مسیر صنعت حمل و نقل به کدام سمت می‌رود؟

تغییر در پارادایم حمل‌ونقل درون‌شهری

تاريخ 1397/01/14 ساعت 10:50

مجوزتردد برای تاکسی‌ها چیزی به نام مدالیون است که چهار سال پیش عددی در حدود یک‌میلیون دلارا بالغ می‌گردید. یعنی هرکس می‌خواست به رانندگی تاکسی در این شهر مشغول شود می‌بایست به‌جز خرید خودرو مبلغ یک‌میلیون دلار نیز به شهرداری بابت این مجوز پرداخت کند که خود یک سرمایه‌گذاری بزرگ بود که اغلب، شرکت‌ها این مدالیون را خریده و با استخدام راننده با مجوز و خودرو در شهر مشغول فعالیت می‌شدند.

حجت الله بهروز/ مشاور رئیس اتاق بازرگانی تهران

  (قسمت اول)

شهر نیویورک با داشتن ۸.۵ میلیون نفر جمعیت؛ بزرگ‌ترین شهر ازلحاظ جمعیت در آمریکای شمالی است. این شهر مرکز بزرگ‌ترین اقتصاد جهان است. حمل‌ونقل در این ابر شهر نبض تپنده اقتصاد است که به‌صورت بیست‌وچهارساعته ادامه دارد. صدها کیلومتر مترو با داشتن فعالیتی شبانه‌روزی نقش بسزایی در جابجایی‌ها را به عهده‌دارند. بااین‌حال از دیرباز این شهر مانند بسیاری دیگر از شهرهای آمریکای شمالی به حمل‌ونقل شخصی وابستگی جدی داشته است. تاکسی‌های زرد هنوز سمبل این شهر توریستی هستند. در کنار بیش از ۱۳ هزار تاکسی زرد ، ۶۰ هزار تاکسی سیاه وظیفه تاکسی با تعریف متداول را به عهده‌دارند. شاید بسیاری خاطره فیلم‌های غربی و نمایش شهر نیویورک را با دست بلند کردن هنرپیشه اول فیلم در خیابان برای گرفتن تاکسی به یاد بیاورند و هنوز هم همین روال اصلی تاکسی گرفتن در این ابر شهر غربی است.

مجوزتردد برای تاکسی‌ها چیزی به نام مدالیون است که چهار سال پیش عددی در حدود یک‌میلیون دلارا بالغ می‌گردید. یعنی هرکس می‌خواست به رانندگی تاکسی در این شهر مشغول شود می‌بایست به‌جز خرید خودرو مبلغ یک‌میلیون دلار نیز به شهرداری بابت این مجوز پرداخت کند که خود یک سرمایه‌گذاری بزرگ بود که اغلب، شرکت‌ها این مدالیون را خریده  و با  استخدام راننده با مجوز و خودرو در شهر مشغول فعالیت می‌شدند.

این قاعده‌ها سال ۲۰۱۱ که غول تجارت اینترنتی پا به نیویورک گذاشت پابرجا بود. اوبر به دنیای حمل‌ونقل شهری نیویورک وارد شد و دنیای این تجارت را به‌سرعت تغییر داد.

با سرعت گرفتن این رقابت در جولای ۲۰۱۷ تعداد سفرهایی که اوبر به‌تنهایی در شهر نیویورک سامان داده بود از تعداد سفرهای تاکسی‌های زرد پیشی گرفت.

نیویورک‌تایمز گزارش داد که در ماه جولای، اوبر به‌طور متوسط ​​289،000 سفر در مقابل ۲۷۷۰۰۰ سفر روزانه توسط تاکسی‌های زرد را ساماندهی کرده است  و این پایانی غم‌انگیز بر حکومت چند ده‌ساله تاکسی‌های زرد بر حمل‌ونقل مسافر شخصی در شهر نیویورک بود. این در حالی است که در این مدت ده‌ها اپلیکیشن جدید برای خدمت‌دهی در حمل‌ونقل درون‌شهری نیویورک فعال‌شده‌اند. اپلیکیشن هایی چون لیفت، گت، ویا، جونو و تعدادی دیگر که هرکدام مزایای نسبی خود رادارند.

سال گذشته ،اتحادیه  تاکسی‌رانی نیویورک اعلام نمود که رقابت خدمات دهندگانی  چون اوبر و لیفت باعث مرگ رانندگان تاکسی نیویورک شده است.

آن‌ها معتقدند که حداقل چهار راننده تاکسی زرد در نیویورک به دلیل فشارهای اقتصادی که مسببش حضور سرویس‌های تاکسی‌های اینترنتی است ، دست به خودکشی زده‌اند

رئیس اتحادیه تاکسی رانان ، آقایBhairavi Desai در مصاحبه خود با تلویزیون محلی در خارج از شورای شهر درحالی‌که مشغول  تظاهرات با حمل چهار تابوت خالی سفید و پوشیده با گل‌های سفید  بود گفت: ما از به خاک سپردن برادران خود خسته و دل‌شکسته شده‌ایم.

تاکسی‌های زرد نیویورک با قوانین سخت‌گیرانه تری نسبت به خودروهای اوبر و لیفت روبرو هستند. قوانین شهری اجازه افزایش قیمت و همین‌طور تعداد تاکسی‌های زرد را نمی‌دهد.

شهرداری نیویورک فقط اجازه تردد ۱۳ هزار شش‌صد تاکسی را داده است و این در حالی است که فقط اوبر ۶۱ هزار خودرو در سطح شهر دارد.بر اساس گزارشی که توسط معاون شورای برنامه‌ریزی حمل‌ونقل شهر نیویورک تهیه‌شده است، بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ زمان  خالی بودن  تاکسی‌ها و خودروهای اینترنتی بیش از ۸۱ درصد افزایش پیداکرده است. تعداد زیاد خودروها تأثیر مخرب‌تری نسبت به مشکل قیمت‌گذاری داشته است. مجوز تاکسی که اجازه می‌دهد صاحب آن به‌عنوان یک راننده تاکسی خود را مورداستفاده قرار دهد از یک‌میلیون دلار در سال ۲۰۱۴ به زیر دویست هزار دلار افت کرده است. خیلی از این رانندگان برای پرداخت این هزینه از وام‌های کمرشکن استفاده نموده‌اند و فروش مجدد این مجوز تنها سرمایه بازنشستگی آن‌هاست.

محدود کردن تعداد خودروهای مسافری اینترنتی و تعیین قیمت‌های منطقی مشابه ،خواسته آقای دسای و بسیاری از  رانندگان است.

دفتر شهردار آقای Bill de Blasio، طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد «ما از نزدیک با کمسیون تاکسی و سرویس‌های دربستی و همین‌طور شورای شهر برای کاهش مقررات مربوط به  رانندگان و با در نظر گرفتن حقوق مسافرین و ایمنی در خیابان‌های شهر کارخواهیم کرد و امیدواریم این فعالیت‌ها باعث کاهش فشارهای عصبی بر رانندگان گردد»

بااین‌حال بسیار از رانندگان تاکسی معترض معتقدند که در حال ورشکستی‌اند و اعتبار و شأنشان را ازدست‌داده‌اند و  یک‌عمر تلاششان  توسط این  فنّاوری‌ای نوین پرباد رفته است.

تعدادی از اعضای شورا در حال تنظیم لایحه‌ای برای تنظیم مقرراتی خاص جهت اپلیکیشن های حمل مسافرند.این در حالی است که تلاش آن‌ها در سال ۲۰۱۵ با کمپین  بزرگ تبلیغاتی اوبر راه به‌جایی نبرد و هرگونه تغییری را متوقف نمود.

به‌هرحال این فشارها باعث جان دادن تعدادی راننده شد. در ۱۶ام مارچ ۲۰۱۶ مرد ۶۵ سال ای در خانه‌اش در کویینز مرده پیدا شد. خانواده او گفتند که او در فشار مالی شدید بوده است و با فروش مجوز تاکسی خود تمامی زندگی بازنشستگی خود را نابود دیده بود. در فوریه نیز راننده دیگری خودرا با اسلحه در حالی کشت که خطابه فیسبوکی خود را در تقبیح مقررات دست و پا گیر دولتی اعلام نموده بود.

اینها همه فق شروع یک تغییر بزرگ با آمدن مفهوم اقتصاد مشارکتی به تمام زوایایزندگی شهریست که هنوز فقط آثار اولیه خود را نشان داده و پتانسیل تغییرات بزرگی را در خود دارد. مشکلات روزمره شهروندان را با راه‌حل‌های قرن بیستمی نمی‌توان حل نمود و هرگونه تغییرات در مقررات و مدل‌های کسب‌وکار باید با روشنفکری و نگاهی عمیق به آینده شکل گیرد. اینجا نیویورک است که تمامی تکنولوژی‌های نوظهور خود را زودتر به نمایش می‌گذارند و دیر یا زود بقیه دنیا نیز همین راه را خواهند رفت و می‌بینیم که راه‌حل قانون‌گذارها درمانی برای مشکلات شهروندانی که از این تغییرات آسیب‌دیده‌اند نیست حتی در بزرگ‌ترین مرکز فکری و تکنولوژیک دنیا.

 

 

 

 

 


 عضو کانال اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در تلگرام شوید

[صفحه چاپ]


ثبت نظر شما:

نام
پست الکترونیکی
تلفن
نظر