استارت آپ پاپیون، سازنده یکی از ده شبکه اجتماعی برتر آشپزی در جهان

چه خبر از آشپزخانه شما؟

تاريخ 1396/02/27 ساعت 15:12

داستان ورود پاپیون به جهان اندروید به سال 93 بازمی‌گردد. زمانی که هانی حجت انصاری و زهرا محبی، دو نفر از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر تصمیم گرفتند برنامه اندروید بسازند. آن‌ها بازار را بررسی کردند و درنهایت به ایده بانک پیامک رسیدند. پیامک پاپیون البته آخر راه نبود و گروه به این نتیجه رسید که با انتخاب یک موضوع جدید، شبکه اجتماعی دیگری راه اندازی کند. شبکه‌ای که امروز به یک‌میلیون نصب فعال رسیده است. سرآشپز پاپیون.

داستان ورود پاپیون به جهان اندروید به سال 93 بازمی‌گردد. زمانی که هانی حجت انصاری  و زهرا محبی، دو نفر از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر تصمیم گرفتند برنامه اندروید بسازند. آن‌ها بازار بررسی کردند و درنهایت به ایده بانک پیامک رسیدند. کمی بعد بانک پیامک تبدیل به شبکه اجتماعی شد که مردم می‌توانستند پیامک‌های خودشان را هم در آن به اشتراک بگذارند. این برنامه اندرویدی بعد از شش ماه به 200 هزار نصب فعال رسید. پیامک پاپیون البته آخر راه نبود و گروه به این نتیجه رسید که با انتخاب یک موضوع جدید، شبکه اجتماعی دیگری راه اندازی کند. شبکه‌ای که امروز به یک‌میلیون نصب فعال رسیده است. سرآشپز پاپیون.

سرآشپز پاپیون در خدمت شماست

امروز خیلی خبردار شدن از آشپزخانه مردم سخت نیست. تمایل عجیب آدم‌ها در به اشتراک گذاشتن تصویر غذایی که پخته‌اند باعث شده این روزها، شبکه‌های اجتماعی تبدیل به آلبوم خوراکی شود. مردم دوست دارند با سوارشدن بر بال شبکه‌های اجتماعی همه را از شادترین لحظه‌های زندگی‌شان خبردار کنند و چه شادی بالاتر از خوردن غذاهای خوش آب و رنگ یا چیدن سفره‌های رنگین. سرآشپز پاپیون برای پاسخ به همین آرزوی همیشگی آدم‌ها یعنی شرکت در شادی‌های همدیگر شکل‌گرفته است. شبکه اجتماعی که با تلاش هانی حجت انصاری و زهرا محبیان، امروز با یک‌میلیون نصب فعال مهمان تلفن‌های هوشمند شده است. در این اپ فارسی می‌توانید علاوه بر دریافت دستورالعمل‌های پخت غذا از تجربه‌های کاربران استفاده کنید، از تماشای تصاویر خوش آب و رنگ غذاهایی که آشپزهای خوش‌سلیقه در سرآشپز پاپیون به اشتراک می‌گذارند لذت ببرید، ایده بگیرد و آن ها را هم با like خوشحال کنید.

پاپیون از کجا شکل گرفت؟

اسم پاپیون از کجا آمد؟ زهرا محبی دراین‌باره به سایت خبری اتاق تهران می‌گوید: پاپیون را خیلی اتفاقی انتخاب کردیم. همان موقع که تصمیم گرفتیم برنامه اندرویدی بسازیم دنبال اسم بودیم. من توی اتوبوس نشسته بودم و به اسم مغازه‌ها نگاه می‌کردم. دو سه مغازه اول اسامی افراد بود اما یک مغازه اسم متفاوتی داشت. پاپیون.

خاطره‌های پاپیون برای این گروه این‌قدر خاطره‌انگیز بوده و هست که بعد از پیامک، شبکه اجتماعی آشپزی را هم با همین نامه روانه کافه بازار کردند و البته تصمیم دارند این اسم را در کارهای بعدی هم حفظ کنند. گروه در آن زمان فهمید که مسئله بانک پیامک و شبکه اجتماعی پیامک موضوع آینده داری نیست. هرچند پیامک پاپیون به یک‌میلیون 600هزار نصب رسیده بود اما این میزان با ورود تلگرام نصف شد. بنابراین گروه پاپیون تلاش کرد سراغ موضوعی برود که تاریخ انقضا نداشته باشد. موضوعی مثل آشپزی.

 هانی حجت انصاری دراین‌باره به سایت خبری اتاق تهران گفت: آن زمان که شروع به کار کردیم، اپ آشپزی دیگری به اسم هلو فعالیت می‌کرد که دستورهای آشپزی را به مردم می‌فروخت. البته این اپ کیفیت پایینی داشت و رایگان هم نبود. علاوه بر بازار داخل اپ های خارجی راهم بررسی کردیم که آمار آن‌ها بیش از 5 یا حتی 10 میلیون کاربر بود. سعی کردیم نمونه فارسی این اپ ها را بدون اینکه کپی کاری کنیم بسازیم. بعد از دو ماه کار را شروع کردیم و  در 21 روز نسخه اولیه را آماده کردیم یعنی تا 31 شهریور 93.

سرآشپز پاپیون مورد استقبال قرار گرفت. هرچند گروه تلاش کرده بود تا جای ممکن امکانات این شبکه اجتماعی را به‌طور رایگان در اختیار کاربران قرار دهد اما قرار شد 20 درصد از دستورها با پرداخت هزینه عرضه شود. سرآشپز پاپیون در یک ماه اول حضورش در کافه بازار به 50 هزار نصب رسید. تا آخر همان سال 250 هزار کاربر مشتری این شبکه اجتماعی شدند. امسال با در نظر گرفتن 850 هزار نصب فعال از کافه بازار، این شبکه اجتماعی به یک‌میلیون نصب فعال رسیده است.

گروه پیش از جذب سرمایه‌گذار با شش نفر در گروه فنی کار می‌کرد. نزدیک به 50 نفر در کارهای برای بررسی محتوا فعالیت می‌کردند و در حال حاضر 12 نفر حداقل 35 ساعت و حداکثر 50 ساعت در هفته برای پاپیون کار می‌کنند. یک آشپز ماهر از شمال کشور هم همراه پاپیون است. پاپیون در تابستان گذشته یک سایت راه‌اندازی کرده است و البته یک همراه مطبوعاتی هم پیداکرده است. این همراه مطبوعاتی قرار است کاربران سرآشپز پاپیون را روی دکه بیاورد. هانی حجت انصاری در این بار می‌گوید: یکی از نشریات قدیمی آشپزی یک اپ روانه بازار کرد. ما هم بد ندیدیم با همراهی یک مجله وارد حوزه کاری مطبوعات شویم. یک مسابقه آشپزی راه انداختیم و نمونه‌ها را در مجله معرفی کردیم. هر شماره با یک کاربر پرطرفدار مصاحبه می‌شود.

حساب‌وکتاب پاپیون

گروه پاپیون در اولین روزهای فعالیت هیچ سرمایه‌ای نداشت. پیامک پاپیون و سرآشپز آن بعد از عرضه در کافه بازار درآمد خوبی داشت. گروه در سال اول ماهانه 36 هزار تومان اجاره سرور پرداخت می‌کرد که این مبلغ به 2 میلیون در ماه رسیده است. پاپیون برای تبلیغات هزینه نکرده است. بعد از مدتی گروه توانست  از یکی از شرکت‌های بزرگ رسانه‌ای سرمایه جذب کند. هانی حجت انصاری می‌گوید: باید به سرمایه‌گذار نشان دهید که می‌توانید رشد می‌کنید. مهم است که چه زمانی سراغ سرمایه‌گذار می‌روید. باید مدتی از کار گذشته باشد و عملکردی داشته باشید که آن را روی نمودار ببرید. سرمایه‌گذار دنبال رشد در آینده است.  البته گاهی هم مشکلی ندارید. یعنی اپ شما درآمد خوبی دارد و با همان می‌شود کار را گسترش داد پس‌نیازی به سرمایه‌گذار ندارید.

آینده پاپیون

نسخه آی او اس سرآشپز پاپیون در ماه جاری عرضه شده است. پیامک پاپیون 800 هزار نصب فعال دارد و گروه پاپیون برنامه‌هایی برای آینده این اپلیکیشن در نظر گرفتند. ارتقای کیفیت اپلیکیشن ها و ارتباط مؤثر با کاربران از دغدغه‌های اصلی گروه پاپیون است. زهرا محبیان درباره استقبال کاربران از سرآشپز پاپیون می‌گوید: یکی از کاربران ما نقاش است و هنر نقاشی را با آشپزی ترکیب کرده. تصاویری که کاربران روی شبکه می‌گذارند حرفه‌ای است. گاهی فکر می‌کنیم که شاید نورپردازی می‌کنند. بعضی از آن‌ها در معرفی خودشان در شبکه‌های اجتماعی دیگر مثل اینستاگرام، اکانت پاپیونشان را هم معرفی کردند.

خانواده پاپیون برای بررسی محتوا هزینه زیادی کرده است. به قول حجت انصاری طلسم آی او اس شکسته شده است. سرآشپز پاپیون الگوی خیلی‌ها شده است و نزدیک‌ترین رقیب آن‌ها در کافه بازار 100 هزار نصب فعال دارد. سازندگان پاپیون قصد دارند در ایران بمانند و کارشان را با ارتقای کیفی دو عضو مهم خانواده پاپیون یعنی سرآشپز و پیامک ادامه دهند. هانی حجت انصاری می‌گوید: سرآشپز یک‌میلیون کاربر دارد. در بین ده شبکه اجتماعی برتر دنیا درزمینهٔ آشپزی قرار داریم. قصد داریم سرآشپز پاپیون را به زبان‌های دیگر ازجمله عربی و انگلیسی عرضه کنیم. شاید مهاجرت ما همین باشد که کاربران دیگر کشورها را هم جذب کنیم.

 

 

 


[صفحه چاپ]


ثبت نظر شما:

نام
پست الکترونیکی
تلفن
نظر