وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در اتاق تهران اعلام کرد

حمایت تشکل ها و شرکت های استارت آپی از وزیر پیشنهادی ارتباطات

تاريخ 1396/05/22 ساعت 13:49

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات: دولت در برنامه‌ انتخاباتی به مردم قول داده که سالانه ۹۰۰ هزار شغل ایجاد کند و در برنامه ششم تعهد کرده که ۱۰۰ هزار شغل از این رقم در حوزه فناوری اطلاعات خواهد بود.

 محمد جواد آذری جهرمی جوان ترین وزیر پیشنهادی کابینه دوازدهم به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آمده بود تا از برنامه های آینده اش در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بگویید و درجریان خواسته های فعالان بخش خصوصی و تشکل های حوزه های مختلف فناوری اطلاعات و استارت آپ های کشور قرار بگیرد. جسله ای که با استقبال بسیار زیاد تشکل ها و فعالان اصلی این حوزه رو به رو شد و در آن افرادی همچون مدیرعامل دی جی کالا، مدیرعامل اسنپ، مدیرعامل سایت کافه بازار و دیوار، مسئولان انجمن تولیدکنندگان نرم افزار، رئیس اتحادیه صنایع لوح های فشرده ایران و... حضور داشتند و جمعی از آن ها نیز مشکلاتشان را مطرح کردند.

در ابتدای این جلسه مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران با خوش آمدگویی به وزیر پیشنهادی گفت:« مهم ترین ویژگی آقای مهندس جهرمی در کابینه پیشنهادی دولت جوان بودن ایشان است.

رئیس اتاق تهران در ادامه به انتظارات از وزیر پیشنهادی اشاره ای داشت و گفت:« انتظار داریم که آقای مهندس جهرمی بحث ارتباطات را پیش از پیش گسترش دهند؛ در برنامه هایشان هم یکی از نکات اصلی و اساسی افزایش پهنای باند بود. امروز تمام کسب و کارهای ما و توسعه آن ها ارتباط مستقیمی با بحث زیربنای مخابرات و ارتباطات به عنوان مهم ترین زیرساختی که باید مد نظر قرار بگیرد، دارد. امیدواریم با روحیه ای که در آقای مهندس جهرمی وجود دارد و تلاشی که خواهند کرد و سابقه ای که دارند، در این بخش موفق باشند.»

عدم شناخت دولت از فضای استارت آپ ها، اصلی ترین مشکل

در جریان نشست وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نمایندگان تشکل ها اصلی ترین خواسته ها و مشکلات فعالان این بخش را مطرح کردند. محمدرضا طلایی رئیس فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران ضمن آرزوی موفقیت برای  آذری جهرمی گفت: متأسفانه اتاق بازرگانی به‌عنوان میعادگاه تجربه تجاری و سرمایه در سال‌های گذشته مورد غفلت قرارگرفته است. امیدواریم  در جریان تقویت تعامل با بخش خصوصی از این اندوخته به بهترین شکل ممکن استفاده شود. فعالان اقتصادی می‌توانند به رشد و توسعه فضای آی سی تی در کشور کمک کنند و وزارت ارتباطات نقش مؤثری در معرفی این موتور محرکه در اقتصاد کشورهای پیشرفته جهان در ایران ایفا می‌کند.

طلایی گفت: در زمینه کپی‌رایت مشکلات متعددی داریم. اگر حل مشکل کپی‌رایت در برنامه وزارت ارتباطات قرار بگیرد، زیرساختی که در سال‌های گذشته برای تولید محتوا فراهم‌شده افزایش پیدا می‌کند.

طلایی با اشاره به اینکه نقشه بلندمدتی برای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور تدوین‌نشده است گفت: در برنامه راهبردی شما به ترانزیت ترافیک اشاره‌شده درحالی‌که در گمرک کشور و سازمان امور مالیاتی هیچ برنامه‌ای برای حمایت از ترانزیت وجود ندارد.

200 تا 300 میلیون دلار ارزش صادرات نرم‌افزار کشور است اما موانع و مشکلات مربوط به گمرک  و سازمان امور مالیاتی نسبت به اخذ مالیات از صادرات نرم‌افزار مانع ارائه اسناد و مدارک است. صادرات یک میلیارد دلاری نرم‌افزار دور از ذهن نیست اما باید زیرساخت‌های اقتصادی دیجیتال را فراهم کرد و به فعالان اقتصاد دیجیتال کمک کرد تا نقش مؤثر خودشان را در رشد و توسعه این بخش ایفا کنند.

علی فتوت، نائب رئیس سندیکای مخابرات ایران در ادامه با اشاره به حمایت این سندیکا به‌عنوان اولین تشکل مردم‌نهاد در حمایت از وزارت آذری جهرمی گفت: هیچ علاقه‌ای به حضور شخصیت جدید و ناشناخته و شروع کارها از نو نداریم. به نظر ما برنامه شما ادامه برنامه  محمد واعظی است و این نکته مثبتی است.

رئیس سندیکای مخابرات ایران با اشاره به مسئله تعرفه‌های خدمات ارتباطی گفت: با قیمت‌گذاری منطقی از زمان وزارت غرضی  شبکه موبایل رشد کرد اما در ارتباط با قیمت‌گذاری دیتا در کشور وضعیت به‌طور کامل نامتقارن است و زمینه برای رشد شبکه فیبر در داخل کشور فراهم نیست. با توجه به این مسئله آینده خوبی برای شرکت مخابرات ایران متصور نیستیم.

فتوت با اشاره به صدور مجوز برای فعالیت 17 اپراتور جدید گفت: معلوم نیست این اپراتورها چگونه و در چه فضایی رقابت می‌کنند؟

فتوت گفت: کمیته تنظیم مقررات تکالیفی را برای اپراتورها تعیین کرده اما متأسفانه این سازمان در پیاده‌سازی این تکالیف ساعی نبوده است و درخواست می‌کنیم در آینده مدیریتی را در نظر بگیرید که با حساسیت بیشتری اجرای این تکالیف را دنبال کند.

رئیس سندیکای مخابرات ایران با اشاره به اینکه بازار مخابرات کشور به‌طور رایگان و بدون گرفتن امتیاز مناسب در اختیار شرکت‌های خارجی قرارگرفته است گفت: دانشجویان ایرانی در دیگر کشورها بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرند اما وزارت مخابرات نتوانسته از این ظرفیت به‌خوبی استفاده کند. 

فتوت در ادامه با تأکید بر حساسیت‌های امنیتی شبکه موبایل گفت: شرکت هوایی و اریکسون در ایران شرکت تأسیس کردند درحالی‌که ایرانی نیستند و شبکه موبایل به آن‌ها سپرده‌شده است. امیدواریم وزیر آینده نسبت به این مسئله حساسیت به خرج دهد. مسئله عدم توجه وزرای سابق از زمان غرضی تاکنون نسبت به مسئله فنّاوری بومی و تحقیقات هم پررنگ است. برنامه آذری جهرمی را ورق به ورق و کلمه به کلمه بررسی کردیم. بیشتر بر فناوری اطلاعات و فضای مجازی تأکید شده است و برای چهار موضوع IOT، 5G، BIG DATA، CLOUD برنامه‌ای مدون ارائه نشده و هر چه مطرح شده در سطح کلام است نه در عمل.

پس از فتوت، شنتیایی رئیس سندیکای تولیدکنندگان تجهیزات فناوری اطلاعات ایران صحبت کرد. او با اشاره به علاقه‌مندی تشکل‌های حوزه فناوری اتاق بازرگانی برای همکاری با وزارت ارتباطات گفت: فناوری اطلاعات به سه بخش تولید و صادرات نرم‌افزار، سخت‌افزار و خدمات تقسیم می‌شود. براساس برنامه ششم توسعه 110 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری پیش بینی شده است، اگر حدوداً یک‌سوم این مبلغ را برای تجهیزات سخت‌افزاری در نظر بگیریم، یعنی 35 هزار میلیارد تومان طی شش سال اجرای برنامه باید برای سرمایه‌گذاری در این بخش از سوی دولت و بخش خصوصی هزینه کنیم. اگر برنامه مشخصی برای این مبلغ کلان نداشته باشیم، باید نفت بفروشیم و تجهیزات را از خارج وارد کنیم درحالی‌که سرمایه‌گذاری‌های گذشته تجربه و تخصص لازم برای تولید و ایجاد واحدهای جدید را فراهم کرده است.

شنتیایی گفت: بزرگ‌ترین خواسته ما از وزارت ارتباطات این است که در تعامل نزدیک با وزارت صنعت زمینه ارتباط تولیدی بین این دو بخش را فراهم کند. خواسته ما توجه به تولید کشور است.

مهندس زرنوخی رئیس هیئت مدیره انجمن سرمایه‌گذاری خطر پذیر ایران در ادامه با تاکید بر اثرگذاری اکوسیستم استارت آپ ها بر فضای کسب‌وکار کشور گفت: این اثرگذاری چندجانبه علاقه به نقش‌آفرینی دولت در این زمینه را زیاد کرده است که به تعبیر دیگر می‌توان آن را دخالت دولت دانست. انتظار این است که عدم دخالت دولت و تمرکز نگاه دولتی در این زمینه از سوی وزارت خانه با جدیت دنبال شود.

زرنوخی گفت: شکل‌گیری اکوسیستم سرمایه‌گذاری نکته دیگر است.  47 صندوق و نهاد  سرمایه‌گذاری شکل دادیم که با موفق‌ترین استارت آپ ها همکاری کردند. بخش‌های دولتی سرمایه‌گذار منتظر هستند ببینند چه اتفاقی می‌افتد. کمتر از 500 میلیارد تومان سرمایه وارد این بخش شده و بیش از 15 هزار میلیارد تومان ارزش‌افزوده خروجی این بخش است. این بخش به توجه ویژه نیاز دارد. خواسته ما این است که وزارت کارگروه کمیته سرمایه‌گذاری تشکیل دهد و تأثیرات اقتصادی این بخش را با هماهنگی بانک مرکزی، بورس، وزارت اقتصاد و معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری ساماندهی کند.  

زرنوخی با اشاره به تمایل سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به این بخش باوجود کندی در ورود به دیگر بخش‌های اقتصادی کشور گفت: مسئله صیانت از سرمایه داخلی با حفظ فرصت‌های جذب سرمایه خارجی باید در کارگروه ویژه دیده شود.

در ادامه مهندس محمدی رئیس دیجی کالا به نمایندگی از فعالان استارت آپی و کسب‌وکارهای اینترنتی درباره مهم‌ترین خواسته‌های فعالان این بخش صحبت کرد. محمدی گفت: در دوره گذشته برای حمایت از فضای استارت آپ ها که جدید و ناشناخته بود، تلاش شد. ضمن حمایت از این تلاش‌ها به میزان اثرگذاری آن‌ها انتقاد داریم.

محمدی گفت: معتقدم که عمده مشکلات فضای کسب‌وکارهای آنلاین ناشی از عدم شناخت بدنه حاکمیت و مدیران دولتی و سطح کارشناسی با ذات و چیستی این کسب‌وکارهاست. این عدم شناخت به ناامیدی فعالان این کسب‌وکارها که به‌طور عمده جوان هستند دامن می‌زند. بزرگ‌ترین خواسته فعالان استارت آپی آشنایی بیشتر بدنه کارشناسی و دولتی با این فضاست.

محمدی با اشاره به تأسیس اتحادیه برای فعالان استارت آپی گفت: می‌توان با کمک به این اتحادیه به افزایش قدرت تصمیم‌گیری و اثرگذاری آن بر فضای کسب‌وکار کمک کرد. علاوه بر این باید از فعالان در کسب‌وکارهای بزرگ هم حمایت کرد. در کشور ما کسب‌وکارهای نمونه و الگو کم است درحالی‌که این کسب‌وکارها می‌توانند فضا را تغییر دهند. به نظر می‌رسد در دوره وزارت شما  احتمال ایجاد چنین کسب‌وکارهایی که به‌تنهایی بدون نیاز به حمایت یا سرمایه‌گذاری خاصی از سوی حاکمیت فضا را تغییر دهند وجود دارد.

محمدی گفت:  قوانین متناقض و دست و پاگیر شروع کار را سخت کرده است. وضع قوانین جدیدی که انطباق بیشتری با ذات کسب‌وکارهای دیجیتال داشته باشد و مقررات زدایی از دیگر خواسته‌های ماست.

هاشمی فعال رسانه‌ای حوزه آی تی با تائید صحبت‌های محمدی گفت: حضور شما در هیئت دولت می‌تواند زمینه شنیدن حرف‌های تازه را باز کند. رقابت بین کسب‌وکارهای سنتی و غیر آنلاین با فعالان در فضای مجازی یک مسئله است اما مهم‌تر از آن عدم شناخت هیئت دولت از رأس به پایین از استارت آپ هاست. فیلتر استارت آپ ها نشانه‌ای از این عدم شناخت است. کسب‌وکارهای متعددی اخیراً در فضای مجازی فیلتر شده است. نگاه فیلتر کنندگان این است که چند جوان وبلاگی را اداره می‌کنند درحالی‌که دیجی کالا 2 هزار نفر و اسنپ هزار نفر را به استخدام درآورده است. بحث فقط یک سایت نیست بلکه با فیلتر یک کسب‌وکار به‌طورکلی نابود می‌شود. کارشناسان حوزه ساماندهی فضای مجازی آگاهی از این فضا ندارند و امیدواریم با ورود شما به هیئت دولت، دولتی‌ها سری به استارت آپ ها بزنند و جوان‌ها را ببینند.

مهندس میردامادی به نمایندگی از فعالان سیستم های بانکداری الکترونیک با اشاره به عدم تطبیق واکنش نهادهای تصمیم گیر با سرعت تحولات فناوری گفت: نمونه این مسئله پرداخت‌های موبایلی است. این بخش همکاری نزدیک بانک مرکزی و وزارت اقتصاد را می‌طلبد. در برنامه شما به‌طور ویژه به این بخش توجه شده اما باید سازوکارهایی برای آن در نظر گرفته شود. درک و توجه دقیقی نسبت به این مسئله وجود ندارد. از سوی دیگر مسائل نهادهای نظارتی، پلیس و حوزه قضایی را داریم که با برداشت‌های نادرست اقدام به فیلتر می‌کنند و با دیگر اقدامات امنیت فضای کسب‌وکار را از بین می‌برند. اگر به این فضا به‌درستی توجه نکنیم جامعه برای تأمین نیاز به حوزه‌های ناشناس وارد می‌شود.  

در ادامه مهندس سینا از انجمن آزمایشگاه‌های همکار با تاکید بر نگاه ویژه به تشکل‌هایی که از دهه هفتاد زیر نظر اتاق بازرگانی کار می‌کنند گفت: برای توسعه صادرات باید نقشه راه وجود داشته باشد. نقشه راه صنعتی برای کسانی که می‌خواهند وارد این حوزه شوند می‌تواند به مدیریت ویژه کمک کند. برای حمایت از تولیدکنندگان برنامه‌ای تهیه‌شده و به تائید تشکل‌های اتاق رسیده است. بدون استانداردسازی نمی‌توان محصول را صادر کرد. در حوزه استانداردسازی کالاهای آی سی تی به توجه ویژه نیاز داریم. مطالبه دیگر در خصوص ساماندهی و جلوگیری از قاچاق کالاهای آی سی تی و توجه ویژه به سامانه‌های جامع اطلاعاتی است که از نظر کیفی و امنیتی بررسی نشده است.

 

آذری جهرمی: سال 95 بیش از 100 هزار شغل  در حوزه هایی ICT ایجاد شد

در ادامه نشست، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر پیشنهادی ارتباطات دولت دوازدهم، صحبت هایش را با چند آمار آغاز کرد. او گفت: در کشورهای در حال توسعه در حوزه ICT در حوزه اشتغال، میزان درصد اشتغال حوزه فناوری اطلاعات به کل اشتغال کشورهای در حال توسعه به صورت نرمال 1.87 درصد است. این شاخص تا سال 1394 در ایران 0.2 درصد بوده است. براساس اطلاعات مرکز آمار مجموع شغل های ایجاد شده در حوزه فناوری اطلاعات -منظور مخابرات نیست، منظور تنها حوزه فناوری اطلاعات است- 50 هزار شغل بوده است. اما تنها در سال 1395 براثر توسعه هایی که در حوزه هایی ICT در کشور صورت گرفت با همه مشکلات و موانع بالغ بر 100 هزار شغل، یعنی دو برابر آن چیزی که در سال گذشته اش بود، شغل ایجاد شد. این یک پیغام روشن است. ظرفیت نیروی جوان، پتانسیل رشد، بازار مناسب در کشور وجود دارد. پس برماست که بر این هدف که یکی از بزرگترین مشکلات ما در کشور چه از لحاظ اقتصادی و اجتماعی و به لحاظ فرهنگی موضوع اشتغال است، برسیم.

آذری جهرمی همچنین با اشاره به همکاری دولت و بخش خصوصی ادامه داد: طبیعتا اگر ما در این حوزه ورود و سرمایه گذاری کنیم و دولت و بخش خصوصی با هم همکاری کنند، ثروت ملی افزایش پیدا خواهد کرد و رفاه مردم بیشتر خواهد شد. چرا که هر سرویسی که ارائه می شود، برای صاحب سرویس درآمدزایی دارد، در مقابلش کسی هم که پول می پردازد، رفاه دریافت می کند. بنابراین به این شکل رفاه و سطح زندگی مردم را افزایش می دهد. همچنین این ماجرا طبیعتا در حوزه های فرهنگی و اجتماعی تاثیرات خودش را خواهد داشت.

به گفته وزیر پیشنهادی ارتباطات، رسیدن به این مهم، نیازمند مقدماتی است که این مقدمات در ایران 12 سال مورد غفلت قرار گرفته است. او اضافه کرد: در بخشی از زمان غفلت به لحاظ حوزه سرمایه گذاری بود و در بخشی دیگر هم، مقابله با تکنولوژی و فناوری رخ داد. این صحبت بنا به چه سندی گفته می شود؟ بنا به این سند که در دنیا چه زمانی 3G پیاده سازی شد و چه زمانی  4G پیاده سازی شد. فاصله بین این دو چه میزان بود و در جمهوری اسلامی 3G و 4G در چه فاصله زمانی و در چه سالی پیاده سازی شدند.

آذری جهرمی همچنین گفت: امروز اگر نشسته ایم و از سرویس های حمل و نقل و شیرینگ صحبت می کنیم، مدیون چیست؟ در واقع آنها مدیون توسعه دسترسی هستند. توسعه دسترسی که از ابتدای این دولت با چالش های زیادی مواجه  بود. چالش هایی که حتی در مقطعی با حساسیت های فقهی هم مواجه شد. بعضی مواقع توسعه آن مخالف احکام فقهی عنوان شد. دولت و دکترین رهبر معظم در این حوزه این است که ما موافق بستن فضای مجازی نیستیم. فضای مجازی هم فرصت  دارد و هم تهدید. باید از فرصت ها استفاده کنیم و تهدیدها را مورد بحث قرار داد.

او در ادامه به فرصت های فضای مجازی اشاره کرد و گفت: چه کاری بزرگتر از اینکه در توسعه دین، مردم را شاغل و توانمند و فقر را ریشه کن کنیم. مگر در روایت ها نداریم که از هر دری که فقر وارد شد، ایمان خارج می شود. چه چیزی جز اختلاف طبقاتی می تواند جامعه را دچار آسیب کند. حوزه ای که می تواند به ما کمک کند، فرهنگ ما را به وسیله اشتغال توسعه دهد، همین توسعه کسب و کار است. هیچ امر به معروفی امروز بالاتر از توسعه اشتغال در کشور نیست و هیچ منکری جز جلوگیری و دست اندازی با هربهانه ای ولو بهانه شرعی به وسیله هرکسی، وجود ندارد.

براساس صحبت های او، دولت مصمم بوده و دربرنامه انتخاباتی اش به مردم قول داده که سالانه 900 هزار شغل ایجاد خواهد کرد. تعهد داده و اشاره کرده است که 100 هزار شغل از این میزان در حوزه ICT خواهد بود. آذری جهرمی تاکید کرد: این شغل ایجاد نخواهد شد مگر با فعالیت همین مجموعه، چه در حوزه تجهیزات مخابراتی و چه در حوزه تولید و صادرات نرم افزار و چه در حوزه خدمات و سایر حوزه هایی که امروز با آن سروکار داریم.

او در ادامه صحبت هایش به انقلاب دیجیتال در دنیا اشاره کرد و افزود: ما می خواهیم به این انقلاب دیجیتال به چشم فرصت نگاه کنیم، کشور و مردم را برای استفاده از این فرصت توانمند کنیم. ‌این چشم انداز ماست. البته در این مسیر سیاست های کلی وجود دارد. براساس سیاست های کلی و اسناد بالادستی، یک وزیر نمی تواند برنامه ریز باشد. برنامه های سیاست کلان داده شده است. هرچند اشکالاتی وجود داشته باشد و برنامه ها کامل نباشد، ما موظف هستیم به اسناد بالادستی اشاره کنیم و یا اگر جایی کمبود داریم، اسناد بالادستی را درست کنیم.

وزیر پیشنهادی ارتباطات به مشکلات شرکت هایی مانند کافه بازار و استارت آپ های دیگر اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلاتی که ما با آن رو به رو هستیم این است که بازار دسترسی ما، بازار مناسبی نیست. یعنی یک توازن مناسبی در کشور در حوزه دسترسی نداریم. در برخی از مناطق شهری و مناطق روستایی و کمتر برخودار، سرویس های ارائه شده، سرویس های نامطلوب است و دسترسی ها مناسب نیست. در اینجا تعهد داریم که در سرویس های خانگی طی 4 سال آینده، متوسط سرعت سرویس ها را بالا ببریم.

آنطور که آذری جهرمی عنوان کرد، 60 درصد تبادل شبکه ای به طور متوسط در دنیا ویدیو است. 30 درصد خطوط مخابراتی ما بالای دوهزار بیت برثانیه آپ نمی شود. به این ترتیب اصلا توان دیدن این ویدئوها وجود ندارد. به عبارتی همین الان 30 درصد ظرفیت منصوبه آپ نمی شود. بنابراین اصلا نمی شود به سرویس های 4K حتی فکر کرد. این در حالی است که کسب و کار تبلیغات در حوزه ویدئو استعداد 2، 3 هزار میلیارد تومانی دارد. پتانسیلی که به گفته آذری جهرمی این میزان ثروتی نیست که بشود از آن گذشت.

او در صحبت هایش به مشکل دیگری هم اشاره کرد؛ مشکلی به نام کپی رایت. او با این اطمینان که در برنامه هایش به موضوع کپی رایت پرداخته است، افزود: قانون کپی رایت در ایران متعلق به سال 1348 است که در قانون تجارت الکترونیک تطبیق داده شده است. اما زمانی که به محاکم قضایی می رویم، متوجه می شویم که این قانون کارایی و کفایت لازم را ندارد.

مساله بعدی به اعتقاد وزیر پیشنهادی ارتباطات، مساله حریم خصوصی است. او گفت: بسیاری از مردم به سرویس ها اعتماد نمی کنند. این مشکل باید با قانون و البته عمل به قانون حل شود. الان به مقداری سلیقه ای با آن برخورد می شود. مشکل اخیر فین تک ها چه بود؟ در واقع به آنها مراجعه کرده بودند که اطلاعات بدهید. آنها هم گفته بودند با حکم قضایی موردی اطلاعات را در اختیار قرار می دهند، نه فله ای. آنها اطلاعات را ندادند و ازآن طرف هم فیلترشان کردند. از طرفی هم راه برای این احکام باز است. یعنی قانون حمایتی وجود ندارد که این مشکل را محدود کند. اگر قرار است حوزه دیجیتال در کشور شکل بگیرد باید مساله حوزه حریم خصوصی حل شود.

از دیدگاه آذری جهرمی اصلاح نظام زیرساختی بیمه و مالیات در واقع در حوزه فناوری ها یک موضوع مهم است. او گفت: ساختار مخابرات ما آن چیزی است که در دوره مهندس غرضی طراحی شده است. صنعت مخابراتی بنا بوده قطب تولید محصولات الکترونیکی باشد. زمانی که چرخه را نگاه می کنیم، متوجه می شویم که منطقه ویژه اقتصادی پیام، فرودگاه پیام، پست بانک و قطب های الکترونیکی قرار بوده تبدیل به قطب تولیدی شوند. امروز تولیدات ما در این حوزه کنار گذاشته شده است. نه ITMC و نه ITI و نه شرکت های دیگر در واقع تولیدات خاصی ندارند. شرکت های دیگر هم در واقع افراد غیوری هستند که مانده اند و تولید می کنند. چرخه و سیلک لنگ است. پست بانک چه نقشی در حمایت از این چرخه دارد؟ اگر توسعه کسب و کارها به حمایت نیاز داشته باشد، چه کسی باید این کار را انجام دهد. اینکه ما سیاست ها را تغییر دهیم و پست بانک را به بانک تخصصی حمایت کننده در این عرصه تبدیل کنیم، اتفاق خوبی است. می شود از این ظرفیت برای توسعه کسب و کار استفاده کرد و این زنجیره را توسعه داد.

وزیر پیشنهادی ارتباطات ادامه داد: بایستی در حوزه های تولیدی به صورت خاص هدفگذاری شود. باید با سندیکاها صحبت شود تا صنایع خاصی را حمایت کنیم و بگوییم شما تولید کنید، ما هم اجازه نمی دهیم کسی وارد کند. هرکس در هر حوزه ای تولید نکند. تولید باید هدفمند صورت بگیرد.

به گفته او، تمام هم و غم برنامه و شعار محوری اش اشتغال است. هرچند مسئولیت اشتغال به طور مستقیم به وزارت ارتباطات مربوط نیست. بخش دیگری از صحبت های وزیر پیشنهادی ارتباطات به اصلاح تعرفه ها گذشت. او اعلام کرد: ما بایستی تعرفه ها را اصلاح کنیم. شاید در نگاه اول تصور براین باشد که ارزان کردن سرویس به معنای کاهش درآمد باشد. بله در نگاه اول همین است. اما در بازار فناوری این اتفاق نمی افتد. مثالش مصوبه 237 است که اردیبهشت 95 تصویب شد. آن زمان شاخص پهنای ترافیکی کشور، روی 200 گیگیابیت برثانیه بود که حالا به 800 گیگابیت بر ثانیه رسیده است. یعنی سایز بازار ما 4 برابر بزرگتر شده است. بزرگ شدن 4 برابر بازار مدیون کاهش تعرفه بود. وقتی تعرفه را کاهش می دهیم، میزان مصرف بالا می رود، زمانی که میزان مصرف بالا رود، درآمد به جای قبلی بازمی گردد. ما نمی خواهیم سایز بازار را کوچک کنیم. از زمانی که تعرفه مصوبه 237 ابلاغ شد تا به امروز، سایز بازار مخابرات کشور، 5 هزار میلیارد تومان بزرگتر شده است. در ظاهر هم این است که تعرفه ها کاهش پیدا کرده است.

او همچنین از حقوق مصرف کننده ها صحبت کرد: یکی از کارهای جدی این است که قیمت سرویس ها را برای مردم کاهش دهیم و حقوق مصرف کننده را به رسمیت بشناسیم. ضمن اینکه رعایت حقوق مصرف کننده در عرض درآمد شرکت ها نیست، بلکه در طول آن است. اگر ما سایز بازار را بزرگ نکنیم، تصمیم اشتباهی گرفته ایم و شکی بر آن نیست.

نکته بعدی از نگاه آذری جهرمی، مدیریت هزینه هاست. او گفت: امروز هزینه هایی که برای ارائه سرویس وجود دارد، بالا است، چه در مجموعه زیرساخت و چه در مجموعه مخابرات ایران. دلیلش هم این است که هزینه را تحمیل کردند. شرکت زیرساخت 8 هزار پرسنل دارد و حقوق آنها باید به دست آید. یا مخابرات 60 هزار پرسنل دارد که باید حقوق آنها را بپردازد.50 درصد پول نقد مخابرات برای حقوق پرسنلش خرج می شود. در صورتی که درآمدش هم نقد نیست. این موارد مشکلاتی است که باید حل شود. البته مسایل پیچیده ای هم وجود دارد که نمی توان این میزان شاغل این حوزه را نادیده گرفت. اگر تعرفه را اصلاح نکنیم، قطعا بازار ما رشد نخواهد کرد.

او همچنین درباره دولت الکترونیک گفت: در ساختار وزارت ارتباطات سازمانی به اسم سازمان فناوری اطلاعات قرار دارد که این سازمان متولی اجرای دولت الکترونیک است. وقتی به زیرساخت آن نگاه می کنیم، می بینیم که لنگ این است که حقوق خود و پرنسل خودش را تامین کند. حالا این چطور می تواند از مجموعه هایی که می خواهند در این حوزه کار کنند حمایت کند؟ بحث تغییر ساختار در مجموعه وزارت ارتباطات و به روزسازی مکانیزم ها و آنچه تکنولوژی امروز ایجاب می کند یکی از موضوعات مهم است. به نظر باید دولت الکترونیک را برون سپاری کنیم و مدیریت و نظارت انجام دهیم تا کارها سریع تر انجام شود.

صحبت های آذری جهرمی شامل موبایل پیمنت ها هم شد. او ادامه داد: روی موبایل پیمنت ها کارهای زیادی انجام شده است. دکتر واعظی و دیگران به این امر توجه داشتند. بحث بر این است که موبایل پیمنت را به رسمیت بشناسیم. اما در مقابل در مورد مشکل بستن این سرویس ها باید گفت که اولا دولت متولی فیتلر و بستن سایت ها نیست. جای دیگری باید متوجه این مساله شود که در واقع با این تصمیماتی که می گیرد، چه اتفاقی خواهد افتاد. البته وظیفه ماست که آگاهی رسانی کنیم. اما تصمیم فیلترینگ در دولت گرفته نمی شود. موضوع این است که ما بتوانیم قانون حمایتی داشته باشیم، چه در شورای عالی فضای مجازی و چه در جای دیگر، پایگاه اطلاعاتی از کسب و کارها ایجاد کنیم تا حداقل کسب و کارهای نوپا از این بابت مصون بماند. ما با شورا مکاتبه می کنیم که «وایت لیست» درست کنیم و آنها را از گزند تصمیمات آنی در امان نگه داریم. اما موضوع مهم این است که آمدن فناوری نوین، باعث ایجاد چالش فرهنگی می شود. ما نمی خواهیم به سنت ها بی توجه باشیم. دوستان باید ملاحظات فرهنگی را مدنظر قرار دهند، کسب و کارهای نوین باید خودشان فکر کنند و راه حلی برای آن داشته باشند. فرهنگ کشور مشخص است، آنجایی که احساس می شود با مسایل فرهنگی تضاد وجود دارد و مانع ایجاد می کند، خودمان لحاظ کنیم و مشکلات را برطرف کنیم. قطعا باید نشست هایی با دستگاه قضایی و پلیس برگزار شود و اهمیت این حوزه برای آنها تشریح شود.

او در نهایت اعلام کرد: اگر مجلس به من رای اعتماد دهد، سعی می کنم که اولین جلسه کاری را با همین جمع داشته باشم. اتاق های فکر باید ایجاد شود. من سعی می کنم در جلسات ماهیانه حضور داشته باشم و لایحه های دولت از همین اتاق فکر بیرون آید و قوانین و مشکلاتی که نیاز به توجیه دارد با کمک همین جمع برطرف شود.

همچنین مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران در پایان این جلسه گفت: «درباره صحبت های آقای مهندس جهرمی به دو مطلب می توانم اشاره کنم که اولی پاسخ گویی ایشان به تک تک سوالات و موضعات مطرح شده است که فکر می کنم به خاطر ذهن جوانی است که دارند و دومی تاکیدشان بر اقتصادی بودن موضوعات است  که ما هم در اتاق روی این موضوع توجه بسیار ویژه ای داریم. آن چه همیشه شاهد بوده ایم این است که مدیران دولتی در کشور ما بیشتر مدیران هزینه هستند تا مدیران درآمدی و شاید یکی از اشکالات مهم کشور هم همین موضوع باشد؛ خوشبختانه در این جلسه و در برداشتی که از صحبت های آقای مهندس جهرمی داشتم این دو نکته و تاکیداتشان بسیاری مهم بود و این دیدگاه باعث خوشحالی و خرسندی ما شد.»

او در ادامه با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا جوانان به دولت راه پیدا کنند، گفت:« ما خیلی در ارتباط با جوان سازی دولت با دولت مردان چانه زنی کردیم ولی زورمان نرسید و تنها شاهد حضور آقای مهندس جهرمی در جمع کابینه پیشنهادی بودیم که این هم بسیار مهم بود و امیدواریم که این روند ادامه پیدا کند و حداقل در وزارتخانه ها از معاونان جوان استفاده و بهره برده شود.» رئیس اتاق تهران در پایان صحبت هایش گفت در حوزه آی تی همه افرادی که در این حوزه فعال هستند جوان اند و می طلبید که یک وزیر جوان هم در این وزارتخانه حضور داشته باشد و خوشبختانه شاهد انتخاب بسیار خوبی بودیم.

 

گزارش تصویری


[صفحه چاپ]


ثبت نظر شما:

نام
پست الکترونیکی
تلفن
نظر