نسل جدید مشتری‌ها با موبایل بزرگ شده‌اند و زندگی بدون اینستاگرام برایشان معنا ندارد. صاحبان کسب‌وکار چطور باید توجه آنها را جلب کنند؟

پول در جیب نسل اینستاگرام

تاريخ 1398/05/06 ساعت 09:55

نسل Z در حال نابود کردن شیوه‌های سابق خرید و فروش در دنیا هستند. این نسل با موبایل بزرگ شده‌اند و شبکه‌های اجتماعی برایشان فقط جای وقت گذراندن نیست، جای پول خرج کردن هم هست.

آینده نگر/ ترجمه: کاوه شجاعی

مقدمه

نسل Z (دهه هفتادی‌ها و دهه هشتادی‌های خودمان) امسال قرار است با پشت سر گذاشتن Millennials  (نسل هزاره) به بزرگ‌ترین گروه مصرف‌کنندگان دنیا تبدیل شوند. این یعنی برندهای بزرگ این گروه سنی را هدف اصلی خود قرار خواهند داد. صاحبان کسب‌وکار برای دور تازه‌ای از تغییرات عادات خرید آماده می‌شوند.

شرکت‌ها نمی‌توانند این گروه را نادیده بگیرند: نسل Z که حدود ۷ تا ۲۲ سال دارند حدود یک‌چهارم جمعیت دنیا را شامل می‌شوند. (آنها فقط در آمریکا قدرت خریدی ۱۴۳ میلیارد دلاری دارند.) برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که نسل Z تاثیراتی جدی بر روند مصرف‌گرایی در دنیا خواهد گذاشت و شرکت‌ها که در سراسر دنیا با ظهور نسل هزاره‌ غافلگیر شده بودند با دردسرهایی بزرگ‌تر روبه‌رو خواهند شد.

نسل Z جهان بدون اینترنت را ندیده‌اند و در شبکه‌های اجتماعی نفس می‌کشند. آنها حتی از ایمیل هم زیاد استفاده نمی‌کنند. آنها آگهی‌های تلویزیونی را نمی‌بینند و به جای آن اینستاگرام یا یوتیوب را تماشا می‌کنند. آنها وفاداری به برندها را در همین شبکه‌های اجتماعی آغاز می‌کنند و ایفلوئنسرها -که برای آنها چیزی بین مجری تلویزیون و مشاور خرید به حساب می‌آیند- به آنها می‌گویند که فلان شرکت ارزش دارد یا نه.

از بوستون تا پکن و تهران، شرکت‌هایی که به دنبال پیشرفت هستند باید یاد بگیرند چطور دل این نسل جدید مشتری‌ها، نسل مشتریان همیشه آنلاین و همیشه در شبکه‌های اجتماعی را به دست آورند.

بلومبرگ/ بیزینس‌ویک در تازه‌ترین شماره‌اش بخش ویژه‌ای را به قدرت‌گیری این نسل اختصاص داده است. گزیده‌ای از آن پیش روی شماست:

  

 

 

۱.تجربه چین

شبکه‌های اجتماعی، شبکه‌های خرید

جوانان و نوجوانان چینی نه‌فقط از فروشگاه‌های فیزیکی، که از وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک و تبلیغات مرسوم برندها فاصله می‌گیرند. راهکار چیست؟

وقتی میلکی گوآن ۲۰ ساله، دانشجوی دانشگاه شانگهای، لوازم آرایش می‌خرد تحت تاثیر برندهای مشهور یا تبلیغات شیک تلویزیونی نیست. او عضو یک شبکه‌ اجتماعی محبوب چینی مخصوص خرید - با نام شیائوهونگشو یا کتاب کوچک قرمز - است و هر روز آنجا می‌رود تا ببیند چه چیزی محبوب است و چه چیزی از مد افتاده. شیائوهونگشو یک استارت‌آپ است که نیمی از آن پلت‌فرم ت