تابستان امسال اولین قایق باری برقی هلندی به آب انداخته خواهد شد

ایده بزرگ حمل‌ونقل: کشتی‌های باربری الکتریکی

تاريخ 1397/01/28 ساعت 11:39

استفاده از انرژی الکتریکی برای جلوگیری از تغییرات اقلیمی،‌ به‌تدریج بسیاری از عرصه‌هایی را که قبلا تحت اختیار نفت و سوخت‌های فسیلی بود درمی‌نوردد. استفاده از این انرژی در کشتی‌رانی یکی از مسائل جذاب برای فعالان عرصه حمل‌ونقل است.

گاردین/ترجمه:آینده نگر

شرکت تسلا سال‌هاست در زمینه تولید خودروهای الکتریکی فعالیت می‌کند و حالا یک شرکت هلندی با همین ایده، فکر بزرگ دیگری را در سر می‌پروراند که ممکن است همان‌طور که تسلا کل صنعت خودروسازی را تحت تاثیر قرار داده،‌ آن شرکت نیز صنعت کشتی‌سازی را متحول کند. شرکت «پورت لاینر» در نظر دارد یک قایق باربری بدون سرنشین را که نام «تسلای کانال‌ها» را روی آن گذاشته،‌ در آبراه‌های داخلی هلند و بلژیک به کار بگیرد. این کشتی در تابستان امسال به آب انداخته خواهد شد و به‌شدت مصرف وسایل نقلیه دیزلی و انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش خواهد داد.

اولین کشتی‌های باربری تمام‌الکتریکی، بدون انتشار گاز گلخانه‌ای و دارای قابلیت حرکت بدون خدمه و سرنشین از تابستان سال جاری میلادی، در بندرهای انتورپ، آمستردام و روتردام فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

این کشتی‌ها چون برای حمل‌ونقل کالاها در آبراه‌های داخلی بلژیک و هلند در نظر گرفته شده‌اند، طوری طراحی شده‌اند که بتوانند از زیر پل‌ها رد شوند و انتظار می‌رود که بتوانند به‌شدت از میزان استفاده از کامیون‌های دیزلی که برای حمل محموله‌ها در این بنادر استفاده می‌شوند، بکاهند.

موتور الکتریکی این کشتی‌ها با یک باتری شش متری کار خواهد کرد که در کنار ساحل شارژ خواهد شد که انرژی آنها را شرکت «انکو» از انرژی‌های بدون کربن و تجدیدپذیر تولید می‌کند. این قایق‌های باری طوری طراحی شده‌اند که بتوانند بدون هیچ خدمه‌ای کار کنند با وجود اين، در اولین دوره فعالیتشان کسانی در کشتی خواهند بود. زیرساخت‌های جدید برای این کار در حوالی برخی از شلوغ‌ترین آبراه‌های داخلی کشورهای اروپایی احداث شده است و در آینده فعالیت این کشتی‌ها با مشکلات مربوط به کمبود زیرساخت مواجه نخواهد بود.

در ماه اوت امسال، پنج قایق باری برقي به طول 52 متر و عرض 6.7 متر با توان حمل 24 کانتینر 6 متری به وزن 425 تن، شروع به کار خواهند کرد. طبق اعلام شرکت «پورت لاینر»، سازنده این کشتی‌ها، چون قایق‌های باری مثل کشتی‌های سنتی محوطه‌ای برای موتورخانه نیاز ندارند، دارای 8 درصد فضای بیشتر نسبت به کشتی‌های قدیمی هستند.

اگر این کشتی‌های باری فعالیت خود را شروع کنند، انتظار می‌رود که 23 کامیون که عمدتا با سوخت دیزلی کار می‌کنند از جاده‌ها حذف شوند و وظیفه خود را به این کشتی‌ها بدهند تا کار حمل‌ونقل را از مسیر آبراه‌های داخل بندر انجام دهند.

در آینده دورتر، شش کشتی باری بزرگ‌تر با طول 110 متر که می‌توانند 270 کانتینر را حمل کنند، از جعبه‌هایی با چهار باتری استفاده خواهند کرد که توان 35 ساعت حرکت در آب را خواهند داشت. آن‌طور که ادعا شده، استفاده از آنها می‌تواند به‌تنهایی موجب کاهش سالیانه حدود 18 هزار تن دی‌اکسید کربن شود. 

طبق اعلام موسسه آماری «یورو استت»،‌ با اينكه میزان استفاده از مسیرهای آبی برای حمل کالا افزایش یافته، 74.9 درصد محموله‌ها در اتحادیه اروپا از جاده‌ها و در مقایسه، 18.4 درصد آنها از طریق ریلی و 6.7 درصد آنها از مسیرهای آبراه‌های داخلی حمل می‌شود. حمل‌ونقل کالا يکى از فعاليت‌هاى عمده کشور هلند بوده و واقع‌شدن در کنار درياى شمال و مصب رودهاى راين، ماس و شلدت، اين کشور را به دروازه اروپا مبدل ساخته است. تردد کشتى‌هاى بارگيرى در بندر روتردام که بزرگ‌ترين بندر جهان است، سالانه ميليون‌ها تن کالا را جابه‌جا مى‌کند. در حال حاضر هلند براى اثبات قابليت بندر روتردام درصدد مدرنيزه کردن آن برآمده است، و براى گسترش راه‌هاى اتومبيل‌رو تونل‌هايى را در زير راه‌هاى آبى در دست احداث دارد. همچنین هلند، داراى شبکه وسيع رودخانه‌ها و کانال‌هاى قابل کشتي‌رانى براى کشتى‌هاى 50 تن و بيشتر است. وجود نزدیک به 4 هزار و 600 کيلومتر آبراه‌های داخلي، باعث توسعه کشتي‌رانى این کشور شده، به‌طورى‌که حدود يک‌سوم حمل‌ونقل کالاهاى داخلى هلند، از طريق کانال‌ها و آبراه‌های داخلى آن صورت مى‌گيرد.

کشتی‌های باری الکتریکی در هلند با بودجه 7 میلیون یورویی از محل یارانه‌های اتحادیه اروپا و بودجه اضافی‌ای که از بندرهای درگیر پروژه به آنها رسیده، توسعه پیدا کرده‌اند. شرکت «پورت لاینر» معتقد است می‌تواند هر سال 500 کشتی باری تولید کند تا بتواند صنعت حمل‌ونقل کالا و محموله‌ها را با تحولی انقلابی روبه‌رو سازد. در عین حال، موتورهای الکتریکی و باتری‌های برقی این کشتی‌ها می‌توانند روی قایق‌های قدیمی‌تر نیز نصب شوند. مدیرعامل شرکت سازنده این کشتی‌های باری، تون فن میگن، به مجله «لود استار» که یک نشریه فعال در حوزه صنعت کشتی‌رانی تجاری است،‌ می‌گوید این قایق‌های باری اولین نمونه‌ها در جهان هستند که با باتری‌های کربن طبیعی کار می‌کنند و تنها برخی کشورهای اروپایی که دارای پل‌های خیلی کوتاه هستند ممنوع کرده‌اند که آنها بیش از اندازه بار کشتی‌های دیگر بار حمل کنند.


 عضو کانال اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در تلگرام شوید

[صفحه چاپ]


ثبت نظر شما:

نام
پست الکترونیکی
تلفن
نظر