فعالیت‌های تولیدی در چین به‌طور غیرمنتظره‌ای در ماه می رشد کرده است

اشتغال همچنان مشکل چین بعد از کروناست

تاريخ 1399/03/12 ساعت 11:30

روز یکشنبه چین مطابق معمول، شاخص رسمی مدیران خرید را با نرخ 50.6 را منتشر کرد. این رقم در ماه آوریل 50.8 بوده است.

طبق یک نظرسنجی خصوصی مشخص شده است که فعالیت‌های تولیدی در چین برای ماه می‌گسترش یافته است. سی‌ان‌بی‌سی گزارشی دراین باره منتشر کرده است.

طبق این گزارش شاخص مدیران خرید بخش تولیدی چین (Purchasing Manager’s Index) (PMI) برای شرکت‌های تولیدی The Caixin/Markit  در ماه می 50.7 شد.

PMI بالای 50 نشان از رشد و توسعه دارد، زیر 50 هم نشان رکود و عدم فعالیت است. تحلیلگرانی که توسط رویترز این نظرسنجی خصوصی را انجام داده‌اند، انتظار داشتند که PMI ماه می 49.6 و نسبت به PMI 49.4 ماه آوریل با کمی رشد همراه باشد. اما وضعیت در چین گویا بهتر از پیش‌بینی‌های رقم خورده است.

داده‌ها حاکی از این است که تولید سریع‌تر از تقاضا بازیابی شده است. این وضعیت نشان دهنده این است که سریع‌ترین نرخ رشد در شاخص مدیران خرید از ژانویه 2011 تاکنون رقم خورده است. این در حالی است که تقاضا در ماه می با کاهش شغل‌های جدید، فروکش کرده است.

براساس بیانیه مشترکی که Caixin  و  IHS Markit منتشر کرده‌اند، این داده‌ها ممکن است نشان دهنده افزایش بیشتر تولید پس از افت ماه فوریه، در شرکت‌هایی باشد که به‌طور گسترده تولید را با کاهش محدودیت‌های مبارزه با کرونا از سرگرفته اند.

Caixin  و  IHS Markit اعلام کردند: داده‌ها حاکی از این است که سقوط تا حدی زیادی از تقاضای خارجی ضعیف ناشی شده است. چرا که بسیاری از کشورها با اقدامات سخت‌گیرانه، فعالیت‌های تولیدی و شرکت‌ها را به حالت تعطیل درآورده‌اند. این اقدامات درنهایت منجر به کاهش سفارشات صادراتی جدید شده است.

روز یکشنبه چین مطابق معمول، شاخص رسمی مدیران خرید را با نرخ 50.6 را منتشر کرد. این رقم در ماه آوریل 50.8 بوده است.

ویژگی بررسی شاخص مدیران خرید در The Caixin/Markit این است که ترکیبی بزرگ‌تر از شرکت‌های کوچک و متوسط را نشان می‌دهد. اما بررسی رسمی PMI معمولاً بخش بزرگی از مشاغل بزرگ و شرکت‌های دولتی را به نمایش می‌گذارد.

 

*چشم‌انداز اشتغال

این تنها تقاضای خارجی نیست که اقتصاد چین را به پایین کشیده است. اقتصاددانان در Capital Economics می‌گویند: شرایط ضعیف بازار کار احتمالاً باعث می‌شود که هزینه‌های مصرف‌کننده در چین کاهش یابد.

مطالعه داده‌های PMI رسمی و PMI خصوصی منتشرشده نشان می‌دهد که دستاوردهای متوسطی برای اشتغال در بخش تولید و خدمات چین وجود داشته است. این میزان هم به دلیل بازگشت به کار بعد از شیوع ویروس کرونا بوده است.

مشاغل موجود در این بخش‌ها سهم عمده از بازار کار را تشکیل می‌دهند. به گفته تحلیلگران، شرایط بازار کار چین ضعیف است و مانع بهبود در وضعیت هزینه‌های مصرف‌کننده خواهد شد.


 عضو کانال اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در تلگرام شوید

[صفحه چاپ]


ثبت نظر شما:

نام
پست الکترونیکی
تلفن
نظر