در پنجمین نشست کمیسیون گردشگری اتاق تهران مطرح شد

بررسی سازوکار همکاری بخش خصوصی و نیروی انتظامی برای ارتقای خدمات گردشگری

تاريخ 1396/11/07 ساعت 09:53

اعضای کمیسیون گردشگری اتاق تهران که بنا دارند، از طریق هم‌اندیشی با بخش‌های مرتبط با صنعت گردشگری، موانع توسعه این صنعت در کشور را به حداقل برسانند، در پنجمین نشست خود از مسئولان نیروی انتظامی در حوزه‌های مختلف اعم از معاونت اجتماعی تا پلیس مهاجرت و گذرنامه برای حضور در این کمیسیون دعوت کردند. در این جلسه، فعالان صنعت گردشگری به طرح مشکلات و دغدغه‌های خود پرداختند و خواستار تغییر نگرش پلیس نسبت به گردشگران شدند.

درابتدای این نشست، محسن مهرعلیزاده که ریاست کمیسیون گردشگری اتاق تهران را برعهده دارد، با اشاره به برنامه این کمیسیون برای ارتباط با نهادهایی همچون گمرکات، شهرداری‌ها و پلیس که با گردشگران سرو کار دارند، گفت: در اسناد بالادستی نسبت به افزایش تعداد گردشگران هدفگذاری شده است و در این هدفگذاری‌ها تکلیف شده است که حدود 40 درصد اقتصاد کشور به سوی صنعت گردشگری سوق پیدا کند. افزایش تعداد گردشگران هم از لحاظ فرهنگی و هم از حیث افزایش درآمد و اشتغال بسیار حائز است.

 او گفت: گردشگرانی که وارد کشور ‌می‌شوند از بدو ورود با نهادهای مختلفی مواجه ‌می‌شوند، از تحویل گذرنامه و دریافت چمدان تا انتخاب تاکسی و تامین امنیت این گردشگر تا زمان ترک کشور. در این مراحل، پلیس نقش پررنگی دارد و بر همین اساس ما از طریق نامه نگاری با فرماندهان بخش‌های مختلف از آنان درخواست کرده‌ایم که برای هم‌اندیشی و هم‌فکری، شنیدن نظرات فعالان بخش خصوصی و ارایه نظرات و تجربیات گرانقیمت خود در کمیسیون گردشگری حضور پیدا کنند.

 

ضرورت تسهیل ورود و خروج گردشگران

در ادامه نشست سیدفرخ میرشاهزاده، کارشناس کمیسیون گردشگری اتاق تهران با اشاره به ضرورت تعامل متولیان صنعت گردشگری و متولیان ایمنی و امنیت در راستای ارتقاء کیفیت خدمات گردشگری در سطح کشور گفت: نیروی انتظامی باید به عنوان تسهیل‌گر، حمایت‌کننده و ناظر در صنعت گردشگری نقش‌آفرینی کند.

او سپس به شاخص‌ترین انتظارات از نیروی انتظامی در صنعت گرشگری پرداخت و افزود: تسهیل و روان‌سازی امور مربوط به ورود و خروج گردشگران و به‌سازی ارتباطات با میهمانان ورودی به کشور، تلطیف در برخورد با مسافران و اجتناب از برخورد امنیتی با گردشگران ، به‌سازی و روان‌سازی امور ترافیکی در ارتباط با خودروهای توریستی و تعامل موثر در خصوص نظام ترافیکی، ایفای نقش به عنوان راهنما و هدایتگر گردشگران و تعامل و همگرایی با متولیان ارائه خدمات و شفاف‌سازی همه‌جانبه انتظارات و تفهیم بایدها و نباید‌ها از جمله این انتظارات است.

میرشاهزاده در ادامه پیشنهاداتی در رابطه با بهبود عملکرد نیروی انتظامی در حوزه گردشگری نیز ارائه کرد که «اصلاح بینش نقش‌آفرینی امنیتی صرف و پرهیز از منش حاکمیتی در ارتباط با گردشگران»، «ایجاد ساختار مستقل و متناسب جهت امور گردشگری و آموزش و ارتقای توانمندی و بینش عمومی در این حوزه»،«همسویی و تعامل مستمر با متولیان اجرائی و ارائه‌کنندگان خدمات در این حوزه با هدف شناسایی چالش‌ها»، «شفاف‌سازی قواعد، ضوابط و مقررات الزام‌آور برای متولیان و گردشگران»، «همگن‌سازی بین بخشی و پرهیز از برخورد جزیره‌ای و تک‌بعدی با امور مرتبط با گردشگری» و «رفع و تعدیل موانع و ضوابط متعارض و متضاد با تفکر توسعه گردشگرپذیری» از جمله این پیشنهادات است.

در ادامه، این نشست، برخی از فعالان صنعت گردشگری نیز به بیان برخی مسایل خود و گردشگران در مواجهه با نیروی انتظامی پرداختند.

 

توجه به امنیت گردشگران

اکبر غمخوار، عضو هیات مدیره جامعه تورگردانان ایران نسبت به برخی بی نظمی‌ها در گیت‌های ورودی فرودگاه امام خمینی انتقاد کرد و گفت: برخورد پلیس مهاجرت با گردشگران در فرودگاه بسیار مهم است. ما پیش از این، پیشنهادی را مطرح کرده بودیم که جامعه تورگردانان حاضر است به طور رایگان، افرادی که پلیس مهاجرت معرفی ‌می‌کند را برای آموزش نحوه برخورد با گردشگران به سه کشور گردشگرپذیر اعزام کند و اکنون بار دیگر این پیشنهاد را مطرح ‌می‌کنیم.

او با اشاره به شکل‌گیری باند‌هایی که در جوار هتل‌ها و سایت‌های گردشگری اقدام به سرقت اموال گردشگران ‌می‌کنند، خواستار توجه پلیس به امنیت توریست‌ها در این مراکز شد. غمخوار ادامه داد: در مرزهای مشترک با کشورهایی نظیر آذربایجان و عراق با دلالانی مواجه هستیم که اقدام به سوءاستفاده از گردشگران ‌می‌کنند. همچنین سایت‌هایی به صورت غیرقانونی اقدام به جذب گردشگر و برگزاری تورهای خارجی ‌می‌کنند که لازم است نیروی انتظامی اقدام به شناسایی این افراد کرده و با آنان برخورد کند.

او همچنین گفت: آژانس‌های صاحب‌مجوز اقدام به دریافت کد ناجا برای تورهای ورودی ‌می‌کنند که این به تامین امنیت تورها بسیار کمک ‌می‌کند، اما گروه‌هایی که به صورت متفرقه وارد کشور ‌می‌شوند، از چنین مزیتی برخوردار نیستند و لازم است ورود همه تورها منوط به دریافت این کد شود.

 این فعال صنعت گردشگری از اعمال سلیقه در مورد ضوابط اماکن اقامتی در شهرهای مختلف سخن گفت و خواستار ایجاد وحدت رویه در اعمال ضوابط مربوطه شد. ایجاد سهولت در تردد خودروهای مربوط به گردشگران و ایجاد پارکینگ‌هایی برای این خودرو‌ها در جوار سایت‌های گردشگری از دیگر خواسته‌های اکبر غمخوار بود. او همچنین گفت: در ایران بیش از سایر کشورهای گردشگرپذیر امنیت وجود دارد اما گردشگران با عدم احساس امنیت مواجه هستند.

 

فقدان فرهنگ گردشگرپذیری

علیرضا خائف، نایب رییس کمیسیون گردشگری اتاق تهران، مشکلات موجود در صنعت گردشگری را ناشی از عدم آگاهی در مورد اهمیت جذب گردشگر دانست و گفت: پیش‌بینی شده است که تا سال 1404 حدود 70 الی 80 درصد مشاغل از بین ‌می‌رود و مشاغل معطوف به گردشگری جایگزین مناسبی برای مشاغل از دست رفته خواهد بود. درحالی که به نظر ‌می‌رسد دولت به اهمیت ‌سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری پی نبرده است یا نمی‌خواهد در این زمینه ‌سرمایه‌گذاری کند. در این شرایط بخش خصوصی باید برای تحرک‌بخشی به این صنعت به دولت فشار بیاورد.

 او افزود: یکی از اصلی‌ترین مراکز جذب گردشگر در کشور تانزانیا، کوه کلیمانجارو است و دولت توانسته است از محل جذب گردشگر به این منطقه، یک میلیون شغل ایجاد کند. اما با وجود این تعداد کوه در ایران به عنوان جاذبه گردشگری، چه تعداد فرصت شغلی ایجاد شده است؟

 

تعیین مسیرهای گردشگری

رقیه حاتمی‌پور، یکی دیگر از فعالان صنعت گردشگری با بیان اینکه گیت‌های ورودی فرودگاه به عنوان ویترین کشور محسوب ‌می‌شود، افزود: رفتار برخی از پرسنل مستقر در این گیت‌ها به گونه‌ای است که به چهره کشور نزد گردشگران خدشه وارد ‌می‌کند.

او ضمن بیان این درخواست مبنی بر ساماندهی گیت‌های ورودی در فرودگاه، این پیشنهاد را نیز مطرح کرد که پلیس راهنمایی و رانندگی مسیرهایی را برای تردد تورها برای بازدید از سایت‌های گردشگری تعیین کند.

ناصر عندلیب، رییس مرکز آموزش اتاق تهران، نیز با تاکید بر اینکه نیروی انسانی برای تبدیل شدن به سرمایه انسانی، نیازمند آموزش است، گفت: مرکز آموزش اتاق تهران ‌می‌تواند دوره‌های آموزشی کاربردی را برای پرسنل مرتبط با گردشگران در نیروی انتظامی طراحی و اجرا کند.

محمود بنکدارنیا نیز از ضرورت اصلاح نگرش‌های منفی به گردشگران سخن گفت و اینکه نهادهای زیرمجموعه پلیس قوانین را اجرا نمی‌کنند.

پس از بیان این دیدگاه‌ها، نمایندگان بخش‌های مختلف نیروی انتظامی که در این نشست حضور یافته بودند نیز نظرات خود را اعلام کردند.

 

پیشنهاد انعقاد تفاهمنامه همکاری

اکبر رشیدی که به نمایندگی از معاونت ناجا در این نشست حاضر شده بود، پیشنهاد انعقاد یک تفاهمنامه با اتاق تهران به منظور همکاری برای رفع مشکلات مطرح شده ارائه کرد که با استقبال حاضران رو به رو شد.

سرهنگ بهرام محمودی، از پلیس پیشگیری نیز بر این عقیده بود که مساله عدم احساس امنیت با فرهنگ‌سازی برطرف ‌می‌شود. او همچنین گفت: به واسطه ضوابطی که ستاد کل نیروهای مسلح وضع کرده است، امکان ایجاد تشکیلات جدید برای تامین امنیت گردشگران وجود ندارد اما ‌می‌توان این امور را به شرکت‌های حفاظتی واگذار کرد.

 او همچنین گفت: پلیس مجری قانون است. ممکن است امروز اعلام کنند، برگزاری کنسرت آزاد است و فردا آن را ممنوع اعلام کنند و در اینجا نیروی انتظامی تنها اجرای این دستورات را برعهده دارد.

 سرهنگ محمودی با استقبال از پیشنهاد ناصر عندلیب، مدیر مرکز آموزش اتاق تهران، گفت: مرکز آموزش اتاق تهران ‌می‌تواند به افرادی از نیروی انتظامی آموزش دهد و این افراد به عنوان مربی آموزش سایر پرسنل در شهرها را برعهده بگیرند.

سرگرد داود محمدی نیز که از پلیس مهاجرت وگذرنامه در این جلسه حضور یافت، بر این باور بود که ریشه مشکلات صنعت گردشگری را باید در جای دیگری جست‌وجو کرد. او سپس به مشکلاتی که ورود گردشگران انفرادی در کشور ایجاد ‌می‌کنند پرداخت و ابراز امیدواری کرد که گردشگری کشور به سوی گردشگری گروهی سوق پیدا کند.

در پایان این نشست، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق تهران بار دیگر به ضرورت توجه به صنعت گردشگری اشاره کرد و اینکه، درآمد این بخش ‌می‌تواند به جبران بخشی از کسری بودجه دولت کمک کند. محسن مهرعلیزاده پیشنهاد تشکیل کارگروهی مشترک متشکل از تعدادی از اعضای کمیسیون و نمانیدگان بخش‌های مختلف نیروی انتظامی را مطرح کرد که این کارگروه در مورد طراحی برنامه آموزشی، اصلاح آیین‌نامه‌ها و طراحی تفاهم‌نامه همکاری تصمیم‌گیری کند.


 عضو کانال اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در تلگرام شوید

[صفحه چاپ]


ثبت نظر شما:

نام
پست الکترونیکی
تلفن
نظر