نازنین دانشور در گفت‌وگو با سایت خبری اتاق تهران مطرح کرد:

ناامید نیستیم

تاريخ 1397/10/18 ساعت 16:45

در مرحله جذب سرمایه اولیه چون مقادیر کوچک است کمتر به چالش می‌خورید اما مشکل از جایی شروع می‌شود که پای ارقام بزرگ سرمایه به میان می‌آید.

 اکوسیستم استارت آپی در سال گذشته پرشورتر از امسال بود. این گزاره را قبول دارید و فکر می‌کنید چرا از شور سال گذشته خبری نیست؟

استارت آپ های ایرانی در فضایی خارج از فضای کلی اقتصاد ایران قرار ندارند بنابراین وضعیت کلی اقتصاد بر آن‌ها هم به‌عنوان یک جز و عضو اثرگذار است. در سال گذشته سرمایه‌گذاران با دیدگاه‌های خاص به سراغ استارت آپ ها می آمدند و ناخودآگاه کارآفرینان به دلیل جو حاکم و حمایت مالی به انجام کارهای جدید تمایل نشان می‌دادند. امروز اما نگرانی از وضعیت کلی اقتصاد به عقب کشیدن سرمایه‌گذاران منجر شده و کارآفرینان این دغدغه را دارند که بعد از شروع کار چگونه باید حرکت در مسیر را ادامه داد؟ همه این مسائل به فروکش کردن موجی که سال گذشته در اکوسیستم استارت آپی وجود داشت منجر شده است.

چه مسئله‌ای برای استارت آپ ها در سال جاری در اولویت است؟

این مسئله از استارت آپی به استارت آپ دیگر متفاوت است. درواقع اولویت‌ها به این بستگی دارد که هر شرکت یا مجموعه استارت آپی در چه مرحله‌ای از چرخه حیاتش قرار دارد. بعضی از استارت آپ ها درجایی قرار گرفتد که اگر پول نگیرند از بین می‌روند. بعضی دیگر با کند کردن سرعت رشد  و جمع‌وجور کردن کسب‌وکارشان می‌توانند حیات شرکت را برای دو سال آینده تضمین کنند و با کم کردن هزینه‌ها در بازار بمانند. استراتژی‌ها متفاوت است اما به نظر من اکنون بیشتر مجموعه‌ها تلاش می‌کنند کمتر سراغ جذب سرمایه بروند به این دلیل که کار مشکلی شده است.

با توجه به مشکلات مربوط به جذب سرمایه می‌توان به صاحبان ایده توصیه کرد فعلاً دست نگه‌دارند و کاری نکنند؟

در مراحل اولیه پیاده‌سازی ایده و آغاز کار به سرمایه آن‌چنانی نیاز ندارید و می‌توانید با هزینه کم ‌کار را شروع کنید. این مسئله کاملاً بستگی به این دارد که در چه مرحله  و شرایطی قرارگرفته‌اید. در مرحله جذب سرمایه اولیه چون مقادیر کوچک است کمتر به چالش می‌خورید اما مشکل از جایی شروع می‌شود که پای ارقام بزرگ سرمایه به میان می‌آید.

برنامه شما برای کسب‌وکار خودتان در سال آینده چیست؟ امیدوارید یا خیر؟

خیر ما ناامید نیستیم. کسب‌وکار ما در سال 97  به رشد خوبی رسیده است. ما تا دی‌ماه سال جاری قرار داریم و با توجه به وضعیت مجموعه در ماه‌های گذشته سال را با رشد 100درصدی به پایان می‌رسانیم. اکنون بیشتر به استراتژی‌های سال آینده فکر می‌کنیم و بیشتر بر حوزه نوآوری و محصولات جدید تمرکز خواهیم کرد. البته شاید انتظارات از رشد سال آینده یعنی رشد 500 درصدی را پایین بیاوریم تا هزینه مصرفی‌مان را کمتر کنیم. ما هم چنان امیدواریم چراکه فضای کار تخفیفان فضای بزرگی است و ماهم کارهای زیادی برای انجام دادن داریم.