خودروی الکتریکی و هزاران حرف و حدیث

ایران خودرو در همکاری با دانش بنیان ها خودروی برقی می سازد

تاريخ 1398/06/20 ساعت 15:13

فرشاد مقیمی، رییس جوان و تازه وارد ایران خودرو در حالی از تولید خودروی برقی در کارخانه اش می گوید که یادگار برادران خیامی در صنعت ایران تنها 22 هزار میلیارد تومان به قطعه سازان بدهکار است و از این میزان، 9 هزار میلیارد تومان مطالبات معوق است.

گروه صنعتی ایران خودرو امروز در خبری از همکاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور با گروه صنعتی ایران خودرو در ساخت خودروهای برقی خبر داد. فرشاد مقیمی- مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو گفت:«قصد داریم با محوریت و پرچم‌داری گروه خودروسازی و به کارگیری توان کشور در حوزه‌های مختلف، یک حرکت یکپارچه و منسجم برای دستیابی به محصولات جدید از جمله خودروهای برقی ایجاد کنیم».

مدیرعامل ایران‌خودرو همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان برای طراحی و تولید خودروهای برقی را از سیاست‌های گروه صنعتی برشمرد و گفت: «برای تحقق این مهم  حمایت های مالی و معنوی معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و نهادهای قانون‌گذار برای توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز آن بسیار ضروری است».

پیش از این ساخت خودروهای برقی توسط یک مهندس ایرانی به نام جمشید آرین خبرساز شده بود. جمشید آرین، اعلام کرد که در دهه 80 خودروی برقی ساخته است اما مسئولان دولت هشتم با او همکاری  نکرده اند. او در سال های بعد در دوره دولت های بعدی درخواست خود را برای تولید انبوه این خودرو اعلام کرد و رییس جمهور وقت دستور داد مبلغی برای تولید 100 خودروی الکتریکی به این مهندس ایرانی پرداخت شود اما این اعتبار هرگز تخصیص نیافت.

 او مدتی بعد با حضور در یک برنامه تلویزیونی از این گفت که محصول خود را به سازمان حفاظت از محیط زیست معرفی کرده اما سازمان در ابلاغیه ای از بی آینده بودن آن گفته است. سازمان اعلام کرده بود که خودروهای برقی جمشید آرین از پایین ترین فناوری روز استفاده می کرده و مدل باتری آن برای عبور و مرور در شهری مثل تهران مناسب نبوده است. نامه ای جمشید آرین در یک برنامه تلویزیونی آن را نشان داد، از سوی معصومه ابتکار، رییس وقت سازمان حفاظت از محیط زیست جعلی خوانده شد. در نهایت در سال 95 دادسرای ناحیه 2 تهران حکم جلب این مهندس ایرانی را به اتهام جعل سند صادر کرد.  

در سال 97، هاشم یکه زارع، مدیرعامل سابق ایران خودرو درباره جمشید آرین گفت:«وقتی من متوجه شدم چنین فردی هست با او حدود ٥ جلسه که هر کدام ٢ ساعت بود برگزار کردم و این طرح را مورد بررسی قرار دادم. در نهایت من به او گفتم خودروی خود را به تهران اورده تا در اتوبان کرج یکی دو ساعت حرکت کنیم تا کیفیت آن مورد بررسی قرار گیرد که او موافقت نکرد و قرار شد یک نفر از طرف من برای بررسی خودرو به شمال برود».

یکه زارع با اعلام اینکه فرد فرستاده شده خودرو را مورد ارزیابی قرار داد و گزارش خود را ارائه نمود، تصریح کرد:«در جلسه آخری که با آقای آرین برگزار کردم او گفت به من 20 میلیارد تومان پول آنهم بدون ضمانت بدهید تا خودرو را بیاورم که این صحبت اصلا منطقی نبود».

تصاویری از پرتاب خودروهای برقی جمشید آرین به سد منجیل هم طی این سال ها منتشر شده که بعضی سایت های اینترنتی آن را اعتراض آرین به عدم همکاری مسئولان دانسته اند.

هاشم یکه زارع، مدیر سابق ایران خودرو در سال گذشته در نشست دانشجویان دانشگاه شریف از این گفت که ایران خودرو به ساخت خودروهای برقی تمایل دارد و می خواهد با دانشگاه شریف در این زمینه همکاری کند. این همکاری که یکه زارع از آن می گفت هرگز به تولید انبوه خودروی برقی در ایران خودرو نینجامید و او نیز اکنون از مدیریت بزرگترین خودروسازی ایران بر کنار و به دلیل نامعلومی بازداشت شده است.

فرشاد مقیمی، رییس جوان و تازه وارد ایران خودرو هم در حالی از تولید خودروی برقی در کارخانه اش می گوید که یادگار برادران خیامی در صنعت ایران تنها 22 هزار میلیارد تومان به قطعه سازان بدهکار است و از این میزان، 9 هزار میلیارد تومان مطالبات معوق است.