مدیرعامل ایدرو در گفت‌وگو با سایت خبری اتاق تهران مطرح کرد:

24 موافقت‌نامه و 10 قرارداد با سرمایه‌گذاران خارجی

تاريخ 1396/05/25 ساعت 14:58

24 موافقت‌نامه در یک سال و سه ماه گذشته بستیم و که 10 مورد از آن قرارداد شده است. من در حال حاضر منعی برای ماندن در ایدرو نمی‌بینیم و با آقای شریعتمداری هم رابطه طولانی دارم.

منصور معظمی

 

کارخانه‌هایی مثل ارج و آزمایش که از دهه چهل در ایران کار کردند وضعیت خوبی ندارند. سازمان گسترش و نوسازی صنایع براساس فلسفه وجودی‌اش می‌تواند به سراغ این کارخانه‌ها برود. چرا تاکنون چنین اقدامی انجام‌نشده است؟

نوسازی یکی از وظایف سازمان گسترش و نوسازی صنایع است اما این امر را باید براساس یک چارچوب قانونی در اختیار ایدرو قرار بدهند. کارخانه‌هایی که اسم بردید به بخش خصوصی تعلق دارند. این کارخانه‌ها صاحب دارند و صاحبان باید در مورد آن تصمیم بگیرند. بیش از 90درصد از صنعت متعلق به بخش خصوصی است. بخش خصوصی سهامدار است و ما به‌عنوان دولت نمی‌توانیم به سهامدار بخش خصوصی بگوییم که کارخانه‌ها را به ما بدهید  تا درست کنیم. سازمان گسترش باید تسهیلاتی را فراهم کند که بخشی از آن منابع مالی و بخش دیگر  تکنولوژی است تا این واحدهای صنعتی احیا شوند. به‌هرحال نوسازی توسط ایدرو در جریان است. دولت مواردی را به ما برای بازسازی و نوسازی واگذار کرده که انجام دادیم اما در این بخش کمتر فعالیت می‌کنیم.

در زمینه گسترش صنایع چه خط‌مشی را دنبال می‌کنید؟

فعلاً تمرکز ما بیشتر روی سرمایه‌گذاری هار خارجی است. ما برجام را فرصتی همیشگی نمی‌دانیم. به نظر من  هنر ما باید این باشد که حداکثر استفاده را از این فرصت فراهم‌شده بکنیم. ایدرو بیشتر روی مگا پروژه‌ها تمرکز و سرمایه‌گذاری کرده است. استقبال خوب بوده است و ما 24 موافقت‌نامه در یک سال و سه ماه گذشته بستیم و که 10 مورد از آن قرارداد شده است. نکته مهم اینکه ما در این قراردادها سهامدار عمده نیستیم. سهم ما از این قراردادها 20 درصد است.  مدیریت قراردادها  به‌طورکلی یا دست بخش خصوصی است یا خارجی. ایدرو دنبال شرکت داری و بنگاه‌داری نیست. ما فراهم‌کننده شرایط و تسهیلات برای بخش خصوصی و خارجی هستیم تا در کشور سرمایه‌گذاری کند.

یکی از مهم‌ترین قراردادهایی که به آن اشاره کردید قرارداد با خودروسازان خارجی است. در مورد بعضی مذاکرات خیلی خوب پیش نرفت. مثل فیات. مذاکره با فیات چرا به نتیجه نرسیده است؟

قرارداد یک رابطه دوطرفه است. شما می‌خواهید از من مصاحبه بگیرید و من اگر نخواهم شما نمی‌توانید کارتان را انجام دهید. بحث فیات هم این است. یک دلیل خواست ماست یک دلیل دیگر خواست آن‌هاست و البته تطابق شرایط طرفین. فیاتی‌ها نقطه نظراتی دارند که با شرایط کشور ما متفاوت است. بالاخره تا امروز نتوانستیم به توافق برسیم. توافق با رنو ده ماه طول کشید. چرا؟ برای اینکه فاصله‌ها را کم کنیم و نقطه نظرات را به هم نزدیک کنیم. من همین‌جا می‌گویم، ما هیچ محدودیتی برای شرکت‌های صاحب برند در صنعت خودرو برای حضور در ایران به‌منظور سرمایه‌گذاری نداریم اما یک نکته وجود دارد. ما یک محدودیت جدی برای شرکت‌هایی که بخواهند فقط صادرکننده محصول به ایران باشند در نظر می‌گیریم. ما درهای کشور را برای فقط واردات شرکت‌های خارجی باز نمی‌کنیم.

در دولت دوازدهم رئیس ایدرو می‌مانید؟

این مسئله به دو نکته بستگی دارد. یک نظر آقای شریعتمداری و دوم نظر خودم. من در حال حاضر منعی نمی‌بینیم و با آقای شریعتمداری هم رابطه طولانی دارم.


[صفحه چاپ]


ثبت نظر شما:

نام
پست الکترونیکی
تلفن
نظر