حمایت از استارت آپ ها با جذب سرمایه جمعی

دعوت عمومی به سرمایه گذاری در استارت آپ ها

تاريخ 1397/08/05 ساعت 09:48

در فضای استارت آپی ایرانی بیش از سه سال است که در کنار شتاب دهنده ها تعدادی از استارت آپ های کراودفاندینگ یا همان جذب سرمایه جمعی هم راه اندازی شده است.

اگر با دینای استارت آپ ها آشنا باشید حتما نام «شتاب دهنده ها» را هم شنیده اید؛ شرکت های سرمایه گذاری که کمک می کنند ایده های خلاقانه استارت آپی با سرعت بیشتری به نتیجه برسند و موفق شوند. اما شاید این سوال برای شما وجود داشته باشد که چگونه افراد عادی می توانند در یک استارت آپ سرمایه گذاری کنند و آیا برای سرمایه گذاری در یک استارت آپ حتما باید از طریق شتاب دهنده ها اقدام کرد؟ پاسخ به این سوال خیر است زیرا راحت مستقیم تری برای حمایت از استارت آپ ها وجود دارد و آن هم «کراودفاندینگ» یا همان «جذب سرمایه جمعی» است. در این روش شرکت های دانش بنیان و استارت آپی راه اندازی می شوند که که از قدرت جمع برای جذب سرمایه استفاده و از استارت آپ ها حمایت می کنند. به این صورت که تعداد زیادی از مردم با سرمایه کم در تأمین هزینه های یک ایده مشارکت می کنند. در واقع این شرکت ها خود پلی هستند بین استارت آپ های کوچکی که به دنبال سرمایه گذاران خورد می گردند و با افرادی که علاقه مند به سرمایه گذاری هستند. در شیوه کراودفاندینگ، صاحب ایده در کنار جذب سرمایه، موفق به معرفی ایده و ارزیابی آن از نگاه مردم نیز خواهد شد.

در این روش سایت های استارت آپی راه اندازی و فضاهایی را برای معرفی ایده ها و استارت آپ ها فراهم می کند و صاحبان ایده می توانند با معرفی ایدهایشان روی این سایت ها افراد را جذب و تشویق به سرمایه گذاری کنند. سرمایه گذاران عادی با بررسی ایده ها، در ازای سود و یا هدایایی که صاحب ایده مشخص کرده است در تامین سرمایه مورد نیاز مشارکت می کنند و پرداخت خود را به صورت آنلاین انجام می دهند. صاحبان ایده نیز با استفاده از سرمایه جذب شده از طریق کراودفاندینگ، ایده خود را به ثمر می رسانند و در نهایت محصول یا خدماتی را که به حامیان وعده داده اند به آن ها ارائه می دهند.

در فضای استارت آپی ایرانی بیش از سه سال است که در کنار شتاب دهنده ها تعدادی از استارت آپ های کراودفاندینگ یا همان جذب سرمایه جمعی هم راه اندازی شده است. استارت آپ هایی که نیازمند سه فاکتور مهم «صاحب ایده یا پروژه»، « افرادی که از پروژه و یا ایده حمایت کنند» و «پلتفرمی که پل ارتباطی بین این دو گروه باشد» هستند. 

در این بین استارت آپ «حامی جو» مهم ترین استارت آپی است که در این زمینه در کشورمان فعالیت می کند. این سایت کراودفاندینگ ایرانی، فروردین سال ۱۳۹۴ فعالیت خود را به صورت آنلاین آغاز کرده است. این وب‌ سایت رابطی بین صاحبان ایده و حامیان آن ها است.

حامی جو خرداد ماه سال ۹۴ به عنوان یکی از طرح های برگزیده جشنواره پل در کنفرانس iBridge شرکت کرد و تیم حامی جو توانست با سرمایه گذاران و استاتاپ های داخلی و خارجی تعامل کند. همچنین در آبان ماه سال ۱۳۹۴ در همایش و نمایشگاه بین المللی تراکنش (ITE) حضور یافت و موفق به دریافت جایزه سوم رویداد pitchfest جشنواره استارتاپ های بانکی (Techrun) شد.

افراد عادی که علاقه به سرمایه گذاری در استارت آپ ها و فعالیت های فرهنگی و هنری دارند می توانند با ورود به این سایت و بخش های مختلف با پروژه هایی که برای سرمایه گذاری ارائه شده اند، آشنا شوند و بعد در صورت علاقه مندی سرمایه گذاری انجام دهند.


 عضو کانال اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در تلگرام شوید

[صفحه چاپ]


ثبت نظر شما:

نام
پست الکترونیکی
تلفن
نظر