400 هزار فارسی‌زبان به 35 میلیون سؤال در روز پاسخ می‌دهند

داستان مسابقه پادشاهان

تاريخ 1396/02/13 ساعت 11:05

بازی QUIZ OF KINGSیک استارت آپ ایرانی است که با تلاش‌ جمعی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر ساخته‌شده است. مسابقه پادشاهان امروز به یک بازی محبوب موبایلی برای ایرانیان سراسر جهان تبدیل‌شده است. این بازی در سبک معمایی طراحی‌شده و کاربران باید با پاسخ دادن به سؤالات درزمینهٔ های مختلف با یکدیگر رقابت کنند.

بازی ایرانی QUIZ OF KINGS که  بیشتر مسابقه پادشاهان ترجمه می‌شود، امروز به هشت میلیون کاربر در سطح جهان رسیده است. به‌طور تقریبی در ماه 2 میلیون کاربر فعال در مسابقه پادشاهان شرکت می‌کنند و روزانه 400 هزار نفر به بیش از 35 میلیون سؤالی که به آن‌ها نشان داده می‌شود، پاسخ می‌دهند. مسابقه پادشاهان به بیش از یک‌میلیون بازی در روز رسیده است و هر کاربر به‌طور متوسط 25 دقیقه بازی می‌کند. 70 درصد از کاربران این بازی مردها و 30 درصد زنان هستند.

سازندگان مسابقه پادشاهان همه ایرانی‌اند و غیر از سرمایه‌گذار اولیه، همه‌شان در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رشته کامپیوتر تحصیل می‌کنند. شکل‌گیری حلقه هفت‌نفره‌ای که منجر به ساخت این بازی پرطرفدار ایرانی شد به سال 94 بازمی‌گردد یعنی زمانی که سه نفر از این حلقه در یک شرت آی تی کار می‌کردند و چون تجربه موفق ساخت بازی دیگری را در کارنامه داشتند مورد اعتماد یک سرمایه‌گذار واقع شدند.

امیرحسین ناطقی، یکی از سازندگان بازی به سایت خبری اتاق تهران می‌گوید: هسته اصلی گروه ما در آن زمان متشکل از شش نفر بود. محمدعلی ساعتچی، محمد سلیمانی فر، وحید زاهد نژاد، فراز شمشیر دار و محمدحسین حیدری و من شش نفر اصلی حلقه سازندگان هستند که با سرمایه 100 میلیونی کار را شروع کردند اما امروز تعداد اصلی‌ها در کار ما به 20 نفر رسیده است. ایده اولیه کار از طرف سرمایه‌گذار مطرح شد اما ما به این ایده خیلی چیزها اضافه کردیم تا امروز به QUIZ OF KINGS   رسیدیم. ما اردیبهشت سال 94 شروع  کردیم و تا آخر تابستان همان سال نسخه اولیه را منتشر کردیم.

سازندگان بازی نسخه اولیه را حتی با عنوان دیگری در بازار بازی منتشر کردند اما درنهایت گروه با هم‌اندیشی به QUIZ OF KINGS رسید. ناطقی می‌گوید: تقریباً تا 9 ماه اول کار هیچ درآمدی نداشتیم. شاید ماهانه درنهایت 5 میلیون درآمد داشتیم.  50 میلیون از سرمایه اولیه صرف خرید سرور شد و برای طراحی سؤال در دانشگاه فراخوان دادیم و نزدیک به 30 میلیون را خرج طراحی و ترجمه سؤالات کردیم. این مرحله سخت کار بود. بعضی از بچه‌ها هم ناامید می‌شدند و مهم بود که گروه را نگه‌داریم.

محمدعلی ساعتچی می‌گوید: در امتحانات پایان‌ترم پاییز بودیم  و اعضای گروه بیشتر روی امتحانات تمرکز کرده بودند. در این مرحله با ریزش عجیبی مواجه شدیم. درآمد هم نداشتیم و اعضا ناامید شده بودند اما نیرویی وجود داشت که اعضای گروه را  کنار هم نگه می‌داشت. خیلی انگیزه داشتیم برای این‌که بازی را به سرانجام برسانیم. واقعاً هم نمی‌دانستیم چه زمانی به شرایط بهتری می‌رسیم. فقط کار می‌کردیم.

عید 95، پایانی بر روزهای سخت QUIZ OF KINGS بود. بالاخره درآمد گروه شتاب گرفت. چند آپدیت جدید از بازی منتشر شد و گروه برای معرفی بازی تبلیغ بیشتری کرد. تبلیغات اولیه و فرصت عید کمک کرد تا کار روی غلتک بیفتد و درنهایت گروه به درآمدی بیش از سرمایه اولیه‌اش در ماه رسید. البته این پایان کار شبانه‌روزی حلقه شش‌نفره نبود.

ناطقی می‌گوید: آن زمان هرکس باید کار چهار نفر را انجام می‌داد. باید شبانه‌روزی کار می‌کردیم و این شرایط تا عید سال 96 هم ادامه داشت اما به‌تدریج ساختاری را تنظیم کردیم که گروه‌ها جداگانه کار کنند و آرامش فکری بیشتری داشته باشیم. قصد داریم محصولات دیگری را در کنار بازی عرضه کنیم.

ساعتچی می‌گوید: چالش‌های کاری زیادی داشتیم. مطالعاتی نداشتیم. درزمینهٔ روابط عمومی ضعیف بودیم. بازاریابی‌مان ضعیف بود تا زمانی که روی آن کارکردیم و به نتیجه رسیدم. در هرکدام از بخش‌های کار  آزمون‌وخطا می‌کردیم و  چند بار شکست خوردیم تا قوت گرفتیم.    

سازندگان مسابقه پادشاهان با مشکلات زیادی در کار مواجه شدند.  ازنظر آن‌ها هرچند فنّاوری‌های پیشرفته‌ای که باید برای ساخت بازی از آن استفاده کرد در ایران فیلتر است اما کار در ایران امتیازهای دارد که در کشورهای دیگر این فرصت کمتر فراهم است. ناطقی می‌گوید: بازار ایران بکر است و برای کسب‌وکار راه انداختن ایران جای خوبی است. اگر ایده خوبی داشته باشید می‌توانید در بازار  جایگاه خودتان را پیدا کنید. در کشورهای دیگر مثل آمریکا بازار پر است. استارت آپ های آنجا باید ایده‌های ناب‌تری داشته باشند.

سازندگان مسابقه پادشاهان که همگی در نیمه سومین دهه زندگی‌شان هستند به‌طور مستقیم برای 14 نفر و به‌طور غیرمستقیم در شرکتی که سؤالات بازی را راستی آزمایی می‌کنند برای 20 نفر کار آفریدند و تصمیم دارند کارشان را توسعه بدهند. ناطقی می‌گوید: هر بازی یک‌عمری دارد. این‌طور نیست که بازی‌ها بیایند و برای همیشه بمانند. باید فکرهای جدیدی بکنیم. تخمین بزنیم که عمر این بازی چقدر است و چه کنیم که عمر آن را بیشتر کنیم و اینکه چه‌کارهایی دیگری در کنار بازی انجام دهیم.


نظر بینندگان:

(سپیده پور ساطع) خیلی عالی (1396/02/13 )

 عضو کانال اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در تلگرام شوید

[صفحه چاپ]


ثبت نظر شما:

نام
پست الکترونیکی
تلفن
نظر