌مان تقسیم سود است. قرار را بر این گذاشتیم که اگر تبلیغ داشته باشیم، نشان می‌دهیم و اگر تبلیغ نداشته باشیم، تبلیغ محک، بنیاد کودکان یا سازمان جهانی غذا را نمایش می‌دهیم. به تبلیغ‌ دهنده هم می‌گفتیم که هرچقدر فروختیم، با او حساب و درآمد را تقسیم می‌کنیم. آن زمان ۱۰ تا ۱۵ پلتفرم تبلیغ کلیکی در بازار وجود داشت که همگی تعطیل شدند و تا حدود سال ۹۳ هم شرکت کلیکی دیگری بالا نیامد. اما در آن سال حدود ۱۰۰ سایت کلیکی بالا آمد. بعضی‌ها تنها دنبال یک موج حرکت می‌کنند و وقتی در کار جلو می‌روند و مثلاً همین سایت‌ها وقتی ترافیکشان بالا رفت، زیر کار درماندند و سایت‌شان جواب نمی‌داد. بعضی هم مدیا می‌خریدند و نمی‌توانستند پول دربیاورند و کار را رها می‌کردند. درواقع خیلی‌ها فکر می‌کردند که ادنتورک راه‌اندازی کنند و پولدار شوند اما ساخت‌وساز کار را نمی‌دانستند. ای نتورک در سال 1389 تنها با 6 نفر نیرو کارش را شروع کرد و سال گذشته تعداد نیروهایش به 30 نفر رسید.


 عضو کانال اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در تلگرام شوید

[صفحه چاپ]


ثبت نظر شما:

نام
پست الکترونیکی
تلفن
نظر