اعتراض سنتی ها مانع کسب نیست

یک روز معمولی برای اسنپ در کرمان

تاريخ 1396/11/25 ساعت 15:04

استفاده از تاکسی یاب های اینترنتی توسط بخش بزرگی از شهروندان برای پاسخ به یک نیاز ضروری الزامی است. با توجه به این مسئله مقابله با توسعه کار استارت آپ هایی مثل اسنپ در شهرهای بزرگ و کوچک بیهوده به نظر می رسد.

دیروز چند نفر که بعضی از منابع آن ها را رانندگان خودروهای کرایه ای و آژانس ها در کرمان معرفی می کنند، به دفتر تاکسی یاب اینترنتی اسنپ  در این شهر حمله کردند. بعضی از کاربران شبکه های اجتماعی تعداد معترضان به فعالیت دفتر اسنپ در کرمان  را 150 نفر اعلام کردند اما بعضی دیگر از یک تجمع 30 نفره خبر دادند.

 براساس آنچه در رسانه های رسمی اعلام شده، هنوز هویت افرادی که به دفتر اسنپ حمله کردند مشخص نشده است و البته روسای اتحادیه های تاکسی و آژانس کرمان هم اتهام حضور رانندگان تاکسی و اتومبیل کرایه ای در این حمله را رد کردند.  رییس سازمان تاکسیرانی کرمان از مکاتبه با دادستان برای پیگیری پرونده خبر داده است و رییس اتحادیه صنف اتومبیل کرایه این شهر هم اعلام کرده که دخالت رانندگان اتحادیه اش در این حمله ثابت نشده و همه افرادی که به دفتر اسنپ حمله کرده بودند، متواری شده اند. قرار است اسنپ خدماتش را با 75 درصد تخفیف نسبت به نرخ معمول کرایه خودرو در کرمان عرضه کند و این یعنی کرایه 4 هزار تومان یک مسیر به یک هزار تومان کاهش پیدا می کند. رییس اتحادیه صنف اتومبیل کرایه کرمان هرچند حضور رانندگان آژانس در این حمله را رد کرده اما معتقد است که خدمات رسانی اسنپ با 75 درصد تخفیف به جریحه دار شدن غرور رانندگانی که سال هاست در این شهر خدمت می کنند، منجر می شود. مهم تر اینکه قرار بوده آژانس های این شهر طرحی را با در نظر گرفتن 20 درصد تخفیف در کرمان راه اندازی کنند اما با این سطح از تخفیف اسنپ در رقابت با بزرگترین تاکسی یاب آنلاین کشور بازنده خواهند بود.

اسنپ از 17 بهمن ماه برای جذب راننده در کرمان آگهی داده است. این شهر پس از پایتخت هشتمین شهری است که اسنپ  در آن فعالیت خواهد کرد. گذشته از اعتراضی که به نظر می رسد از بخش سنتی کسب وکار حمل ونقل شهری به اسنپ وارد شده باشد، این شرکت استارت آپی هنوز مجوزهای لازم برای کار در کرمان ر ا هم دریافت نکرده است. رییس سازمان تاکسیرانی کرمان اعلام کرده که اسنپ از وزارت صنعت و معدن مجوز فعالیت نرم افزاری را دریافت کرده اما از سازمان تاکسیرانی برای حمل و نقل درون شهری مجوزی نگرفته است.

این اولین بار نیست که فعالیت اسنپ از سوی بخش سنتی کسب وکار مورد انتقاد و اعتراض قرار می گیرد. در تهران اعتراض به فعالیت اسنپ با سردادن شعارهایی مثل اسنپ آمریکایی و... همراه بود اما فعالیت اسنپ هم چنان ادامه دارد.  چالش دیگر اسنپ در سال جاری، تعرض یکی از رانندگان این تاکسی یاب آنلاین به یک زن مسافر در تهران بود که البته اسنپ توانست با وجود موضع گیری های منفی مسئولان به این مشکل هم غلبه کند. استفاده از تاکسی یاب های اینترنتی توسط بخش بزرگی از شهروندان برای پاسخ به یک نیاز ضروری الزامی است. با توجه به این مسئله مقابله با توسعه کار استارت آپ هایی مثل اسنپ در شهرهای بزرگ و کوچک بیهوده به نظر می رسد. از سوی دیگر امنیت سفر، نحوه محاسبه دستمزد رانندگان، شیوه استخدام، امتیاز دهی مسافران به رانندگان از مسائل همیشگی اسنپ است که تلاشی دائمی برای حل وفصل می طلبد. تلاشی که اسنپ برای زنده ماندن در اکوسیستم استارت آپی ایران بیش از هرچیز به آن نیازمند است.


 عضو کانال اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در تلگرام شوید

[صفحه چاپ]


ثبت نظر شما:

نام
پست الکترونیکی
تلفن
نظر