گفت‌وگوی سایت خبری اتاق تهران با مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی

مذاکرات برای نوسازی ناوگان هوایی در جریان است

تاريخ 1396/02/25 ساعت 08:00

دو روز پیش خبر تحویل چهار فروند ای تی آر تا پایان هفته جاری در رسانه‌ها منتشر شد. طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته شرکت ATR باید در سال ۲۰۱۷ به ایران هفت فروند هواپیما بدهد که امکان ورود چهار فروند آن ظرف روزهای آینده فراهم‌شده است.

مقصود اسعدی سامانی

دیروز خبر تحویل چهار فروند هواپیمای ای تی آر تا پایان هفته جاری اعلام شد. ای تی آرهای جدید چه ویژگی‌هایی دارند؟

با هماهنگی‌هایی که انجام‌شده امیدوارم تا پایان این هفته شاهد ورود چهار فروند هواپیمای ای تی آر به کشورمان باشیم. این هواپیما از نوع ملخی است و برای مسیرهای کوتاه و وصل کردن شهرهای کوچک ایران به هم کاربرد دارد. بیش از 40 فرودگاه در ایران داریم که حدوداً 10 درصد از پروازهای کشور در آن انجام می‌شود. باقی ظرفیت این فرودگاه‌ها بدون استفاده مانده است. برای استفاده از ظرفیت کامل این فرودگاه‌ها به هواپیماهای کوچک با برُدکم ‌نیاز داریم. محصولات ATR به این نیاز ناوگان هوایی کشورمان پاسخ می‌دهد.

قرارداد با بوئینگ و ایرباس به کجا رسید؟ در بعضی اظهارنظرها به تحویل هواپیما در سال 2018 اشاره‌شده بود.

قرارداد با بوئینگ و ایرباس بسته‌شده و کارها در جریان است. شواهد روشنی مبنی بر پایبندی طرف خارجی در عمل به این قراردادها وجود دارد و مشکلی در اجرای قراردادها نداریم.

غیر از ایرباس و بوئینگ، گزینه خرید از سوخو هم مطرح بود. در مذاکره با سوخو در چه مرحله‌ای هستیم؟

برای اجاره هواپیما از سوخو هم اقداماتی انجام شده و پیشنهاد‌هایی از طرف ایران مطرح‌شده بود.  اما این شرکت اجاره هواپیما به ایران را موکول به گرفتن مجوز اوفک کرده است. اگر سوخو بتواند از اداره خزانه‌داری آمریکا مجوز لازم را دریافت کند می‌توان روی ظرفیت‌های سوخو هم حساب کرد. به‌هرحال این شرکت علاقه‌مند به همکاری با شرکت‌های ایرانی است و  شرکت‌های ایرانی هم همکاری با سوخو را در دستور کار دارند.

شرکت‌های بخش خصوصی چه سهمی از نوسازی ناوگان هوایی خواهند داشت؟

شرکت‌های هواپیمایی خصوصی هم برای نوسازی تلاش می‌کنند. مذاکراتی هم با شرکت‌های هواپیمایی که تمایل به فروش هواپیما به بخش خصوصی ایران دارند، انجام داده‌اند. بحث تناسب سرمایه و نیاز این شرکت‌ها مطرح است که به‌طور حتم در مذاکرات با توجه به این موارد عمل می‌کنند. من جزییات مذاکرات شرکت‌های ایرانی با طرف‌های خارجی را اعلام نمی‌کنم اما بیشتر شرکت‌ها برای خرید هواپیمای نو یا دست‌دوم با شرکت‌هایی از کشورهای اروپایی مذاکره کردند.

تأمین منابع از اصلی‌ترین دغدغه‌های بخش خصوصی برای خرید هواپیماست. در این زمینه بحث همکاری با لیزینگ های خارجی مطرح شده بود. امکان استفاده از این فرصت برای شرکت‌های ایرانی فراهم است؟

استفاده از فاینانس برای خرید هواپیما یک  عرف بین‌المللی است. ما هم از قاعده جهانی مستثنی نیست و از این روش استفاده می‌کنیم. یکی از اقدامات وزارت راه تأسیس لیزینگ برای خرید هواپیماست و امیدواریم با به سرانجام رسیدن آن منابع لازم برای خطوط هوایی بخش خصوصی برای خرید هواپیما فراهم شود.


[صفحه چاپ]


ثبت نظر شما:

نام
پست الکترونیکی
تلفن
نظر