هدف‌گذاری 3 هزار میلیون دلاری صادرات صنعت لوازم خانگی تا سال ۱۴۰۴

صنایع لوازم خانگی ایران جهانی می شود؟

تاريخ 1396/07/19 ساعت 15:08

بر اساس پیش‌بینی‌ها، سهم صادرات صنعت لوازم‌خانگی از کل صادرات صنعتی برای سال ۹۶، حدود نیم درصد و برای سال ۹۹، حدود 7 دهم درصد و برای سال ۱۴۰۴ حدود یک درصد است.

 بازارداخلی کشور با لوازم خانگی تولیدی کشور کره جنوبی پر شده است. البته در این میان، تولیدکنندگان داخلی سعی کرده اند عقب نمانند و به رشد و تولید خود ادامه دهند. مسئولان هم سعی می کنند به تولیدکنندگان داخلی یاری رساند. چند ماه پیش، واردات ۱۸ قلم لوازم خانگی منوط به فعالیت نمایندگی آنها در داخل کشور شد.

به این ترتیب در راستای اجرای ماده 4 قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان،‌ واردات بسیاری از کالاها تنها با اخذ نمایندگی از شرکت خارجی امکان‌پذیر شد، بر همین اساس فهرست 18قلمی کالاهای متعلق به گروه لوازم خانگی تنها به‌شرط فعالیت نمایندگی داخلی امکان ثبت سفارش خواهند داشت. در این فهرست کالاهایی همچون یخچال فریزر، ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی، تلویزیون، مانیتور و... به چشم می‌خورد.

حالا هم حمایت از تولید داخلی یک قدم فراتر رفته است. رضا رحمانی، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت می گوید پیش‌بینی صادرات ۱.۶ میلیارد دلاری لوازم‌خانگی تا سال ۹۹ وجود دارد.

به گفته او، هدف‌گذاری صادرات صنعت لوازم خانگی برای سال ۹۶ حدود ۶۰۰ میلیون دلار و برای سال ۹۹حدود ۱۶۰۰میلیون دلار و تا سال ۱۴۰۴حدود ۳ هزار میلیون دلار است.

به هرحال، صنعت لوازم‌خانگی ازجمله صنایع درآمدزای جهان است و با توجه به نیاز عمومی جامعه جهانی اهمیت ویژه‌ای دارد. به طوری که رحمانی تاکید می کند: سال ۲۰۱۳ ارزش تولیدات لوازم‌خانگی به ۴۳۱ میلیارد دلار رسید که انتظار می‌رود نرخ رشد واقعی سالیانه آن طی سال‌های ۲۰۲۰ – ۲۰۱۳ به حدود ۴.۸ درصد برسد. سهم قاره‌ها از گردش مالی این صنعت به ترتیب آسیا و اقیانوسیه ۵۴ درصد، اتحادیه اروپا ۱۸.۳ درصد و امریکای شمالی ۱۶.۵ درصد است.

اگر ایران می خواهد صادرات بیشتر لوازم خانگی داشته باشد و سهم بزرگترین از این بازار به دست آورد، حتما باید با غول های این صنعت در جهان از جمله whirlpool، bosoch، electrolux، گروه شرکت‌های  Haier، Areelik، لوازم‌خانگی Ge، miele، و لوازم‌خانگی LG و Samsung وارد رقابت شود.

بیش از نیم قرن است که ایران وارد صنعت لوازم خانگی شده است. کارآفرینانی از جمله، محمد تقی برخوردار، خلیل ارجمند، محسن آزمایش و ... کسانی بودند که صنعت لوازم خانگی را در ایران بنیان گذاشتند و الان تقریبا اثری از آنها دیده نمی شود. البته با نبود آنها، کار صنعت لوازم خانگی در ایران فراموش نشده است و کارآفرینان تازه وارد، میدان دار شده اند. احتمالا رحمانی هم با اتکا به این کارآفرینان تازه نفس گفته است که بر اساس چشم‌انداز توسعه صنعت لوازم‌خانگی ایران در افق سال ۱۴۰۴، حفظ جایگاه دوم منطقه و دستیابی به نام تجاری معتبر در جهان با تولید سالیانه ۱۶ میلیون دستگاه و صادرات 3 هزار میلیون دلاری در صنعت لوازم‌خانگی مدنظر قرارگرفته است.

او درباره اهداف کلی در صنعت لوازم‌خانگی ادامه داد: ایجاد حداقل یک نام و نشان و تجاری در سطح بین‌الملل، ارتقای سطح کیفیت و استاندارد محصولات در سطح جهانی همچنین رسیدن به مقیاس اقتصادی تولید، ارتقای سطح فناوری و دستیابی به فناوری‌های جدید روز دنیا، افزایش صادرات و توسعه اشتغال پایدار از اهداف کلی در صنعت لوازم‌خانگی است.

براساس صحبت های او، هدف‌گذاری برای تولید یخچال و فریزر تا پایان سال ۹۶ حدود ‌۲.۷ میلیون دستگاه و تا پایان سال ۹۹، حدود ۳.۲ میلیون دستگاه و برای سال ۱۴۰۴، حدود ۴ میلیون دستگاه است. همچنین هدف‌گذاری برای تولید ماشین لباس‌شویی تا پایان سال ۹۶، حدود ۲.۵ میلیون دستگاه و تا پایان سال ۹۹، حدود۳.۲ میلیون دستگاه  و تا سال ۱۴۰۴حدود ۴ میلیون دستگاه خواهد بود.

هدف‌گذاری برای تولید کولرآبی تا سال ۹۶حدود ۲.۴ میلیون دستگاه و تا پایان سال ۹۹، حدود  ۲.۷ میلیون دستگاه و تا سال ۱۴۰۴حدود ۳میلیون دستگاه است. همچنین هدف‌گذاری برای تولید اجاق‌گاز در سال ۹۶حدود  ۳.۵ میلیون دستگاه و تا پایان سال ۹۹ حدود ۴ میلیون دستگاه و برای سال ۱۴۰۴حدود ۵ میلیون دستگاه است.

او همچین اضافه کرد: بر اساس پیش‌بینی‌ها، سهم صادرات صنعت لوازم‌خانگی از کل صادرات صنعتی برای سال ۹۶، حدود نیم درصد و برای سال ۹۹، حدود 7 دهم درصد و برای سال ۱۴۰۴ حدود یک درصد است.


[صفحه چاپ]


ثبت نظر شما:

نام
پست الکترونیکی
تلفن
نظر