سمینار «راهکارهای ‌سرمایه‌گذاری در ‌استارت‌آپ‌ها» در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد

باید آستین‌ها را بالا بزنیم

تاريخ 1398/08/14 ساعت 12:36

با تلاش معاونت کسب و کار اتاق بازرگانی تهران، نشستی با عنوان «راهکارهای سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها» در اتاق تهران برگزار شد که طی آن مباحثی در مورد جذب و تامین سرمایه در فضای استارت‌آپی مطرح و در یک فضای گفت‌وگو محور بین حاضران و کارشناسان، مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

 سمینار راهکارهای ‌سرمایه‌گذاری در ‌استارت‌آپ‌ها، با حضور جمع کثیری از مدیران بنگاه‌های اقتصادی، جوانان کارآفرین و بنیانگذاران ‌استارت‌آپ‌ها و فعالان کسب‌وکارهای نوین برگزار شد. برگزاری این سلسله نشست‌ها و سمینارها که از سال گذشته توسط معاونت کسب و کار اتاق بازرگانی تهران آغاز شده، با هدف ایجاد فرصتی برای ورود بنگاه‌های ایرانی به ‌سرمایه‌گذاری در حوزه استارت‌آپ‌ها و توانمندسازی آنها صورت ‌می‌گیرد.

در آغاز این رویداد، معاون کسب و کار اتاق تهران طی سخنانی با اشاره به اینکه امروزه اقتصاد ایران درگیر زنجیره‌ای از مشکلات عدیده از تحریم‌های بین‌المللی تا مقاومت دستگاه‌های اجرایی تحت عنوان خودتحریمی است، گفت: موضوع اقتصاد بیش از هر زمانی طی بازه بعد از انقلاب به دغدغه و اولویت نخست حاکمیت و دولتمردان و حتی رسانه‌ها تبدیل شده است. اما دغدغه دستگاه‌ها در مورد اقتصاد، فارغ از نتیجه، چه خوشایند و چه ناخوشایند بسته به ماهیت و فلسفه وجودی آن نهاد به صورت مصاحبه، سخنرانی، میزگرد، ایجاد ممنوعیت یا محدودیت ظهور و بروز کرده است و به جرأت ‌می‌توان گفت که تاکنون شاهد سیاستگذاری قابل توجه و موفقی از سوی تصمیم‌گیرندگان و حکمرانان اقتصادی در افزایش توان و بهبود رقابت‌پذیری در بنگاه‌های اقتصادی نبوده‌ایم.

هومن حاجی‌پور افزود: اگر چه طی این سال‌ها بعضاً اقدامات قابل تقدیری هم صورت گرفته اما هنوز بخش عمده کسب و کار به لحاظ توان بنگاهی جهت رشد و عرض‌اندام در فضای مبادلات بین‌المللی آماده نیستند. امروز به تحقیق ‌می‌توان ادعا کرد که علاوه بر ده‌ها معضل و گرفتاری در بنگاه‌ها از جمله دسترسی به منابع مالی ارزان تا تأمین منابع انسانی خبره، اصلی‌ترین و مهم‌ترین معضل بنگاه‌ها و کسب و کارهای ایرانی، مسئله نوآوری است

حاجی‌پور با بیان اینکه ضعف نوآوری چه در فرآیندهای کاری، چه در بازارهای جدید، چه در محصولات و چه در مدل کسب و کار قابل مشاهده است، ادامه داد: متأسفانه این عقب‌ماندگی موجب شده است تا بیشتر کسب و کارها در فضای به‌شدت رقابتی جهانی، حرفی برای گفتن نداشته باشند و از طرفی زمان کافی هم برای توسعه درونی نوآوری پیدا نکنند. در چنین شرایطی، گروهی از کسب و کارهای نوظهور تحت عنوان استارت‌آپ‌ها به وجود آمده‌اند که شاید فرصت مناسبی برای جبران مافات گذشته به خصوص در فضای بحرانی اقتصاد کشور ایجاد کنند.

معاون کسب و کار اتاق تهران ادامه داد: به نظر ‌می‌رسد بخشی از این مشکلات با ‌س