چگونه ایده راه اندازی کافه بازار، دیوار و عدد شکل گرفت

مرد سوار بر اپ های ایرانی

تاريخ 1395/04/12 ساعت 08:53

نگاهی به زندگی حسام آرمندهی که درس در سوئد را رها کرد تا ایده اش را در ایران اجرایی کند

برای کسانی که از گوشی های اندروید در ایران استفاده می کنند سایت کافه بازار بسیار آشناست و معمولا مراجعات بسیاری به آن داشته اند و از اپلیکیشن هایش بارها بهره برده اند. اپلیکیشن هایی که برای ایرانی‌های اندرویدی طراحی شده و به کاربر کمک می‌کند بدون هیچ مانعی برنامه‌های مورد نیاز خود را نصب و به روز رسانی کند. اما پشت صحنه این سایت چه خبر است و اصلا چه شد که پا به عرصه گذاشت و راه اندازی و طراحی آن را چه کسانی برعهده داشته اند؟

حسام آرمندهی متولد 1364 موسس و مدیرعامل کافه بازار است و در این بین افراد دیگری نیز بوده و هستند که در شکل گیری و اداره کافه بازار نقش داشته و دارند و در این راه به او کمک های بسیاری کرده اند که مهم ترین آن ها رضا محمدی دوست دیرین و نزدیک او است. کسی که حسام آرمندهی نخستین تجربه جدی کسب و کار در زندگی را نیز با او شروع کرد.آن ها در دوران دانشجویی سایتی با عنوان « طوطی» راه اندازی کردند که کارش چاپ تصویر روی تی شرت بود، آن ها سفارش اینترنتی از مشتریان می گرفتند و بعد از چاپ تصاویر محصول را تحویل می دادند، البته تجربه این کار ادامه چندانی نداشت زیرا مهاجرت برای ادامه تحصیل همه چیز را متوقف کرد.

حسام آرمندهی و دوستانش در مجموعه کافه بازار از دانشگاه شریف بایکدیگر دوست و همراه شده اند و ایده اولیه راه اندازی این سایت هم از همین نقطه شکل گرفته است. او فارغ التحصیل رشته کامپیوتر دانشگاه شریف در سال 1388 است که بعد از پایان تحصیل در مقطه کارشناسی برای ادامه تحصیل در رشته کارآفرینی و کسب و کار به سوئد و دانشگاه چالمرز رفت تا در رشته ای که مورد علاقه اش است کسب تجربه کند اما در میانه راه و در یکی از سفرها به ایران همه چیز به گونه ای دیگر برایش رقم خورد. او که همزمان با تعطیلات سال نو میلادی و تعطیل شدن دانشگاهش در سوئد به ایران آمده بود با پروژه ای آشنا شد که رضا محمدی و دیگر دوستان قدیمی اش در دانشگاه شریف روی آن کار می کردند و نام آن را « فارسی تل» گذاشته بودند، هدف آن ها در این پروژه فارسی سازی اندروید و تولید تعدادی برنامه ضروری فارسی بود. جذابیت این پروژه و کار با دوستان برای حسام آرمندی به هدی بود که او با پایان تعطیلات دانشگاهی ترجیح داد در ایران بماند و روی این پروژه که آینده ای روشن در آن می دید کار کند. او در گفت و گویی با سایت تخصص «دیجایتو» درباره آن روزها و ماندش در ایران گفته:« وقتی به تهران آمدم دیدم برخی از دوستان و همکلاسیان سابقم در دانشگاه شریف از جمله رضا محمدی، بر روی پروژه فارسی‌تل کار می‌کنند؛ وقتی از پروژه فهمیدم به آن علاقه‌مند شدم و قرار شد دو هفته بیشتر در ایران بمانم تا با شرکت‌هایی همچون ایرانسل و سونی درباره توزیع این محصول مذاکره کنیم، اما این دو هفته تعطیلات از پیش برنامه‌ریزی شده‌در عمل هیچوقت تمام نشد.»در این بین همه چیز آن گونه که حسام آرمندهی فکر می کرد در پروژه فارسی تل رقم نخورد وکار به نتیجه نرسید ولی این ماجرا باعث هم نشد که او و دوستانش دست از کار بکشند، بلکه به فکر ایده ای جدید افتادند که از دل آن « کافه بازار» خارج شد.حسام آرمندهی در گفت و گویی با روزنامه دنیای اقتصاد درباره آن دوران گفته: « سال ۸۹ با کار روی محصول  فارسی تل شروع کردیم. این محصول نتوانسته بود به فروش مورد انتظار برسد و بعد از اینکه ما اضافه شدیم هم کاری از پیش نبرد، ما در طول یک ماه سیستم عاملی را که تولید کرده بودیم کنار گذاشتیم و یک کار جدید شروع کردیم چون دیدیم نمی‌شود دو سال دیگر روی آن حساب کرد. نکته مهم در این میان این است که باید سریع تصمیم بگیریم و راهی را که تا نیمه رفته‌ایم‌ تغییر دهیم. این تغییر هم نیازمند جرات است و هم سرعت عمل. کمتر شرکتی است که جرات این کار را داشته باشد. همین الان شرکت‌های بزرگی هستند که باید عوض شوند و مثلا 10سال دیگر روشی که الان دارند استفاده می‌کنند منسوخ شده است ولی جرات تغییر ندارند. بنابراین تحولات صورت نمی‌گیرد و به مرور و با شیب بسیار کم رو به نابودی می‌روند.»

بعد از شکست در پروژه فارسی تل با راهنمایی های یحییتابشاز استادان دانشگاه شریف حسام آرمندهی با همراهی دوستانش بهسراغراه‌اندازیفروشگاهنرم ‌افزاررفتند و این گونه بود که «کافه بازار» شکل گرفت. در سایت کافه بازار درباره اهداف راه اندازی آن نوشته شده:« ویژگی اصلی گوشی‌های هوشمند ایجاد امکان استفاده از برنامه‌های کاربردی است و گوشی هوشمند بدون استفاده از این برنامه‌ها تفاوت چندانی با گوشی معمولی ندارد. کافه‌بازار (بازار اندروید) که متعلق به شرکت آوای همراه هوشمند هزاردستان است، محلی برای دانلود برنامه‌های اندرویدی است که به‌طور ویژه به کاربران فارسی‌زبان سرویس‌دهی می‌کند و ده‌ها هزار برنامه که توسط هزاران توسعه‌دهنده ( برنامه نویس) تهیه شده‌اند، از طریق آن قابل دسترسی هستند. کافه بازار فرصت مناسبی‌ است برای توسعه‌دهندگان تا به بازار رو به رشد تلفن‌های هوشمند قدم بگذارند و کسب درآمد کنند. هم‌اکنون توسعه‌دهندگان برنامه‌های اندرویدی می‌توانند با استفاده از پنل مخصوص توسعه‌دهندگان بازار، به‌آسانی برنامه‌های خود را منتشر، به‌روزرسانی و مدیریت کنند.»

اولیننسخهکافهبازاردربهمن۸۹درکنگرهموبایلایرانمنتشرشد؛ غرفه کافه بازار به صورت کاملا اتفاقی رو به روی ایرانسل جای گرفته بود و این فرصتی برای معرفی بیشتر کافه بازار شد.به گفته آرمندهی آن ها تنها با 10 اپلیکیشن در این نمایشگاه شرکت کرده بودند ولی همان ها هم مورد استقبال قرار گرفته بود به خصوص از سوی مسئولین غرفه ایرانسل که آن ها را نصب کرده و به مسئولان سایت کافه بازار برای ادامه کار امید می دادند. 

به گفته حسام آرمندهی بعد از راه اندازی رسمی سایت کافه بازار کم، کم توجه ها به سوی آن به خصوص با انتشار مطالبی در روزنامه ها و وب سایت ها جذب شد تا حدی که این ماجرا برای خود او و دوستانش هم جالب بود و ظرف 6 ماه تعداد کاربران آن ها به 100 هزار نفر رسید. پس از کسب این موفقیت در جذب کاربران آن ها به فکر درآمدزایی از آن افتادند، حسام آرمندهی در گفت و گوی در این باره گفته:« با بانک‌ها درگاه اینترنتی راه انداختیم و فروش اپلیکیشن راه افتاد. از همان سال اول شرکت از لحاظ جریان نقدینگی مثبت شد و هر سال از لحاظ پرسنلی دوبرابر. رشد ما از لحاظ درآمد و بازار دستگاه‌های اندرویدی چنان سریع اتفاق افتاد که امسال ( سال 93) رشد درآمد 300 درصدی داشتیم.» درحال حاضر هدفگذاری مسئولان کافه بازار بی رقیب شدن و ماندن در ایران است و در گام بعدی آن ها به دنبال گسترش کار خود و حضور در کشورهایی هستند که با ما همزبان باشند و از نظر فرهنگی و سیاسی روابط نزدیکی داشته باشند.  اما در بازار داخل باتوجه به این که در سال های گذشته رقابت بین سایت هایی همچون کافه بازار بیشتر شده است، چقدر حسام آرمندهی نگران این رقبای جدید است، او در گفت و گویی با دنیای اقتصاد در پاسخ به این سوال گفته:« منکر وجود رقیب نیستم. ما همیشه رقیب داشته‌ایم و در برهه‌هایی از زمان هم تلاش‌مان را بیشتر کرده‌ایم، ولی در نهایت ما مسیر خودمان را رفته‌ایم یعنی حضور هیچ رقیب و استراتژی‌ای باعث نشده که ما مسیرمان را عوض کنیم. مسیر ما مشخص است و کار ما این است که به بهترین نحو آن را پیاده کنیم.ما همیشه یک قدم از رقبایمان جلوتر بوده ایم. رقابت این نیست که شما همان کاری را بکنید که نفر قبلی شما کرده است. برای وارد‌شدن در عرصه رقابت باید یک کار متفاوت کرد. اینها هیچ‌یک کار متفاوتی انجام نداده‌اند.» این روحیه در این سال ها باعث شده او و دوستانش در کنار کافه بازار به فکر کارهای جدید هم باشند.

دیوار و عدد در فضای وب

در کنار کافه بازار یکی دیگر از کارهای موفق حسام آرمندهی و دوستانش راه اندازی سایت دیوار است، سایتی که در آن افراد می توانند آگهی های اینترنتی خود را در آن بارگذاری کنند و بدون واسطه اقدام به خرید و فروش انواع کالاها کنند. او راه اندازی این سایت را «یک اتفاق» می داند و ایده اش پیش از کافه بازار در ذهنش شکل گرفته بود ولی در سال 1391 آن را اجرایی کرد. او وقتی در سوئد دانشجو بود با سایت هایی آشنا شد که مردم برای فروش خانه وسایل یا خدمات خود در آنها آگهی می‌دهند و حتی خود نیزآیپادش را از این طریق به یک پسربچه 15 ساله فروخت و این گونه بود که فکر راه اندازی دیوار به ذهنش آمد و پس از آن که به ایران آمد و بعد از شکل گیری و ثبات کار کافه بازار به فکر اجرای آن افتاد. « ایده را با بچه‌های شرکت مطرح کردم و در نهایت در تعطیلات عید سال ۹۱ کار روی دیوار را شروع کردیم. ابتدا می‌خواستیم سایتی راه بیاندازیم و در آن اطلاعیه‌های دانشجویی، همچون درخواست هم‌خانه و خرید و فروش دوچرخه که بر در و دیوار دانشگاه صنعتی شریف نصب می‌شوند را در آن منتشر کنیم.چون پیاده‌سازی این سایت تا انتهای بهار تکمیل نشد و در تابستان دیگر دانشگاه تعطیل می‌شد و از آگهی خبری نبود، تصمیم گرفتیم به جای یک وب‌سایت، اپ موبایل ارائه کنیم. اینچنین شد که در تابستان ۹۱ دیوار را در قالب اپ اندروید، در بازار منتشر کردیم. وقتی اپلیکیشن را منتشر کردیم، چون کار با آن به ویژه عکس گرفتن و قرار دادن آگهی در برنامه آسان بود، کم‌کم خود مردم استقبال کردند و استفاده از دیوار روز به روز افزایش یافت.» به گفته آرمندهی حالا روزانه بیش از 40 هزار نفر آگهی خود را روی سایت دیوار می چسبانند. در سایت دیوار درباره هدفگذاری آن نوشته شده:« می‌خواهیدماشین ‌تانرابفروشید؟بهدنبالمیزناهارخوریترتمیزباقیمتمناسبهستید؟می‌ خواهیدگیتارتانراباسه‌ تارتعویضکنید؟گوشی‌ تانرابردارید،عکسیازآنچهمی‌خواهیدبگیرید،شرایط‌‌‌تانرابنویسیدوآگهی ‌تانرارویایندیواربچسبانید.»

 همچنین سایت تبلغاتی « عدد» که با هدف نمایش تبلغات در برنامه ها و بازی های موبایل میلیون ها کاربر ایرانی شکل گرفته از دیگر محصولات این شرکت است. عدد در واقع از همان ابتدای شروع به کار کافه بازار و با هدف کسب درآمد از طریق تبلغات برای اداره مجموعه شکل گرفته است. اولین تبلیغ جای گرفته روی عدد تبلیغ موسسه‌محک بوده است.حسام آرمندهی گفته است:« هم اکنون 10 درصد درآمد توسعه‌دهندگان از طریق برنامه عدد است؛ یعنی با بنرهایی که نمایش می‌دهند و کلیکی که روی این تبلیغات می‌شود درآمدزایی می‌کنند. «عدد» از مدرن‌ترین روش‌های تبلیغات در ایران است و ما برنامه داریم که روی آن کار علمی و فنی بسیار بیشتری انجام دهیم تا هرچه بیشتر در حوزه‌ی تبلیغات مفید و مؤثر واقع شود.»

با گذشت بیش از 5 سال از شروع به کار کافه بازار دفتر این شرکت در طبقه 23 برج نگار جای گرفته و بیش از 100 نفر در این مجموعه کار می کنند. حسام آرمندی چندی پیش در گردهمایی توسعه‌دهندگانوبرنامه‌نویسانصنعتموبایل گفت در نوروز 1395 که همه جا تعطیل بوده است سایت کافه بازار حدود 3.2 میلیارد تومان اپلیکیشن فروخته است. او همچنین گفت که طی پنج سال گذشته ( تا پایان سال 1394) در آمد شرکت آن ها 366 میلیارد ریال بوده است که بخش مهمی از آن بین 16 هزار بین برنامه نویسان آپ توزیع شده است، اعدادی که نشان می دهد در آینده از حسام آرمندهی و کافه بازار و تحول هایش حسابی خواهیم شنید.

منبع: آینده نگر


 عضو کانال اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در تلگرام شوید

[صفحه چاپ]


ثبت نظر شما:

نام
پست الکترونیکی
تلفن
نظر