خودروهای غیراستاندارد از رده خارج می شوند؟

پراید در یک قدمی خروج از خط تولید

تاريخ 1396/11/25 ساعت 12:16

خودروهایی که استانداردهای لازم پاس نخواهند کرد، شامل پراید، وانت پراید، تیبا، سمند، پژو ۴۰۵، پژو پارس، وانت آریسان، وانت زامیاد و وانت مزدا است.

 قرار است اگر خودروسازها استانداردهای لازم را رعایت نکنند، تولید محصولات مشکل دار متوقف شود. چند وقتی می شود که سازمان استاندارد در این باره هشدار می دهد و  مسئولان وزارت صنعت هم پیگیر آن هستند. به این ترتیب هم استانداردهای اجباری این صنعت از 55 مورد به 85 مورد افزایش یافت.

دی ماه امسال انجمن خودروسازان ایران به ایدرو نامه نوشت که خودروهای پرتیراژ استانداردهای جدید را پاس نمی‌کنند. تا جایی که احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان اینکه مهلت خودروسازان برای اجرای کامل استانداردهای جدید ابتدای دی ماه ۱۳۹۸ است گفت که عمده خودروهای پرتیراژ فعلی استانداردهای جدید که از ابتدای دی ماه ۱۳۹۷ اجرای آزمایشی آنها آغاز می‌شود را پاس نخواهند کرد.

به گفته نعمت بخش با اجرای این استانداردها تولید حدود ۲۵ مدل خودرو که امکان ارتقاء به استانداردهای جدید را نداشتند ممنوع شد. البته بیشتر این خودروها پیش از این از خطوط تولید حذف شده و در برنامه تولید خودروسازان قرار نداشتند.

اجرای ۲۲ استاندارد جدید از ابتدای دی ماه سال‌ آینده آغاز شد البته طبق مصوبه شورای سیاست‌گذاری خودرو، خودروسازان داخلی تا ابتدای دی ماه ۱۳۹۸ مهلت دارند این استانداردها را اجرایی کنند. اما نعمت بخش می گوید خودروهایی که این استانداردها را نخواهند داشت، شامل پراید، وانت پراید، تیبا، سمند، پژو ۴۰۵، پژو پارس، وانت آریسان، وانت زامیاد و وانت مزدا هستند.

اما اگر قرار است این خودروها از رده خارج شوند، باید برای جایگزین کردن آنها هم چاره ای اندیشید. به هرحال پراید همچنان پرتیراژترین خودرو است. با این که دیگر ماجرای ایمنی پراید تبدیل به طنز شده است، اما هنوز هم افراد زیادی پراید می خرند. چرا که با میزان قدرت خرید مردم، احتمالا پراید برای نرم سطح درآمدی ایران، رقم مناسب تری نسبت به سایر خودروها را به نظر می رسد. نعمت بخش هم گفته است تیراژ تولید خودروهای یاد شده حدود ۸۰۰ هزار دستگاه است که از رده خارج شدن یکباره آنها شوک بزرگی به بازار خودرو وارد خواهد کرد و مصرف‌کنندگان دیگر به خودروهایی با قیمت های پایین‌تر دسترسی نخواهند داشت.

طبق آمارجهانی، ایران سال 2016، یک میلیون و 74 هزار دستگاه خودرو تولید کرده است که اگر این 800 هزار دستگاه از آن کم می شود، تنها 274 هزار دستگاه باقی می ماند. البته ماجرای کم شدن این تیراژ تنها مصرف کننده که جایگزینی در رنج قیمتی مناسب ندارد را شامل نمی شود، بلکه تعداد زیادی از شرکت های قطعه‌سازی هم که هم‌اکنون قطعات خودروهای یاد شده را تولید می‌کنند با معضل متوقف شدن خطوط تولید و عواقب بعدی روبرو خواهد شد.

علاوه بر طرح استانداردهای ۸۵‌گانه خودرویی، سازمان استاندارد طرح استاندارد مصرف سوخت خودروها را هم پیگیری می کند. امروز پیمان پیرایش، مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران با اعلام خبر اجرای فاز دوم تطابق استاندارد مصرف سوخت خودروها، از احتمال توقف خط تولید ۱۰ خودرو از ابتدای تیرماه سال آینده خبر داد. به گفته او، خودروسازان تا ابتدای تیرماه سال آینده فرصت دارند تا مصرف سوخت خود را به حد استاندارد تعریف شده برسانند و هر خودرویی که نتواند این استاندارد را پاس کند، قطعا با توقف خط تولید مواجه می‌شود.

فاز اول استاندارد مصرف سوخت خودروها از ابتدای دی‌ماه سال ۱۳۹۴ اجرایی شد هرچند که این استاندارد در گذشته نیز جزو استانداردهای اجباری بوده است. فاز دوم این طرح باید از ابتدای دی‌ماه سال ۱۳۹۶ آغاز می شد که با تصویب کارگروه مصرف سوخت شش‌ماه به خودروسازان فرصت داده شد و این مسئله به ابتدای تیرماه سال ۱۳۹۷ موکول شد. فاز سوم اجرای استاندارد جدید مصرف سوخت هم از ابتدای دی‌ماه سال ۱۳۹۸ آغاز می‌شود که معیار آن مشابه معیارهای فعلی اتحادیه اروپاست. اما براساس صحبت های مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران به احتمال بسیار زیاد تا ابتدای تیرماه سال آینده به دلیل عدم مطابقت مصرف سوخت خودروها با استانداردهای مربوطه خط تولید برخی خودروها متوقف خواهد شد و در حال حاضر ۲۰ مدل خودرو نمی‌توانند این استانداردها را رعایت کنند.


 عضو کانال اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در تلگرام شوید

[صفحه چاپ]


ثبت نظر شما:

نام
پست الکترونیکی
تلفن
نظر