نگاهی به زندگی نازنین دانشور که با استارت‌آپ خود تحولی در فروش ایجاد کرد

دختر «تخفیف»فروش

تاريخ 1396/10/05 ساعت 10:18

نازنین دانشور سال 1390 به ایران بازگشت و با کمک خواهرش دفتری 40متری اجاره کرد و کار را کلید زد.

منبع:آینده نگر

‏«اگر قرار است 1 تا 10 را بشماریم فقط یک تا 5 رو نشماریم و مابقی رو به روز دیگری موکول ‏کنیم؛ باید سعی کنیم شمارش 1 تا 10 را تمام کنیم تا بعد عددهای دیگری را شروع کنیم؛ هرچقدر ما مسئولیت ‏بیشتری داشته باشیم وجود و ذهن خودمان ساخته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و به این شکل پله‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی موفقیت را بهتر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانیم ‏طی کنیم.» اینها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جملات زن کارآفرین جوانی است که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گوید پیش از اینکه در انتظار پاداش مادی یا ‏معنوی باشیم باید ببینیم چه تعهدی نسبت به جامعه و خودمان داریم و چقدر حس مسئولیت‌پذیری داریم.‏

نازنین دانشور، متولد 1362 در تهران، بنیان‌گذار سایت «تخفیفان»، بزرگ‌ترین سایت تخفیف گروهی ‏فارسی است. او فرزند بزرگ خانواده (یک خواهر کوچک‌تر دارد که مدیر فروش تخفیفان است) است و ‏پدرش در طول دوران کاری مدیریت نیروگاه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی مختلفی را برعهده داشته و در نهایت در نیروگاه برق شهید ‏رجایی کار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کرده که بازنشسته شده است. دانشور در دبیرستان ریاضی خواند و لیسانس مهندسی نرم‌افزار و فوق ‏لیسانس ‏آی‌تی‌‌ را از دانشگاه امیرکبیر گرفت و هم‌زمان با دوران دانشجویی کار را شروع ‏کرد. او در یکی از مصاحبه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یش گفته پدرش همیشه علاقه داشته است تا او فردی کاری باشد. «زندگی ‏مرفهی داشتیم اما پدرم همیشه دوست داشت من آدم کاری‌ای باشم و دستم توی جیب خودم باشد و این باعث شد ‏که در زندگی مرحله‌ به‌ مرحله پیشرفت کنم.»‏

دانشور معتقد است موفقیت یک‌شبه به دست نمی‌آید و ممکن است برای رسیدن به آن چندین و چندبار ‏شکست بخورید اما مهم این است که هروقت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهید کاری را انجام دهید آگاهانه سراغ آن بروید و خوب ‏تحقیق کنید. او سال 1386 لیسانسش را گرفت و با توجه به پیشنهاد کاری که در انگلستان به او ‏شد، به این کشور سفر کرد اما مدت زیادی در پایتخت این کشور یعنی لندن نماند و بعد از یکی از سفرهایش به ایران، تصمیم گرفت ‏همین‌جا بماند. «آن زمان که من از ایران رفتم چیزی آن‌چنانی در حوزه کسب و کارهای نوین وجود نداشت، حتی رشته‌ای ‏به نام کارآفرینی نبود و در حوزه تجارت الکترونیک هم شاید دو، سه‌تا سایت بیشتر وجود نداشت که سعی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏کردند فعالیت‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یی را شروع کنند و درگاه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یی را راه‌اندازی کنند. من هم که از دانشگاه تازه بیرون آمده بودم تصورم این بود که باید بروم و در ‏شرکتی مشغول به کار شوم. ولی خب وقتی از ایران رفتم با دنیای جدیدی از کسب و کارها روبه‌رو شدم. ‏دیدم که اصلا ایده‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یشان از کجا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آید، چطوری سرمایه‌گذار جذب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، پروژه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یشان را ارائه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند و در ‏نهایت هم کار را شروع می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و تلاش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند تا به شرکت بزرگی تبدیل شوند؛ چیزهایی که از دیدن آنها بسیار یاد گرفتم و تلاش کردم آنها را بعدا در کارهایم پیاده کنم.»

به گفته او، آن زمان در ایران کسی خیلی با کلمه استارت‌آپ و کسب و کارهای اینترنتی آشنا نبود ولی ‏نازنین دانشور تصمیم گرفته بود که یک کار نو را در ایران شروع کند و در این راه از کسب و کارهایی نوینی که در خارج از کشور ‏دیده بود الگوبرداری کرد و اولین سوپرمارکت اینترنتی ایران را به نام «میدانک» در خانه راه‌اندازی کرد، تجربه‌ای که هم ‏موفق بود و هم در آن شکست خورد. او و خواهرش با گذشت چند روز از راه‌اندازی این سوپرمارکت ‏اینترنتی با چندهزار سفارش مواجه شدند که به دلیل نبود امکانات پاسخ‌گویی مجبور به رد آنها شدند و در ‏نهایت بعد از اینکه دیدند توان لازم برای اداره شرایط و پاسخ‌گویی به سفارش‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ را ندارند، سوپرمارکت اینترنتی‌شان را تعطیل کردند. با تعطیلی میدانک، ‏دانشور چند شغل دیگر را هم انتخاب کرد ولی در نهایت در هیچ‌کدام نتوانست موفقیت و رضایت قلبی به دست بیاورد، تا اینکه با پیشنهاد کاریِ جدیدی برای طراحی وب در یک شرکت آلمانی (در برلین) روبه‌رو ‏شد و با توصیه پدر راهی این کشور شد. البته خودش در گفت‌وگو با یک نشریه آلمانی گفته پیش از سفرش، نسبت به آلمان و ساکنان این کشور ‏دید چندان خوبی نداشته و تصور می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کرده آنها افرادی خشک و بی‌روح هستند. ولی با وجود همه این ‏تصورات در نهایت این سفر مسیر زندگی دانشور را تغییر داد. او در گفت‌وگویی با یک رسانه آلمانی گفته: «‏ایده راه‌اندازی تخفیفان در آلمان و زمانی که در شرکت ‏Groupon‏ به عنوان یک برنامه‌نویس و پشتیبان کار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کردم به ذهنم رسید. این شرکت که در کشورهای مختلفی شعبه دارد کاری مشابه تخفیفان انجام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. من وقتی به این شرکت رفتم تا مدت‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در تعجب بودم و برایم جالب بود که چگونه این شرکت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند برای فعالیت‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی مختلف ورزشی، رفتن به رستوران‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، و... از شرکت‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی مختلف تخفیف بگیرد و همیشه دوست داشتم بدانم که هزینه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی خودش را چگونه تامین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و به ما حقوق و دستمزد پرداخت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. سؤالاتی که کم‌کم با آشنایی با شرکت و دوستی با کارمندان بخش‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی مختلف توانستم پاسخ‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی آنها را پیدا کنم. فکر کنم آن زمان سال‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی 1389 و 1390 بود که یک بار برای عید نوروز به ایران سفر کردم و از خانواده و آشنایان درباره تبلیغات و گرفتن تخفیف‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یی در ایران سؤال کردم و بعد هم شروع کردم به صحبت کردن با صاحبان کسب و کارها و وقتی دیدم که جای این ایده در ایران خالی است تصمیم گرفتم به ایران بازگردم و سایت تخفیفان را راه‌اندازی کنم.»

البته اولین سفارش‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و قدم‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پیش از برگشت نازنین دانشور به ایران و توسط خواهر او و پدرش برداشته شد. خودش در مصاحبه‌ای در این‌باره گفته: «اولین مذاکره زمانی انجام شد که من در ایران نبودم. یک روز خواهر و پدرم به ‏رستوران رفته بودند. پدرم مدیر رستوران را صدا کرده بود و توضیح داده بود که ما چنین کاری ‏انجام می‌دهیم و شما تخفیفی در نظر بگیرید تا ما مشتریانی به رستوران شما بفرستیم. آن مدیر هم استقبال ‏می‌کند و بدون هیچ قراردادی همکاری آغاز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. سپس از آرایشگاهی که مادرم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رفت و عینک‌‌فروشی‌ای ‏که پدرم عینک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خرید و... تخفیف‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یی گرفتیم و فعالیت آغاز شد. بعد قراردادهایی تنظیم کردیم و کار جدی‌‌تر شد. خیلی موارد را ‏خودمان هم بلد نبودیم ولی با سعی و خطای زیاد کارها را پیش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بردیم. ما سعی کردیم در هر زمینه با برندها و نام‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی آشنا برای همه همکاری کنیم.»‎

نازنین دانشور سال 1390 به ایران بازگشت و با کمک خواهرش دفتری 40متری اجاره کرد و کار را کلید زد. «هم‌زمان با برگشتنم از آلمان خواهرم هم از شرکتی که در آن کار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کرد، استعفا داد و با هم کار را شروع کردیم. ما همه کارها را خودمان انجام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دادیم، سایت را راه‌اندازی کردیم، با شرکت‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای گرفتن تخفیف قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاشتیم، تلفن‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ را جواب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دادیم، قرارداد امضا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کردیم و... تا اینکه کم‌کم تخفیفان جان گرفت و فکر کنم 4، 5 ماهی گذشته بود که یک نفر را استخدام کردیم و کار به مرور زمان توسعه پیدا کرد.»

نازنین دانشور در گفت‌وگویی که با یکی از رسانه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی آلمانی داشته، گفته در ابتدای کار به عنوان یک زن کار کردن برایش خیلی سخت بوده است زیرا شرکت‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حاضر به پذیرش او به عنوان یک مدیر نبوده‌اند و او در مذاکرات با شرکت‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پدرش را به عنوان مدیر معرفی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کرده است تا اینکه بعد از مدتی شرکت‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی مختلف به توانایی‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی او پی بردند و متوجه شدند که او موسس و بنیان‌گذار سایت تخفیفان است و به کمک خواهرش این مجموعه را راه‌اندازی کرده است. مجموعه‌ای که حالا با گذشت حدود 6 سال از شروع کار بیش از 100 نفر در آن مشغول به فعالیت هستند و هر هفته به گفته خودش بیش از 4 تا 5 هزار کوپن تخفیف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فروشد و سفارش ثبت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. در حال حاضر تخفیفان در 7 شهر بزرگ کشور فعالیت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و بیش از یک میلیون مشترک دارد.

در شرکت تخفیفان همه کارکنان نازنین دانشور را بیشتر با سه خصوصیت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شناسند: سختکوش، سختگیر و جدی در کار، و البته صمیمی با کارکنان. او هر روز فعالیتش را از صبح زود شروع می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و معمولا اولین کاری که انجام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد نگاه کردن به پنل کلی سایت است. بعد از آن ایمیل‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یش را چک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند تا ببیند پیام مهم و فوری برایش آمده یا نه. پس از آن وضعیت تیم فنی شرکت را بررسی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و در نهایت اگر لازم باشد با مدیران و سرپرستان بخش‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی شرکت جلسه‌ای 10 تا 15 دقیقه‌ای تشکیل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد تا در جریان روند کار قرار گیرد و اگر مشکلی وجود دارد، آن را برطرف کند. با اتمام این کارها برنامه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی خودش را دسته‌بندی و اولویت‌سنجی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و مشغول آنها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. نازنین دانشور معتقد است راز موفقیت شرکت‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی فروش اینترنتی صرفا در داشتن دانش فنی لازم نیست بلکه نقطه قوت این کار ‏آشنایی کامل با نوع و مدل این کسب‌ و ‌کار است. «اگر مشکل صرفا راه‌اندازی یک سایت باشد که هرکسی ‏می‌تواند با پرداخت مبلغی به یک شرکت، سایتی را طراحی و راه‌اندازی کند. اما درک درست ‏ساختار کسب و کار از مباحث فنی بسیار مهم‌تر است. به اعتقاد من بحث فنی کار شاید ۱۰ درصد موضوع ‏باشد و ۹۰ درصد باقی‌مانده عملیات لازم برای رشد کسب ‌و ‌کار است.»

نازنین دانشور می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گوید: «من در خارج از ایران موقعیتی نسبتا خوب و شغل پایداری داشتم و وقتی برگشتم همه به من ‏می‌‌گفتند که چرا به ایران آمدم و در آلمان نماندم. دلیلش حس خاصی بود که به من می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گفت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان در ایران کار خوبی ارائه ‏کرد و نمی‌‌خواستم تا آخر عمر خودم را ملامت کنم که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شد در ایران کسب ‌و ‌کار موفقی راه‌اندازی کرد و من ‏این کار را نکردم. الان از موقعیت خودم و بچه‌‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی تیم راضی هستم و اینجا در شرکت مانند یک خانواده هستیم.»

تخفیفان چگونه کار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند؟

نازنین دانشور چون در آلمان در سایتی مشابه تخفیفان کار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کرد و مسئولیتش نوشتن ‏پروژه‌های تجارت الکترونیک بود، بخش فنی راه‌اندازی سایت تخفیفان را خودش انجام داد. او نام این سایت را «تخفیفان» گذاشت که از دو کلمه «تخفیف» که برای ایرانی‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کلمه‌ای بسیار آشنا است و «آن» (on) به معنی فعال و روشن در انگلیسی، استفاده کرد. ‏در سایت تخفیفان، فروشندگان محصولات و خدماتشان را با تخفیف ویژه سایت تخفیفان ارائه می‌دهند و مشتریان ‏می‌‌توانند کوپن تخفیف مورد نظرشان را تهیه و سپس از فروشندگان، محصولات را با تخفیف ویژه ‏دریافت کنند. این سیستم برای کاربران کاملا رایگان است. این سایت در واقع یک سیستم تبلیغات است. شرکای ‏تجاری تخفیفان محصولات و خدماتشان را با درصد تخفیف قابل‌توجهی ارائه می‌دهند و از طرف دیگر ‏مشتریان کوپن تخفیف خریداری می‌کنند. این کار باعث می‌شود تخفیفان برای شرکای تجاری خود در یک بازه ‏زمانی کوتاه مشتریان زیادی فراهم کند. کاربران با عضو شدن در این سایت و وارد کردن آدرس ایمیل‌شان هر‏روز از سایت تخفیفان پیشنهادهای جدیدی دریافت می‌کنند. این سیستم هزینه اولیه‌ای برای شرکای تجاری ندارد، ‏بنابرین مورد استقبال قابل‌ توجهی قرار گرفته است و علاوه بر تخفیفان سایت‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یی مانند نت‌برگ هم در این زمینه بسیار فعال هستند. ‎


 عضو کانال اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در تلگرام شوید

[صفحه چاپ]


ثبت نظر شما:

نام
پست الکترونیکی
تلفن
نظر