پیش‌بینی رشد ۶۵درصدی صنعت خودرو در بازارهای در حال گذار

بلای جهانی

تاريخ 1398/04/30 ساعت 10:39

مرکز مطالعاتی مک‌کینزی اعلام کرده است که خودروسازان فعال در بازارهای در حال گذار دنیا به خصوص دو کشور چین و روسیه در سال‌های پیش رو بیشترین سود را کسب خواهند کرد زیرا چالش‌های این صنعت در کشورهای مذکور هر روز کمتر می‌‌‌شود ولی در کشورهای دیگر ما این وضعیت را مشاهده نمی‌کنیم.

آینده نگر/ منبع: مک‌کینزی

 

زندگی امروز بشر بدون صنعت خودروسازی و استفاده از خودرو به عنوان وسیله نقلیه شخصی بی‌معنا است به همین دلیل مراکز مطالعاتی بین‌المللی هرساله گزارش‌هایی در مورد عملکرد صنعت خودرو در دنیا ارائه می‌‌‌دهند. طبق گزارش جدید موسسه مطالعاتی مک‌کینزی، هم‌اکنون صنعت خودروسازی در تمامی کشورهای دنیا به خصوص در کشور امریکا در وضعیت بهتری نسبت به پنج سال قبل قرار دارد. در کشور چین هم رشد اقتصادی و افزایش قدرت اقتصادی مردم زمینه را برای افزایش تقاضا برای خودرو در این کشور فراهم کرد و بسترساز توسعه بازار خودرو شد.

تا سال ۲۰۲۰ میلادی، سودآوری شرکت‌های فعال در صنعت خودروسازی در دنیا با نرخ ۵۰ درصد رشد خواهد کرد که اصلی‌ترین دلیل رشد در این بازار را می‌‌‌توان به رشد در بازارهای در حال گذار نسبت داد. تا سال ۲۰۲۰ سودآوری صنعت خودروسازی در کشورهای امریکا و اروپا و ژاپن و کره جنوبی رشد نمی‌کند زیرا به گفته تحلیل‌گران اقتصادی این بازار تقریبا در وضعیت اشباع قرار دارد.

اما انتظار رشد در صنعت خودروی دنیا را نمی‌توان این‌طور تعبیر کرد که این صنعت با چالشی روبه‌رو نیست. مطالعات نشان می‌‌‌دهد صنعت خودروسازی دنیا تا سال ۲۰۲۰ با چهار چالش کلیدی و اساسی مواجه است. چالش‌هایی که می‌‌‌توانند آینده سودآوری در این صنعت را تحت تاثیر قرار دهند و فرصت رشد را از صنعت خودروسازی بگیرند. این چالش‌ها می‌‌‌تواند ساختار صنعت خودروسازی دنیا را تا سال ۲۰۲۵ تحت تاثیر قرار دهد به همین دلیل شناخت این چالش‌ها برای فعالان صنعت خودروسازی از اهمیت بالایی برخودار است.

 اولین چالش صنعت خودرو را می‌‌‌توان فشار هزینه‌ها و پیچیدگی فضای کسب و کار در دهه آینده دانست. با وجود اینکه رشد تکنولوژی بسترساز توسعه سیستم‌های تولیدی می‌‌‌شود و رشد تولید را به همراه می‌‌‌آورد ولی هم‌زمان با ایجاد قوانین سخت‌گیرانه‌تر در عرصه تجارت خودرو در دنیا مانع از رشد قیمت خودرو در بازار خواهد شد. این مسئله می‌‌‌تواند حاشیه سود شرکت‌های خودروسازی را کمتر و صنعت را دچار چالش کند.

دومین چالش تفاوت زیاد در ساختار بازار و عملکرد نیروهای بازاری در کشورهای مختلف و مناطق متفاوت دنیا است. چالش بعدی را می‌‌‌توان تقاضاهای دیجیتال دانست به این معنا که برای بهترین انتخاب به جست‌وجو در دنیای مجازی و آگاهی یافتن از نظر دیگر استفاده‌کنندگان خودروها می‌‌‌پردازند. این مسئله‌ای است که شرکت‌های خودروسازی کنترل چندانی روی آن ندارند. چهارمین چالش هم به دلیل تغییر فضای صنعت خودروسازی و تغییر تکنولوژی مورد نیاز این صنعت ایجاد شده است.

 

عملکرد صنعت خودروسازی در سال‌های اخیر چگونه بود؟

صنعت خودروسازی از بحران اقتصادی گذر کرده است و هم‌اکنون در مسیر رشد قرار گرفته است. آمار نشان می‌‌‌دهد در سال ۲۰۱۲ صنعت خودروسازی دنیا ۵۴ میلیارد یورو سود به دست آورد که بالاتر از میزان سودآوری این صنعت در سال ۲۰۰۷ بود. در سال ۲۰۰۷ یعنی قبل از اینکه اقتصاد دنیا وارد بحران و رکود شود، صنعت خودروسازی سودی معادل ۴۱ میلیارد دلار کسب کرد. تا سال ۲۰۲۰، انتظار می‌رود سودآوری این صنعت ۲۵ میلیارد یورو رشد کند و به مرز ۷۹ میلیارد یورو برسد. رشد سودآوری صنعت خودروسازی خبر خوبی است ولی مسئله مهم این است که منافع مالی ناشی از این سودآوری در سطح جهان به طور متعادل توزیع نمی‌شود. طبق مطالعات مرکز مطالعات مک‌کینزی برخی از شرکت‌های خودروسازی سود بیشتری کسب خواهند کرد و فعالان در برخی از بازارها و مناطق دنیا بیش از دیگر مناطق درآمد خواهند داشت.

در سال ۲۰۱۲ کشورهای امریکای شمالی، ژاپن، کره جنوبی و اروپا ۲۳ میلیارد یورو از مجموع سودآوری صنعت خودروسازی را به خود اختصاص داده بودند. تغییر الگوی فروش خودرو در این مناطق باعث می‌‌‌شود تا میزان سودآوری آنها ۴ میلیارد یورو رشد کند. فرصت‌های تازه‌ای که صنعت خودروسازی ایجاد خواهد کرد زمینه را برای افزایش ۳ میلیارد یورویی سودآوری فراهم خواهد کرد ولی چالش‌های دیگری که در این صنعت وجود دارد بستر را برای افت 3 میلیارد یورویی در صنعت فراهم خواهد آورد.

در نتیجه تا سال ۲۰۲۰ صنعت خودروسازی در کشورهای صنعتی شامل امریکای شمالی ، ژاپن، کره جنوبی و اروپا با تجربه رشد ۲۰ درصدی سودآوری خواهد توانست ۲۷ میلیارد یورو سود کسب کند. این در حالی است که بازارهای در حال گذار در دنیا در سال ۲۰۱۲، ۳۱ میلیارد یورو سود کسب کرد. اما تغییر الگوی فروش در این کشورها به خصوص در چین سبب می‌‌‌شود تا در فاصله سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰، ۱۹ میلیارد یوروی دیگر سود کسب کند. فرصت‌های تازه‌ای که صنعت خودرو در اختیار فعالان قرار می‌‌‌دهد ۳ میلیارد یورو به سودآوری خودروسازان اضافه می‌‌‌کند ولی چالش‌های این صنعت باعث می‌‌‌شود تا هزینه آن یک میلیارد یورو تقلیل یابد. در نتیجه تمامی این تحولات تا سال ۲۰۲۰، صنعت خودروسازی از فعالیت در بازارهای در حال گذار ۵۲ میلیارد دلار سود به دست می آورد که ۶۵ درصد بیش از سال ۲۰۱۲ خواهد بود.

نرخ رشد سودآوری صنعت خودروسازی در کشورهای صنعتی در فاصله سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰، ۲۰ درصد و نرخ رشد سودآوری این صنعت در بازارهای در حال گذار ۶۵ درصد خواهد بود.

مرکز مطالعاتی مک‌کینزی اعلام کرده است که خودروسازان فعال در بازارهای در حال گذار دنیا به خصوص دو کشور چین و روسیه در سال‌های پیش رو بیشترین سود را کسب خواهند کرد زیرا چالش‌های این صنعت در کشورهای مذکور هر روز کمتر می‌‌‌شود ولی در کشورهای دیگر ما این وضعیت را مشاهده نمی‌کنیم. در کشورهای صنعتی از قبیل امریکا و اروپا به دلیل اشباع نسبی بازار سودآوری صنعت خودروسازی کمتر از بازارهای در حال گذار است.

 


 عضو کانال اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در تلگرام شوید

[صفحه چاپ]


ثبت نظر شما:

نام
پست الکترونیکی
تلفن
نظر