اکونومیست بررسی کرد: پشت پرده درگیری گوگل و اوبر چیست؟

نبردی برای آینده خودروهای بدون راننده

تاريخ 1396/02/20 ساعت 07:00

ورود خودروهای بدون راننده و مورد اعتماد را می‌توان آغازگر دوره‌ای از سفرهای شهری امن‌تر برای مردم در نظر گرفت. دوره‌ای با تصادف‌های کمتر و با وقت بیشتر برای انجام دادن کارهایشان، وقتی‌که پیش‌ازاین صرف خیره شدن به جاده‌ها می‌شد.

سفر کردن با خودروهای بدون راننده درنهایت به روندی معمول در شهرها تبدیل خواهد شد اما برخورد اخیر بین اوبر و آلفابت از شرکت‌های مادر گوگل، آینده استفاده از فناوری خودروهای بدون راننده در سفرهای شهری و بهره‌مندی شرکت‌ها از این فناوری را موردتردید قرار داده است.

وایمو، شرکت خودروهای خودران آلفابت، به دلیل تلاش برای دسترسی به اسرار تجاری و نقض حق ثبت اختراع از اوبر شکایت کرده است. نتیجه طرح دعوی برای مصرف‌کنندگان و شرکت‌ها پیامدهای بزرگی به دنبال دارد. واقعاً پشت پرده این اختلاف چیست و چه شرکتی پیروز از دادگاه بیرون می‌آید؟  مشکل را می‌توان در چهار حرف خلاصه کرد: اوتو.

اوبر در اوت گذشته، از یک استارتاپ هفت‌ماهه  به ارزش 680 میلیون دلار رونمایی کرد که مخصوص کامیون‌های خود گران بود و اوتو نام گرفته بود. این استارت آپ جوان توسط آنتونی لواندوفسکی از متخصصان پیشگام  در شرکت ماشین‌های خودران آلفابت تأسیس شده بود. حالا وایمو در دادگاه  ادعا کرده پیش از ماه فوریه و استعفای ناگهانی از پروژه آلفابت و تأسیس اوتو، لواندوفسکی 14 هزار سند اختصاصی را که به اوبر کمک کرده است تا تکنولوژی حسگر لیدار را تکرار کند، دزدیده است.

 لیدار از فناوری لیزر برای اسکن اشیای اطراف استفاده می‌کند و در خودروهای خودران مورداستفاده قرار می‌گیرد. اوبر با رد این اتهام اعلام کرده که لیداری که در استارت آپ جدید اوبر استفاده شده متفاوت از مدل مورداستفاده توسط وایمو است. اوبر معتقد است که وایمو با طرح دعوی علیه اوبر در دادگاه تلاش می‌کند نوآوری در کسب‌وکار رقیبانش را خنثی کند.

جنگ در دادگاه مثل طلاق برای هیچ از طرفین چشم‌اندازی خوبی ندارد اما در این مورد خاص، اوبر چیزهای بیشتری از دست می‌دهد. این درگیری سوء شهرت اوبر را به‌عنوان یک استارت آپ بی‌نظم و ترتیب و برنده در تمام هزینه‌ها تقویت می‌کند. وایمو مدعی شده که لواندوفسکی پیش از ترک وایمو  با اوبر در تماس بوده و البته منتظر فرصت.

برنامه هر دو شرکت برای توسعه تکنولوژی خودکار تحت تأثیر نتیجه دادگاه قرار خواهد گرفت و ممکن است دادگاه در ماه اکتبر برگزار شود. آلفابت که  از سال 2009 روی خودروهای بدون راننده کار می‌کند و به‌اصطلاح از رهبران در این زمینه است، اخیراً خودش را در رقابتی سخت با دیگر شرکت‌ها در این زمینه می‌بیند و اگر وایمو دادگاه آینده را ببرد، حرکت اوبر در به‌کارگیری این فناوری و پیشرفت درزمینهٔ خودروهای خودران، کند می‌شود. این طرح دعوی همین‌الان به توانایی اوبر برای جذب استعدادها و توسعه فناوری خودروهای خودران آسیب‌زده است چراکه در چشم‌انداز استفاده از این فنّاوری شک و تردیدهایی ایجادشده است. وایمو از قاضی دادگاه درخواست کرده تا زمانی که این مسئله حل‌نشده، اوبر را از استفاده از فنّاوری لیدار منع کند و انتظار می‌رود قاضی به‌زودی دراین‌باره تصمیم بگیرد.

درحالی‌که تمام توجه‌ها به پاسخ این سؤال جلب شده که بالاخره کدام شرکت پیروز از دادگاه بیرون می‌آید، بد نیست درباره فواید خودروهای خودران برای مصرف‌کنندگان هم‌فکر کنیم. ورود خودروهای بدون راننده  و مورد اعتماد را می‌توان آغازگر دوره‌ای از سفرهای شهری امن‌تر برای مردم در نظر گرفت. دوره‌ای با تصادف‌های کمتر و با وقت بیشتر برای انجام دادن کارهایشان، وقتی‌که پیش‌ازاین صرف خیره شدن به جاده‌ها می‌شد.

 


[صفحه چاپ]


ثبت نظر شما:

نام
پست الکترونیکی
تلفن
نظر