گفت‌وگوی سایت خبری اتاق تهران با فعال صنعت آسانسور

بحران آسانسور را جدی نگرفتیم

تاريخ 1396/04/25 ساعت 07:30

ماشین بدون ترمز اگر در جاده تصادف نکند، این از لطف خداست و دلیلی بر ایمن بودن ماشین نیست. سندیکا در سال گذشته اعلام کرد که هر سازمانی درخواست کند به‌طور رایگان از آسانسور آن سازمان بازدید می‌کنیم اما تعداد درخواست‌ها در این زمینه از 20 مورد هم تجاوز نکرده است.

محمدرضا زهره وندی

چند روز پیش یک حادثه مربوط به آسانسور در بیمارستان مسیح دانشوری اتفاق افتاد و دوباره بحث ایمنی آسانسورها را سر زبان انداخت. مشکل کار از کجاست باوجود هشدارها هنوز چنین حوادثی رخ می‌دهد؟

مسئله آسانسور، یک پدیده فرا سازمانی است. وزارت صنعت و معدن، سازمان استاندارد، شرکت‌هایی که آسانسور دارند، مدیران شرکت‌ها، مراکز دولتی، دانشگاه‌ها و خلاصه تمام مصرف‌کنندگان آسانسور در بحث ایمنی مسئول هستند. البته حادثه چند روز پیش بیمارستان مسیح دانشوری یک حادثه آسانسوری نبود. کارشناس سندیکا دیروز از محل حادثه بازدید کرده بود. آسانسور در طبقه چهارم گیر کرده بود، همه افراد محبوس در آسانسور زنده و سالم از اتاقک آسانسور بیرون آورده می‌شوند اما در طبقه دوم، که اتاقک آسانسور در آن وجود نداشته، شخصی با باز کردن در، به چاه آسانسور سقوط کرده است. این یک مورد مشکوک است و به بررسی‌های بیشتر سازمان استاندارد نیاز دارد. گزارش این سازمان و سندیکای آسانسور صورت‌جلسه شده است اما ما حوادثی مثل این را حادثه آسانسور محسوب نمی‌کنیم. بااین‌حال وقوع این اتفاق باعث شده دوباره در رسانه‌ها به مسئله ایمنی آسانسورها توجه کنند.

از سال گذشته تاکنون چه اقداماتی در این زمینه انجام‌شده است؟

از سال گذشته که بیشتر در موردبحث ایمنی آسانسورها خبر منتشر می‌شود، خدا با ما بوده که تعداد حوادث افزایش نیفتاده وگرنه ازنظر اقدامات مربوط به ایمنی، کار خاصی نکردیم. با این وضعیت باید منتظر حوادث دیگر بود. ماشین بدون ترمز اگر در جاده تصادف نکند، این از لطف خداست و دلیلی بر ایمن بودن ماشین نیست. سندیکا در سال گذشته اعلام کرد که هر سازمانی درخواست کند به‌طور رایگان از آسانسور آن سازمان بازدید می‌کنیم اما تعداد درخواست‌ها در این زمینه از 20 مورد هم تجاوز نکرده است. به اظهار معاون سازمان استاندارد 98.5 درصد از آسانسورهای مراکز دولتی، بیمارستان‌ها، سازمان‌ها و مراکز انتظامی و دانشگاه‌ها فاقد ایمنی و استاندارد است. در مورد آسانسورهای مناطق مسکونی که توسط بخش خصوصی ساخته‌شده کمتر گزارش حادثه داریم به این دلیل که این بخش بیشتر به مسئله ایمنی و سلامت اهمیت می‌دهد.

سندیکای شما برنامه مشخصی برای بهبود این وضعیت در نظر دارد؟

ما یک تشکل مردم‌نهاد هستیم که اجازه ورود به هیچ جایی را نداریم. اگر از ما بخواهند، ما حتماً نیروی متخصص داریم که برای بازرسی و ترمیم و تعمیر در اختیار آن‌ها قرار دهیم. بازرسی سراسری آسانسورها نیاز به اجازه متولیان دیگر مثل دادگستری‌ها، دادستانی کل کشور، سازمان استاندارد و ... دارد. این سازمان‌ها ابزارهای قانونی لازم برای حرکت در این زمینه را در اختیار دارند و می‌توانند دستور توقیف یا پلمپ آسانسورها را صادر کنند. وظیفه ما اعلام شرایط بحرانی و همراهی با دستگاه‌ها از نظر تخصصی است. مسئله ایمنی آسانسور را باید جدی گرفت و با حساسیت ویژه دنبال کرد. مسئله‌ای که البته به عزم ملی برای حل آن نیاز داریم.

 


[صفحه چاپ]


ثبت نظر شما:

نام
پست الکترونیکی
تلفن
نظر