5 نسل از یک کسب‌وکار خانوادگی

جانسون‌ها

تاريخ 1399/03/13 ساعت 09:41

افتخار جانسون‌ها این است که به عنوان یک شرکت خانوادگی دقیقا می‌دانند چه محصولاتی را باید برای استفاده خانواده‌ها در نظر بگیرند. حالا قدرت در دست پنجمین نسل از خاندان جانسون قرار گرفته است

آینده نگر

نام اس سی جانسون نامی است که مانند چتری بر روی نام برندهای فراوانی از میان محصولات مورد نیاز خانگی پیوند خورده است، پاک ‏کننده ‏ها، براق ‏کننده‌ها، اسپری‌های خوش بو کننده، حشره‌کش‌ها و مانند این. از آن محصولاتی که همیشه در همه خانه‌ها پیدا می‌شود و گرچه شاید حضورشان چندان به چشم نیاید اما افتخار جانسون‌ها این است که به عنوان یک شرکت خانوادگی دقیقا می‌دانند چه محصولاتی را باید برای استفاده خانواده‌ها در نظر بگیرند. حالا قدرت در دست پنجمین نسل از خاندان جانسون قرار گرفته است و کسب‌وکاری که در اواخر قرن نوزدهم تاسیس شد حالا تبدیل به یکی از پرسودترین شرکت‌های دنیای کسب‌وکار شده است. در این مطلب نگاهی انداخته‌‌ایم به پنج نسل از مدیران این خانواده که هرکدام بنا به زمان و دانششان بخشی را به این پازل بزرگ افزوده‌اند تا نام اس‌سی جانسون امروزی شکل بگیرد. مطالب این بخش ترجمه‌ای است از اطلاعات موجود در سایت شرکت اس‌سی جانسون.


 ساموئل جانسون
مانند بسیاری از داستان‌های واقعی، داستان موسس اس‌سی جانسون یعنی ساموئل کورتیس جانسون هم پیچ و خم‌های فراوانی را تا پیش از تاسیس این کسب و کار خانوادگی از سر گذراند. ساموئل، متولد سال 1833 پنج دهه اول زندگی‌اش را در کل بخش غربی آمریکا سپری کرد و در مشاغل بسیاری مشغول به کار شد؛ از کار صنعتی مانند حوزه راه‌آهن گرفته تا خرده‌فروشی. اما تا جایی که به بخت و اقبالش مربوط می‌شد، کسب و کار در هیچ یک از این حوزه‌ها برایش به ثمر ننشست. هرچند بخت و اقبال واقعی هنوز در انتظار او بود، چرا که در سال 1886 ساموئل شرکت پارکت‏سازی ریسین هاردور در ویسکانسین را خرید و این حرکت تبدیل به سنگ بنای تاسیس شرکت امروزی جانسون شد.
در سال‌های نخستین کسب‌وکار کفپوش، ساموئل به صورت خستگی‌ناپذیری کار کرد؛ او نقش فروشنده و حسابدار و مدیر را هم‌زمان ایفا می‌کرد و پنج روز از هفته‌اش صرف سرکشی به حومه شهر و فروش پارکت به پیمانکارهای ساخت خانه‌ها، کلیساها، هتل‌ها و اماکن عمومی می‌شد. روزهای شنبه هم به ریسین بازمی‌گشت تا کار ثبت سفارش و وظایف مدیریتی را انجام بدهد. پس از یک سال با بیش از 268 هزار دلار سود، شرکت نشان داد که آینده خوبی دارد و به رشدش ادامه داد، سفارش‌های دیگر از سمت کلورادو، نیوانگلند و می‌سی‌سی‌پی جنوبی هم سرازیر شدند.
هم‌زمان با چند برابر شدن فروش، نامه‌هایی که از سوی مشتریان می‌رسیدند هم افزایش پیدا کردند، کسانی که می‌خواستند بدانند چطور باید از کفپوش‌های جدیدشان مراقبت کنند. شستن با آب و صابون به پارکت آسیب می‌زد. بنابراین ساموئل کاری کرد که همه کارآفرینان خوب انجام می‌دهند؛ او شروع به گشتن کرد تا راهی پیدا کند تا به بهترین نحو نیاز مشتریانش را برآورده کند. یکی از داستان‌های معروف این شرکت همین است؛ سامول در وان حمام خانه‌اش شروع به درست کردن ترکیب واکس کفپوش کرد تا بتواند به فرمولی برسد که هم پارکت را محافظت می‌کند و هم درخشش طولانی مدت‌تری به آن می‌دهد.
خیلی زود ترکیبی که ساموئل به آن دست پیدا کرد تبدیل شد به محصولی که همراه با فروش کفپوش‌ها به مشتریان عرضه می‌شد و بعد دیگر کسانی هم که از کفپوش‌های او استفاده نمی‌کردند در تلاش بودند تا به نحوی این محصول را از شرکت تهیه کنند. هم‏زمان به تغییر محصول شرکت از پارکت به کفپوش‌های ساخته شده از چوب افرا و بلوط، فروش محصول واکس کفپوش شرکت هم به سرعت رشد پیدا کرد. توزیع شرکت خیلی زود به تمامی منطقه غربی آمریکا گسترش یافت و وقتی ساموئل کار تبلیغات به صورت ملی را آغاز کرد، رشد فروش به سرعت بالا گرفت. تا سال 1898 فروش واکس کفپوش و براق‌کننده‌های شرکت از فروش کفپوش‌ها بالاتر رفت.


2. هربرت جانسون
هربرت اف جانسون، نسل دوم از اعضای شرکت خانوادگی جانسون در سال 1892 به کسب و کار پدرش پیوست، همان زمانی که تازه کار تولید واکس کفپوش در حال رونق گرفتن بود. سال‌ها گذشت تا سرانجام در سال 1906 هربرت تبدیل به یکی از شرکای پدر شد و دیگر رسما شرکت اس‌سی جانسون و پسر تبدیل شد به یک شرکت خانوادگی. با همکاری پدر و پسر شرکت آغاز به راه‌اندازی خطوط جدید تولید کرد و محصولاتی مانند واکس مایع، جلادهنده برقی کفپوش و محصولات اتومبیل را هم به فهرست کارهایشان افزودند.
سال 1910 شرکت 92 کارمند داشت و دو سال بعد اولین دستگاه اتوماتیک پرکننده قوطی‌های محصول در کارخانه نصب شد، تا سال 1913 هربرت دیگر به فکر گسترش کار در سطح بین‌المللی افتاده بود. او بر خلاف بسیاری از تاجران آن زمان معتقد بود اگر محصولی توانسته در آمریکا موفق باشد پس می‌تواند در میان سایر ملل هم به توفیق برسد. او می‌گفت تعداد آدم‌ها خارج از آمریکا بیشتر از آدم‌های داخل آمریکا است و همین یعنی یک بازار بالقوه بسیار امیدوارکننده.
هربرت در واقع یک فروشنده بود. خودش هم تصمیم گرفت تا به سفر چند هفته‌ای به آن سوی اقیانوس برود تا اولین فروش محصول در بریتانیا را به انجام برساند. تا سال 1914 او بریتیش جانسون را تاسیس کرد؛ اولین محموله واکس جانسون درست در زمان اوج گرفتن جنگ جهانی اول ارسال شد و کشتی حامل آن توسط یک زیردریایی آلمانی غرق شد. اما شوق هربرت به توسعه کار تغییری نکرد. او در این نقطه متوقف نشد و به سفر کردن و طرح دوستی ریختن با مشتریان بالقوه در دور و نزدیک ادامه داد. سال 1917 جانسون شعبه استرالیا هم پدید آمد، درست دو سال بعد از اینکه شرکت اولین کامیونش را خریده بود. سال 1920 کانادا تبدیل به سومین کشوری شد که جانسون‌ها شعبه شرکتشان را در آن افتتاح کردند. هربرت همان کسی است که طرح بین‌المللی شدن شرکت را کلید زد.


3. هربرت فیسک جانسون جونیور
سومین نسل از پسران جانسون در واقع اولین شیمی‌دان حرفه‌ای این خانواده هم بود که وارد زنجیره کسب‌وکار شد. زمانی که هنوز پدرش یعنی هربرت اف سینیور زمام امور شرکت را در دست داشت، متوجه شد که دیگر زمانی رسیده که داشتن شیمی‌دان در شرکت ضروری شده است. در آن زمان شرکت وارد حوزه تولید ضدیخ برای رادیاتور ماشین شده بود اما وقتی 500 رادیاتور ماشین بعد از استفاده از محصول آنها یعنی «فریز پروف» خراب شدند، هربرت فیسک جونیور به دانشگاه کرنل فرستاده شد تا شیمی بخواند. او سال 1922 به عنوان اولین فارغ‌التحصیل شیمی خانواده به کسب‌وکارشان وارد شد و اولین لابراتوار شرکت را در یکی از ساختمان‌های قدیمی شرکت بنا کرد و به این ترتیب در عمل برای اولین بار واحد تحقیق و توسعه شرکت تاسیس شد. از زمان تاسیس این بخش و با تلاش او بود که کار شرکت بیشتر در جهت علمی و کیفی شروع به حرکت کرد و ستون تحقیقات شرکت بینان نهاده شد.


4. سم جانسون
سم جانسون نسل چهارم از مدیریت کسب‌وکار خانوادگی جانسون‌ها بود، در زمان مدیریت او بود که شرکت از یک کسب‌وکار 171 میلیون دلاری خودش را تبدیل کرد به شرکتی 8 میلیارد دلاری. و البته از زمان او بود که پای محصولات جدیدتری به خانواده محصولات جانسون‌ها باز شد. برندهای گلید، رید، پلج و آف محصولاتی بودند که توسط تیم‌هخای زیر نظر او به بازار معرفی شدند. این محصولات بیشتر از قبل کاربرد خانگی داشتند و نام این کسب‌وکار خانوادگی را واقعا به نیازهای خانگی پیوند زدند؛ خوشبوکننده‌های هوا، حشره‌کش‌ها، پاک‌کننده‌های سطوح و مانند این. او زمینه فعالیت شرکت را به 65 کشور گسترش و عرضه محصولات شرکت را به عرضه در 100 کشور ارتقا داد.
پدرش زمانی در جوانی خانه را ترک کرده بود تا در دانشگاه کرنل شیمی بخواند، سال‌ها بعد نوبت به سم رسید تا همان مسیر پدر را طی کند، او هم در 8 سالگی به کرنل رفت و البته در سال 1950 با مدرک کارشناسی اقتصاد به خانه بازگشت. کمی بعدتر هم به دانشگاه هاروارد رفت تا دوره فوق لیسانس کسب‌وکار را بگیرد. همین پیش‌زمینه‌ها بود که به او کمک کرد پس از ورود فعال به کسب‌وکار خانوادگی، محصولات شرکت را وارد دنیای تازه‌ای از تنوع کند.


5. هربرت فیسک جانسون سوم
کار حالا در دست پنجمین نسل از جانسون‌ها قرار گرفته است؛ هربرت فیسک جانسون سوم که مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت به شمار می‌رود. او سال 1987 به اس‌سی جانسون پیوست و سال‌ها در سمت‌های مختلف مدیریت و بازاریابی داخل و خارج از آمریکا مشغول به کار بود تا اکنون که در صدر کارهای این شرکت 133 ساله قرار گرفته است.
فیسک به رسم پدر و پدربزرگش به دانشگاه رفت؛ دانشگاه کرنل و پس از گرفتن مدرک از رشته‌های شیمی و فیزیک، دوره فوق لیسانس و دکترا را هم در رشته فیزیک این دانشگاه گذراند. او در حال حاضر با ثروتی معادل 4.54 میلیارد دلار، در رتبه 390 فهرست ثروتمندان بلومبرگ قرار دارد. 


 عضو کانال اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در تلگرام شوید

[صفحه چاپ]


ثبت نظر شما:

نام
پست الکترونیکی
تلفن
نظر