فشار چین بر خودروسازان شروع می‌شود

خودروی الکتریکی بساز، امتیاز بگیر

تاريخ 1397/10/29 ساعت 10:56

برنامه دولت چین این است که تا سال ۲۰۲۵، سالانه 7 میلیون خودرو فروخته شود و 20 درصد از آنها با برق یا باتری کار کنند. این برنامه یکی از متمرکزترین برنامه‌های دولتی جهان در عرصه خودروهای جدید است.

آینده نگر

چین، بزرگ‌ترین بازار خودروهای الکتریک در جهان، در سالی که پیش رو داریم حتی بزرگ‌تر هم خواهد شد. اما قرار نیست اوضاع به منوال سابق باشد. این بازار بزرگ در سال جدید یک اولتیماتوم جدی برای خودروسازان دارد. از آغاز سال ۲۰۱۹، تمام خودروسازان بزرگ که در چین فعالیت می‌کنند - از غول‌هایی مثل تویوتا موتور و جنرال موتورز گرفته تا بازیگران محلی مثل بی‌وای‌دی و بایک موتور- همه باید به معیارهای تعیین‌شده توسط دولت چین عمل کنند. اینجا مسئله تولید خودروهای متکی بر انرژی‌های جدید یا ان‌ای‌وی (مثل خودروهای برقی کاملا وابسته به باتری) مطرح است. یک برنامه پیچیده که از سوی دولت چین تعیین شده، خودروسازان را تحت فشار گذاشته که بخش قابل توجهی از تولیدات یا واردات خود را در سال ۲۰۱۹ مجهز به انرژی سبز کنند. آنها از این بابت امتیاز ذخیره خواهند کرد. و البته این تازه اول راه است.

این برنامه چین شبیه همان برنامه‌ای است که در مورد محدودیت آزادسازی کربن در نقاط مختلف دنیا در حال اجرا است. خودروسازانی که خودشان نتوانند این معیار را برآورده کنند، مجبورند که سهم لازم را از رقبای خودروساز دیگر بخرند تا امتیازشان پایین نیاید. اگر خودروسازی نتواند امتیاز لازم را تامین کند از سوی دولت چین جریمه می‌شود و حتی ممکن است در بدترین شرایط، جلوی تولید آن گرفته شود.

مقامات چینی می‌گویند این افزایش فشار بر خودروسازان می‌تواند به الگویی برای سایر کشورها تبدیل شود و وضعیت خودروسازی را در جهان تغییر دهد. این در حالی است که چین خودش بزرگ‌ترین آزادکننده گازهای گلخانه‌ای در جهان است؛ اما برنامه‌های جدی برای تغییر آن دارد. پیامی که چین در این راستا دارد می‌فرستد این است: برخلاف دونالد ترامپ که جلوی حمایت دولت آمریکا از سوخت‌های جایگزین را گرفته و آمریکا را از معاهده تغییرات اقلیمی پاریس خارج کرده، چین قصد دارد آینده‌ای سبز برای خودش بسازد. در این آینده، تلاش برای کاهش وابستگی به نفت وارداتی و تلاش برای ایجاد شهرهای سبز مورد توجه قرار دارد. این در عین حال به خودروسازان چینی کمک می‌کند که در حوزه خودروهای سبزتر (که قبلا تجربه‌اش را نداشته‌اند) بیشتر پیش بروند و تجربه پیدا کنند.

با توجه به بزرگ‌بودن بازار خودروی چین - چه خودروهای متعارف و چه خودروهای الکتریک- شرکت‌های خودروسازی فعال در چین چاره‌ای ندارند جز اینکه از سال جدید میلادی به شدت برنامه‌های توسعه و تولید خود را متمرکز بر تامین نظر دولت چین و نیازهای بازار این کشور کنند. برنامه دولت چین این است که تا سال ۲۰۲۵، سالانه 7 میلیون خودرو فروخته شود و 20 درصد از آنها با برق یا باتری کار کنند. این برنامه یکی از متمرکزترین برنامه‌های دولتی جهان در عرصه خودروهای جدید است.

بزرگ‌ترین خودروساز جهان - یعنی فولکس‌واگن ای‌جی- کاملا نظر دولت چین را در این خصوص جدی گرفته است. فولکس‌واگن در سال گذشته میلادی ۴۰ درصد از خودروهایش را در چین فروخت و برنامه‌اش این است که ظرف یک دهه آینده، ۴۰ مدل خودروی ان‌ای‌وی برای تولید در داخل چین معرفی کند.

هدف دولت چین این است که با اجرای برنامه تخصیص امتیاز به خودروهای سبزتر، به تدریج این درصد را بالاتر هم ببرد و شرکت‌هایی مثل فولکس‌واگن و بی‌ام‌دابلیو ای‌جی به شدت خواهان حضور در بازار چین با همین شرایط هستند.

بی‌ام‌دابلیو که در چین بیشتر از هر کشور دیگری خودرو می‌فروشد، موفق شده که ساخت مدل‌های جدیدی منطبق با اهداف دولت چین را در برنامه خود قرار دهد اما این کار از همه خودروسازان برنمی‌آید و برخی از آنها از لحاظ تکنیکی و تجاری برای چنین چالشی آماده نیستند و احتمالا قادر به تامین هدف دولت چین و کسب امتیاز برای خودشان نخواهند بود. به همین جهت، بعضی از خودروسازان دنبال راه‌های دیگری هستند. مثلا شرکت فورد موتور که در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۸، ۳۷۸ میلیون دلار ضرر را در چین متحمل شد، با شرکت خودروسازی زوتیه اتومبیل که یک خودروساز چینی است وارد شراکت شده تا بتواند خودروهای محلی و منطبق با معیارهای دولت چین بسازد و به بازار بفرستد. بر این اساس، فورد موتور قادر خواهد بود تا سال ۲۰۲۵ حداقل ۱۵ خودروی هیبریدی و الکتریکی به بازار چین معرفی کند. خودروهایی که از دل شراکت فورد موتور و زوتیه اتومبیل تولید می‌شوند، با اسم یک برند جدید به بازار عرضه خواهند شد.

شرکت‌های خودروسازی دیگر مثل تویوتا، فیات کرایسلر، هوندا موتور و میتسوبیشی موتورز هم همگی قرار است خودروهای شاسی‌بلند برقی را با همکاری شرکت خودروسازی گوانگجو اتومبیل به بازار چین بفرستند. این وضعیتی ایده‌آل برای بازار رقابتی نیست اما ظاهرا تنها راه برای تامین هدف تولید خودروهای سبزتر در چین است؛ هدفی که از سال جدید میلادی به شکلی کاملا جدی دنبال خواهد شد.


 عضو کانال اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در تلگرام شوید

[صفحه چاپ]


ثبت نظر شما:

نام
پست الکترونیکی
تلفن
نظر