چگونه پیشنهادهای سایت های استارت آپ ها به تخفیف و پول تبدیل شد

«گروپون» بزرگ ترین استارت آپ فروش تخفیف در جهان

تاريخ 1396/09/18 ساعت 11:40

به اعتقاد کارشناسان مالی سرعت رشد تجاری گروپون حتی از غول‌های اینترنتی همچون فیس‌بوک، یاهو، آمازون و گوگل نیز بالاتر بوده است.

شرکت های استارت آپ های متنوعی این روزها در حوزه فروش و پیشنهاد تخفیف در کشور فعال شده اند، سایت هایی مانند نت برگ، تخفیفان و... که خدمات مسافرت، کلاس های ورزشی، رستوان و... را با تخفیف به مشترکان خود ارائه می دهند و رشد و توسعه آن ها نشان می دهد که با استقبال کاربران ایرانی و البته شرکت هایی که خدمات را ارائه می کنند؛ رو به رو شده اند اما ایده اصلی شکل گیری این سایت ها و استارت آپ ها از کجا آمده است و نخستین شرکتی که در این زمینه در جهان فعال شد، کدام شرکت بود. اگر پیش از این مصاحبه های بنیانگذاران استارت آپ های ایرانی تخفیفان و نت برگ را خوانده باشید آن ها از سایتی نام می برند به نام گروپون (groupon  ) که ایده اصلی راه اندازی استارت آپشان را از آن گرفته اند، حتی نازنین دانشور بنیانگذار تخفیفان در یکی از مصاحبه های خود با یکی از رسانه های آلمانی گفته است که مدتی در شهر برلین در دفتر این شرکت مشغول به کار بوده است و همیشه برایش این سوال وجود داشته که چگونه این شرکت به مشتریان خود تخفیف می دهد و درآمدش را چگونه تامین می کند، سوالاتی که کنجکاوی و پرسشگری او درباره آن ها و مدل سازی اش در ایران در نهایت به شکل گیری تخفیفان در بازار کسب و کارهای نوین در ایران منجر شد.

گروپون از چه زمانی شروع کرد؟

گروپون یکی از سایت های فعالی در حوزه تجارت الکترونیک در سطح جهان محسوب می شود که کار خود را از سال 2008 شروع کرد و سال آینده یک دهه از آغاز فعالیت آن می گذرد. این استارت آپ که به مشتریان خود پیشنهادهایی برای سفر، تفریح، رستوران گردی، ورزش و... با تخفیف ارائه می کند برای اولین بار فعالیش را در شهر شیکاگو در آمریکا کلید زد اما خیلی زود باتوجه به استقبال بالایی که از آن شدف کار را در شهرهای بزرگ دیگر آمریکا همچون نیویورک و بوستون گسترش داد و حتی از مرز آمریکا هم عبور کرد و به تورنتو کانادا رسید، استارت آپی که هم اکنون در 28 کشور جهان فعال است و در بسیاری از کشورها دفتر رسمی دارد. سرعت رشد فعالیت شرکت گروپون در سال های گذشته بسیار بالا بوده است به شکلی که این سایت در سال 2010 در بیش از 150 شهر آمریکای شمالی، اروپا، آسیا و حتی آفریقای جنوبی فعال بوده است و  بیش از 35 میلیون نفر مشترک داشته و در سال 2015 فعالیت آن در شهرهای جهان به 500 شهر و بیش از 48 میلیون مشترک رسیده است. پس از دو سال فعالیت، ارزش مالی این سایت به رقم حیرت‌آور یک میلیارد دلار رسیده بود. اندرو میسون مغز متفکر و بنیان‌گذار این سایت تجاری آمریکایی است. به اعتقاد کارشناسان مالی سرعت رشد تجاری گروپون حتی از غول‌های اینترنتی همچون فیس‌بوک، یاهو، آمازون و گوگل نیز بالاتر بوده است. در حال حاضر ۵۰۰ سایت مشابه گروپان در دنیا وجود دارد که به ارائه سرویس خرید گروهی مشغول هستند. چند سال پیش شرکت گوگل با مسئولان این سایت برای خرید آن وارد مذاکره شد و بیش از 6 میلیارد دلار پیشنهاد ارائه کرد ولی در نهایت این معامله به نتیجه روشنی نرسید.


 عضو کانال اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در تلگرام شوید

[صفحه چاپ]


ثبت نظر شما:

نام
پست الکترونیکی
تلفن
نظر