نگاهی به زندگی بنیان‌گذار فروشگاه خرید اینترنتی بامیلو

جعبه موفقیت تو کجاست؟

تاريخ 1397/06/14 ساعت 16:04

او معتقد است هرکسی باید جعبه موفقیتش را پیدا کند و باید دنبال آن برود. او می‌‌‌‌‌گوید: «متاسفانه افرادی هستند که حتی جعبه خود را پیدا می‌‌‌‌‌کنند ولی دنبال آن نمی‌روند چون جرئت نمی‌کنند.»

آينده نگر

«داستان من از اینجا شروع می‌‌‌‌‌شود؛ 17 ساله بودم که فیلم "وال‌استریت"، با بازی مایکل داگلاس، خیلی در من تاثیر گذاشت. در این فیلم او خیلی خوش‌تیپ بود و هر روز صبح می‌‌‌‌‌رفت سر کارش که خرید و فروش سهام بود. اطرافش پر از مانیتور و تلفن بود و دائم کار پراسترسی را انجام می‌‌‌‌‌داد و بسته به نمودارهای سیاه و قرمز که نشان‌دهنده بالا و پایین رفتن بازار بود، خرید و فروش می‌‌‌‌‌کرد. این فیلم حس خوبی به من می‌‌‌‌‌داد و درباره آدمی بود که به دنبال موفقیت بود. بعد از 5 بار دیدن این فیلم تصمیم گرفتم صحنه فیلم را به اتاق خودم بیاورم که با برادرم شریک بودم و اتفاقا هم آوردم. با تمام پس‌اندازی که از کودکی داشتم و پول‌ کارهایی که کرده بودم این کار را انجام دادم. 5 تا مانیتور خریدم و یک خط تلفن و شروع کردم به خرید و فروش سهام. هر صبح بلند می‌‌‌‌‌شدم و دائم چشمم به بورس‌های ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مختلف جهان بود، فرانکفورت، نیویورک، توکیو و... در 5 هفته 10 تا کتاب اقتصادی خواندم و تلاش کردم تا از سهام سر دربیاورم ولی در نهایت به همه فامیل، دوستان و خانواده شوک وارد کردم زیرا در 5 هفته همه‌چیز را به باد دادم و 30 هزار یورو پوچ شد. نتیجه تلخ بود ولی تجربه‌ای که داشتم خیلی جالب بود و حس خوب و ناشناخته‌ای برایم داشت، آن‌قدر که تصمیم گرفتم بعد از دانشگاه در این زمینه کار کنم و همین هم شد؛ بعد از فارغ‌التحصیل شدن جذب بانک در لندن شدم و حالا با پول بانک و نه خودم شروع به کار کردم و پیشرفت.»

اینها ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌را رامتین منزهیان، مرد جوانی می‌‌‌‌‌گوید که فارسی را با ته‌لهجه صحبت می‌‌‌‌‌کند و برای بیان موفقیت‌هایش به تداکس تهران آمده است و رو به چندهزار نفر که در تالار وحدت حضور دارند، قصه زندگی‌اش را مرور می‌‌‌‌‌کند. فعال اقتصادی‌ای که بزرگ‌شده و تحصیل‌کرده خارج از کشور است ولی در نهایت برای راه‌اندازی کسب و کار ایران را انتخاب کرده است. البته پای او را یک اتفاق تلخ به ایران باز کرد ولی بعد تصمیم گرفت برای هدف کاری‌اش به ایران بازگردد. «هر روز مثل فعال‌های ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سهام از صبح زود و بعد از بیدار شدن از خواب روی موبایلم خبرها را نگاه می‌‌‌‌‌کردم ولی آن روز خبری تلخ بود که من را جذب کرد. هزاران نفر خانه‌شان را از دست داده بودند و ده‌ها ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نفر جانشان را؛ در ورزقان در نزدیکی تبریز زلزله آمده بود. من تا آن زمان 26 سال بود که ایران نبودم، مادر و پدرم در کودکی به آلمان مهاجرت کرده بودند، ولی آن 8 صبح و در زمان خریدن قهوه حس کردم باید به ورزقان بروم. بین 5 هزار نفر زلزله‌زده، کمک‌های ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مختلف مردمی پخش کردیم. من از آن سفر پر از تجربه و سوال برگشتم و بعد چند ایده در تجارت الکترونیک به ذهنم رسید و در نهایت احساس کردم که باید به ایران بیایم.»

رامتین منزهیان بنیان‌گذار و مدیرعامل فروشگاه اینترنتی «بامیلو» است که در سال 1392-1393 در حوزه تجارت الکترونیک کار خود را شروع کرد، زمانی که دیجی‌کالا (مهم‌ترین فروشگاه خرید اینترنتی در ایران) در اوج رشد و توسعه قرار داشت ولی این موضوع برای منزهیان مانع حضور در بازار نشد. شجاعتی که باعث شده است حالا با گذشت حدود 4 سال، 20 درصد سهم بازار فروش اینترنتی در کشور را در اختیار داشته باشد و بامیلو جزو 20 سایت پربازدیدکننده ایران محسوب شود. البته منزهیان به دلیل تحصیلات مرتبط مالی بی‌گدار به آب نمی‌زند و با حساب و کتاب پیش می‌‌‌‌‌رود. او که دکترای امور مالی از دانشگاه کلن آلمان دارد، هدف از تأسیس این بازار اینترنتی در ایران را برقراری ارتباطات بین فروشندگان از جمله خرده‌فروشان و عمده‌فروشان و مشتریان و فراهم کردن گزینه‌های بیشتر خرید برای مشتریان اعلام کرده است. او معتقد است: «بامیلو در حقیقت از الگوی فروشگاه استفاده نکرده، بلکه نقش تلفیق‌کننده بازار را ایفا می‌‌‌‌‌کند. اگر بازرگانان بخواهند محصولات خود را وارد ایران کنند نیز می‌‌‌‌‌توانند از طریق سکوی بامیلو وارد ایران شوند.»

الگوی فعالیت این بازار تجارت اینترنتی در واقع شبیه جینگ دونگ چین است؛ فروشگاهی که کار خود را با فروش البسه کلید زد و اصلا به دنبال رقابت غیرضروری با رقبای خود از جمله دیجی‌کالا نبود. اکنون بیش از 2000 فروشنده در بامیلو فعالیت می‌‌‌‌‌کنند و بیش از 200 هزار نوع کالا از طریق بامیلو به فروش می‌‌‌‌‌رسد. منزهیان کار را با حدود ۱۰ نفر شروع کرد ولی خیلی زود  تعداد نیروها را به 50 نفر رساند و حالا بیش از ۳۰۰ نفر در بامیلو کار می‌کنند که همگی جوان هستند و میانگین سنی آنها حدود ۲۵ سال است. علاوه بر این حدود 3 هزار فروشنده با بامیلو ارتباط دارند و بیش از ۱۰۰ هزار کالا در بامیلو عرضه می‌شود. بامیلو اپلیکیشن موبایل فعالی هم دارد که حدود ۳۰ درصد از سفارش‌ها از طریق این اپلیکیشن ثبت می‌شود.

او در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو بین‌المللی چین درباره مهم‌ترین چالش‌های ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کار در حوزه تجارت الکترونیک در ایران گفت: «مقررات و قوانین مربوط به تجارت الکترونیک در ایران تدوین نشده و ما نمی‌دانیم چه کارهایی درست و چه کارهایی اشتباه است. همچنین برای فعالیت شرکت بامیلو باید مجوز‌های بسیاری کسب کنیم.»

 در مسیر موفقیت هستم ولی موفق نیستم

اما اعتمادسازی برای مشتریان از خریدی که انجام می‌‌‌‌‌دهند، حرف اصلی را در بامیلو می‌‌‌‌‌زند، اقدامی که باعث شده اکنون بامیلو بیش از یک میلیون عضو ثبت‌نام‌شده داشته باشد. بنیان‌گذار این سایت خرید می‌‌‌‌‌گوید: «بامیلو در روند فروش یک مرحله کنترل و نظارت را اضافه کرد. با توجه به آنکه بامیلو تنها در مرحله اولیه توسعه قرار دارد، معتقدیم تمامی فروشندگان اینترنتی قبل از تحویل کالاهای خود به خریداران باید اول آنها را به بامیلو بفرستند و بامیلو نظارت بر کیفیت و بسته‌بندی کالا را بر عهده می‌‌‌‌‌گیرد. هدف از این اقدام کاهش زیان برای مصرف‌کنندگان است. البته در آینده ما به فروشندگان مورد تأیید و قابل اعتماد اجازه خواهیم داد که به طور مستقیم کالاهای خود را به مصرف‌کنندگان بفروشند.»

 جعبه موفقیت

منزهیان معتقد است هرکسی باید جعبه موفقیتش را پیدا کند و باید دنبال آن برود. او می‌‌‌‌‌گوید: «متاسفانه افرادی هستند که حتی جعبه خود را پیدا می‌‌‌‌‌کنند ولی دنبال آن نمی‌روند چون جرئت نمی‌کنند.» رامتین منزهیان در مراسم تداکس تهران خاطره‌ای از تجربه شخصی خود تعریف کرد: «چند سال پیش من به یک خانواده از دوستانم هدیه‌ای دادم؛ شام خوردن در رستوران "داینینگ این د دارک" (غذاخوری تیره و تاریک)؛ در این رستوران نوری وجود ندارد و ممکن است در زمان غذا خوردن، غذا روی لباستان بریزد یا با چنگال به دستتان آسیب بزنید اما خب تجربه‌ای جدید است؛ من رزرو این رستوران را به دوستم و همسرش دادم و با دو رویکرد متفاوت روبه‌رو شدم، رفتن به این رستوران تجربه متفاوت و ناشناخته‌ای بود، اما در نهایت دوستم از آن ترس داشت و فکر می‌‌‌‌‌کرد که چرا آن را تجربه کند و در مقابل، همسرش فکر می‌‌‌‌‌کرد که تجربه ناشناخته باید جالب باشد. این تجربه به خوبی به من نشان داد که افراد در لحظه باوجود اینکه ممکن است عاشق یکدیگر باشند ولی تصمیم‌های ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌متفاوت می‌‌‌‌‌گیرند. سه سال پیش که به ایران آمدم (2014) و شروع کردم به اجرای ایده‌ام برای راه‌اندازی یک شرکت اینترنتی با بیش از 500 نفر مصاحبه کردم و در نهایت 50 نفر را استخدام کردم؛ افرادی که خیلی از آنها ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نه تجربه داشتند و نه حتی مارکتینگ را می‌‌‌‌‌شناختند ولی امیدوار بودند. من آن زمان و در هنگام مصاحبه‌ها ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌متوجه شدم دو گروه افراد وجود دارند؛ گروهی در زمان مصاحبه دائم می‌‌‌‌‌پرسند: چقدر پول می‌‌‌‌‌دهید؟ جایگاه شغلی من چیست؟ دفتر کارم کجاست؟ و... ولی در مقابل گروهی هم بودند که به دنبال تجربه کار متفاوت بودند و تجربه کردند. به اعتقاد من تفاوت این دو گروه در امید است. افرادی که امیدوار هستند، حس خوبی دارند، ترس از تجربه ناشناخته ندارند و به ماجراجویی فکر می‌‌‌‌‌کنند و به دنبال آن هستند که تا آخر هر کاری پیش بروند.»

البته نکته مهمی درباره تفاوت روش کار بامیلو با دیجی‌کالا و دیگر رقبای آن وجود دارد که به «الگوی مارکت پلیس» (market place)  بازمی‌‌‌‌‌گردد زیرا این شرکت از قبل کالایی خریداری و انبار نمی‌کند تا مشتری برای آن پیدا شود، بلکه نقش واسطه را برای رساندن کالا به مشتری بازی می‌‌‌‌‌کند. «مارکت پلیس بهترین روش برای تجارت الکترونیک است. اگر قرار باشد همه کالاها خریداری و انبار شوند، چطور می‌‌‌‌‌‌توان فروشگاه را بزرگ کرد و تنوع کالا ایجاد کرد؟ در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد از کالاهای بامیلو بر اساس مدل مارکت ‌پلیس تأمین می‌‌‌‌‌‌شود. بامیلو یک انبار ۱۰ هزار متری دارد و علاوه بر آن چند مرکز تقسیم کالا نیز در مناطق مختلف شهر در نظر گرفته شده است که وظیفه دریافت کالا از سوی فروشنده و ارسال کالا به مشتریان را بر عهده دارند. ما هرروز با بیش از ۴۰۰ فروشنده‌ در ارتباط هستیم تا کالا‌ها را به انبار بامیلو منتقل کنیم و به دست مشتری برسانیم. این اکوسیستم این امکان را به بامیلو می‌دهد تا با تأمین‌‌کنندگان بیشتری در تماس باشد. در اصل انبار بامیلو بخشی از انبار تأمین‌کنندگان کالا است.»

منزهیان گفته هدفش کسب سهم 50 درصدی از بازار فروش آنلاین است و در این مسیر به دنبال ایجاد بازاری رقابتی است. «قصد داریم با افزایش تعداد فروشنده‌ها ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تنوع و تعداد کالاها را بیشتر کنیم. ممکن است یک کالا توسط سه فروشنده در بامیلو عرضه شود، هرکدام با شرایط خاص ارسال یا گارانتی متفاوت تا کاربران بتوانند بر اساس نیاز و علاقه خود از هرکدام از فروشندگان کالا خریداری کنند. ایجاد تنوع در کالاها کمک می‌کند تا مشتریان سر زدن به بامیلو را جزئی از عادت‌های روزمره خود بدانند. همچنین بخش مهمی که در بامیلو در حال گسترش بوده، شخصی‌سازی صفحات بر اساس سلیقه کاربران است. ما می‌خواهیم کاربران وقتی صفحه اول سایت را باز می‌کنند محصولاتی را ببینند که مطابق با سلیقه‌ آنها است. در حال حاضر تقریبا همه فروشگاه‌های آنلاین، تعویض و بازگشت کالا را برای ۷ روز می‌پذیرند اما بامیلو برای ۳۰ روز بازگشت کالا را تضمین می‌کند و البته قصد داریم این مدت را نیز افزایش دهیم.»

رامتین منزهیان بعد از نزدیک 5 سال حضور در ایران می‌‌‌‌‌گوید: «روزی که آمدم ایران، فارسی بلد نبودم اما حالا حرف می‌‌‌‌‌زنم و می‌‌‌‌‌نویسم. روزی که کار را می‌‌‌‌‌خواستم شروع کنم و به تولیدکنندگان پوشاک فروش آنلاین را پیشنهاد می‌‌‌‌‌دادم من را مسخره می‌‌‌‌‌کردند و می‌‌‌‌‌گفتند که خل هستم اما حالا می‌‌‌‌‌بینیم که چقدر خرید آنلاین لباس وجود دارد و... من در این سال‌ها ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بسیار تجربه کردم و آموختم. من فهمیدم که هر جعبه که سمبل زندگی است، هم فرصت است و هم استرس و این ما هستیم که تصمیم می‌‌‌‌‌گیریم جعبه خودمان چه‌چیزی باشد.»


 عضو کانال اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در تلگرام شوید

[صفحه چاپ]


ثبت نظر شما:

نام
پست الکترونیکی
تلفن
نظر