بازار رو به رشد کتاب‌های الکترونیک به لطف تکنولوژی

استارت آپ های کتابی

تاريخ 1398/03/18 ساعت 10:59

گر بازار کتاب الکترونیک و صوتی بزرگ شود اساسا به این معناست که کل بازار کتاب بزرگ شده است نه اینکه قرار باشد سهمی از بازار کتاب چاپی را بگیرد

کتاب های الکترونیک و کتاب های صوتی و پادکست ها این روزها بازارهای گسترده ای برای خود دست و پا کرده اند و شرکت های زیادی به فکر حضور در این بازار و جذب مخاطب افتاده اند. البته در این بین افرادی هم هستند که با امکانات بسیار محدود و راه اندازی رادیو های اینترنتی و پادکست های ساده، گوش های شنوایی برای خودشان پیدا کرده اند که نمونه را می توان «چنل بی» و... نامید. در این بین یکی از سایت ها و استارت آپ هایی که در زمینه کتاب های صوتی و الکترونیک موفق عمل کرده است، فیدیبو است که به مهم‌ترین مرجع برای فروش کتاب‌های الکترونیکی بدل شده است. این شرکت جزو نخستین استارت آپ هایی بود که با انتشارات ها قرارداد بست و کتاب‌ها را به فرمت الکترونیکی و صوتی منتشر  کرد و در اختیار کسانی قرار داد که یا با کتاب چاپی میانه خوبی ندارند و یا با پیشرفت تکنولوژی بیشتر دوست دارند روی وسایل الکترونیکی‌شان کتاب بخوانند. مصطفی میرنوری، مدیر مارکتینگ فیدیبو می گوید:« سال ۱۳۹۳ فیدیبو شروع کرد به قرارداد بستن با ناشرها و کارش را هم از یک دفتر کوچک در شهر کتاب مرکزی شروع کرد. آقای فیروزان سرمایه‌گذاری اصلی را انجام دادند و با ناشران شروع به صحبت کردند. برای آنها توضیح دادند که حالا بستری وجود دارد و می‌شود کتاب‌ها را به صورت قانونی در آن بستر ارائه کنند و در عین حال امنیت آن کتاب‌ها هم تامین می‌شود. کتاب‌ها لو نمی‌روند که هرکسی بتواند فایلش را داشته باشد.» او با اشاره به اینکه سایت آمازون کارش را با کتاب شروع کرد و بعد تبدیل به یک فروشگاه اینترنتی بزرگ شد، می گوید:« بازار کتاب اساسا بازار سنتی است. نگاه کسانی که در حوزه کتاب فعالیت می‌کنند نگاه سنتی است که کتاب باید چاپ بشود و ورق بخورد و چیزهایی از این دست. خب اول کار خیلی سخت بود که ناشر را راضی کنیم که بیاید و کار کند. هنوز ناشرهای بزرگ در فضای سنتی کار می‌کنند. اما کم‌کم این اتفاق می‌افتد. مثلا اوایل که ما برای رایزنی می‌رفتیم کسی تحویلمان نمی‌گرفت اما بعد ناشر بزرگی مثل ققنوس می‌آید و اعتماد می‌کند و بقیه ناشران می‌بینند که چه اتفاقی می‌افتد و درنتیجه اعتماد می‌کنند. البته هنوز هم بعضی ناشران می‌ترسند.» به گفته او بازار کتاب الکترونیک رقیب بازار کتاب های چاپی نیست. « اگر بازار کتاب الکترونیک بزرگ شود اساسا به این معناست که کل بازار کتاب بزرگ شده است نه اینکه قرار باشد سهمی از بازار کتاب چاپی را بگیرد.»